Hoofdmenu

Wat ideeen

Gestart door Goyatlah, januari 02, 2008, 09:43:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Ik heb zo een paar ideeen over het voorkomen van sommige soorten:

1 - Geelvlekheidelibel: kompleet afwezig terwijl in 2005 en 2006 uiterst algemeen.

2 - hebben we het toch over Sympetra - zwervende uiteraard, maar ook veel meer bruinrode (vorig jaar geen enkele bruinrode gezien, dit jaar meer bruinrode dan steenrode, en dat ligt echt niet aan mijn zoekgedrag)

ook bloedrode was op sommige plaatsen buiten proporties (honderd + op een paar vierkante meter)

3 - ook een opvaller: overal zaten Glassnijders - heb ik vorig jaar alleen in de Weerribben gezien, maar nu overal waar het maar een beetje verland. Mooi, mooi, mooi

4 Vroege Glazenmaker leek het ook aardig te doen, maar weet dat niet echt zeker.

5 Heb zeker 20 Noordse Glazenmakers gezien waar van een aantal op nieuwe locaties (en diehou ik lekker voor me) Maar gout die beesten kon ik vorig jaar nog niet van een paardenbijter onderscheiden, dus...

5 Nagenoeg geen Venwitsnuiten en Maanwaterjuffers. Hooguit 10% van de Noordse Witsnuiten, oftewel, de voorjaars veensoorten was abominabel. Shit dus... (En daar heb ik echt wel naar gezocht)

6 Weinig pantsers maar relatief erg veel tengere, en bijna geen Gewone. Houtpantser was normaal.

7 En 2 romboutsoorten, maar dat lag aan me zelf.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

#1
1. eens!
2. ook eens maar steenrode toch vrij algemeen
3. eens
4. eens
1e 5. ik heb er 0 gezien. Maar niet zo veel naar gezocht.
2e 5. maanwater had ik beide geen moeite mee in F-veen... verder ben ik ze niet tegengekomen. venwitsnuit maar ééntje in Bargerveen
6. niet mijn ervaring. wel regelmatig gewone gezien, tengere ook wel wat, maar niet zoveel. houtpanster wel heel veel
7. ik duf het bijna niet te zeggen, maar ik geeneen...
groet!
Gert Veurink



Weia

ad 1 en 2: De geelvlekheidelibel moet het hebben van influx, die was er blijkbaar niet. Ook bij de bloedrode heidelibel is er af entoe grootscheepse aanvulling uit het buitenland. Zelfde oorzzak dus misschien als bij de geelvlek.
ad 5: interessant! Zouden deze soorten van slag zijn geraakt door het zeer warme voorjaar??
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Citeerad 1 en 2: De geelvlekheidelibel moet het hebben van influx, die was er blijkbaar niet. Ook bij de bloedrode heidelibel is er af entoe grootscheepse aanvulling uit het buitenland. Zelfde oorzzak dus misschien als bij de geelvlek.
ad 5: interessant! Zouden deze soorten van slag zijn geraakt door het zeer warme voorjaar??
Denk je? Er was dacht ik een lezing op de laatste libellendag over het voorkomen van beesten na een warm voorjaar etc. maar kan me de conclusies er van niet meer goed voor de geest halen (wordt geloof ik wat ouder). Maar goed Noordse zijn echte najaarsbeesten, dus denk dat het toch een beetje aan mijn zoekgedrag heb gelegen. Dat het voorzover ik weet allemaal kleinvlekkige zijn is vermoedt ik een weers cq klimaat invloed - en daar mag dus best nog even goed naar gekeken worden (3 kleinvlekkige vrouwtjes, en geen grootvlekkige is geen random toestand meer).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

#4
Nog even over de bloedrode: waren grotendeels piep, en pas later uitgekleurde beesten, dus geen influx. Denk dat ik ook wel weet waar de beesten uitslopen. Maar moet echt eens naar huidjes gaan zoeken. Maar kan ook waarnemers effect zijn: was op zoek naar Plasrombouten. Wat merkwaardiger is volgens mij, dat ik vorig jaar geen enkele bruinrode gezien hen, en in 2005 maar 4 stuks (alle 4 eind oktober en op dezelfde plaats: Dwingelderveld) en dit jaar toch behoorlijk wat - en maar een paar jonkies - dus hier wellicht wel influx.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Ik ga de plaatjes van waarneming.nl er ff naast houden. Daar schuilt natuurlijk een gevaar in... het waarnemerseffect. Maar toch ff...

Voor venwitsnuit lijkt jou opmerking in ieder geval niet gestaafd door de getallen... misschien meer lokaal?

venwitsnuit mei
http://waarneming.nl/soort.php?id=644&tab=...ar=9999&maand=5

Venwitsnuit juni
http://waarneming.nl/soort.php?id=644&tab=...ar=9999&maand=6


JohanvantBosch

#7
Maanwaterjuffer

april
http://waarneming.nl/soort.php?id=592&tab=...ar=9999&maand=4

mei
http://waarneming.nl/soort.php?id=592&tab=...ar=9999&maand=5

juni
http://waarneming.nl/soort.php?id=592&tab=...ar=9999&maand=6

Of misschien zit er iets in de aantallen per waarneming....

2007 80 meldingen, gem 11 ex
2006 31 meldingen, gem 7 ex
2005 30 meldingen, gem 12 ex

Goyatlah

Ik heb het idee dat Venwitsnuit in noord-drenthe erg zeldzaam aan het worden is en op 1 of 2 locaties na wellicht uitgestorven is. Idem dito voor maanwaterjuffer (en beide beesten zitten welliswaar beide op veenvennetjes, maar niet op de zelfde vennetjes.)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Volgens mij gingen er een aantal posts langs elkaar heen, maar in ieder geval bedankt voor je reakties.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#10
CiteerIk heb het idee dat Venwitsnuit in noord-drenthe erg zeldzaam aan het worden is en op 1 of 2 locaties na wellicht uitgestorven is. Idem dito voor maanwaterjuffer (en beide beesten zitten welliswaar beide op veenvennetjes, maar niet op de zelfde vennetjes.)
Het zou natuurlijk iets lokaals/regionaals kunnen zijn. Ik meen me te herinneren dat het inderdaad niet zo goed gaat met de venwitsnuit in het noorden van het land. Het kan natuurlijk ook zijn, dat deze soort vorig jaar (EDIT: ik bedoel 2006) toevallig een goed jaar had....

Goyatlah

Dat geloof ik dus niet zo, maar wellicht zitten ze bv wel in het Fochtelooeerveen ( is van mijn huis erg ver fietsen, dus dat doe ik eigenlijk alleen voor Noordse Glazenmakers  - die ik dan ook tig gezien heb) Kijk komend voorjaar wel. Maar in het Dwingelderveld, Appelbergen, ed. lijken geen van beide soorten te zitten, en de in Gasselterduinen zit (volgens mij) alleen maar Maanwater - in kleine aantallen, maar geen Venwitsnuit.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Leuke grafieken Johan. Even over dat waarnemerseffect, heb je ook een grafiek van het aantal waarnemers zeg op 1 januari van elk jaar?

Ik kan er zelf weinig over zeggen, dit was pas m'n eerste echte libellen jaar...

Groetjes, Arjen

Goyatlah

Daar kan ik wel wat over zeggen. Als je 2 jaar terug gaat op het forum zitten er veel minder mensen op en is het nivo schrikbarend laag. Veel minder waarnemers dus, en als er een heel topic gewijd moet worden over 1 roodoog - let wel  een mannetje, is er dus wel iets veranderd.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerLeuke grafieken Johan. Even over dat waarnemerseffect, heb je ook een grafiek van het aantal waarnemers zeg op 1 januari van elk jaar?

Ik kan er zelf weinig over zeggen, dit was pas m'n eerste echte libellen jaar...

Groetjes, Arjen
Die grafieken kun je overigens heel makkelijk zelf tevoorschijn toveren, hoor....

In het top 3 topic meldt Matthijs Courbois trouwens het volgende:
Citeer2. maanwaterjuffer - massaal op diverse plekken in Bargerveen, nog nooit zoveel gezien

Goyatlah

Bargerveen ken ik helaas niet, echt net iets te ver om te fietsen (helaas)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohnvR

Ik vind het altijd lastig om mijn eigen waarnemingen naar algemene trends te vertalen. Ik ga er altijd van uit dat de Vlinderstichting en het CBS dat doen. Ik heb zelf dit jaar minder gewone oeverlibellen gezien.

1. Is al eerder aan de orde geweest op het forum. Er is ook Brits onderzoek naar gedaan. Na een influx weten ze zich een aantal jaren voort te planten, maar redden het uiteindelijk toch niet. Dan is het weer wachten op de volgende influx. Ik zag dit jaar slechts 3 exemplaren. Het is opmerkelijk hoe de statistiek zich ontwikkeld heeft van 2005 naar 2007. 2005, top in augustus; 2006, top in juli; 2007, top in juni (maar dus wel laag aantal, met meer waarnemers).

2005
http://waarneming.nl/soort.php?id=636&tab=...ar=2006&maand=0
2006
http://waarneming.nl/soort.php?id=636&tab=...ar=2006&maand=0
2007
http://waarneming.nl/soort.php?id=636&tab=...ar=2007&maand=0

2. Qua steenrode heidelibellen zie ik niet echt verschillen met vorig jaar, komen hier (Alkmaar e.o.) veel voor. Misschien iets meer bruinrode dit jaar. Bloedrode 2006 en 2007 plaatselijk veel

3. Hier ook meer glassnijders, mooi inderdaad.

4. Breidt zich hier ook uit. Als co-auteur nog een leuk plaatselijk artikeltje over geschreven.

1e 5. Moet de eerste nog tegenkomen. Geweldig dat je er zo veel gezien hebt.

2e 5. Wel veel noordse witsnuiten gezien en ook wel maanwaterjuffers. Er waren er zelfs een tiental noordse witsnuiten in de duinen bij Bergen. Slechts 2 exemplaren venwitsnuit voor mij.

6. Wat minder uitbundige hoeveelheden pantsers inderdaad, behalve houtpantsers, die kwam ik 'echt overal' tegen een ook al vroeg, zelfs bij vennetjes zonder overhangende takken e.d.

7. Niet gezien, beetje gezocht.

JohanvantBosch

Ik zal ook ff vanuit mijn eigen ervaring kijken, hoewel ik over de meeste dingen niet veel zinnigs kan zeggen:

1 heb ik niks over te melden
2 zwervende lijkt me duidelijk - groot invasiejaar.... De rest kan ik niks over melden
3 Hier in de omgeving (omgeving Delft) heb ik ook meer glassnijders gezien dan in 2006, een enkeling verspreid over het seizoen tegenover tot 20 op een dag. Mogelijk heeft dit wel iets te maken met mijn eigen activiteit op geschikte plekken eerder in het jaar. Hoewel ik in 2006 wel veel vroege glazenmakers heb gezien.
4 Ik struikelde erover, maar dat was in 2006 ook al zo.
5 niks te melden
6 dit is bij mij zo afhankelijk van mijn bezoekjes aan andere delen van het land dat ik er niks over durf te zeggen. Maanwaterjuffer ben ik op een andere plek geweest dan het jaar ervoor, dus...
7 en 8 niks te melden...

Goyatlah

Noordse Glazenmaker is wat mij betreft simpel. Kende de soort eerder niet, en heb er dit najaar gericht naar gezocht. (Maar ook minstens 3 nieuwe locaties) Bruinrode Heidelibel? Vorig jaar geen een - en dat is minstens een beetje vreemd. Zwervende? verhaal is bekend. Pumilio? Kwam ik vorig jaar al regelmatig tegen, nu echt met honderden.
Maar goed over die 2 veensoorten (Venwitsnuit en Maanwater) maak ik me toch wel wat zorgen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's