Spectaculaire mos op steen

Gestart door MaartenC, oktober 13, 2017, 13:29:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

MaartenC

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144945810
Mos onbekend - Bryophyta indet. gezien op 2017-10-11 Leiden - Hortus botanicus
Foto's:












Kan wel iets spectaculairs zijn. Heb 'm met de beknopte mosflora proberen te determineren, maar is niet gelukt.

bij voorbaat dank Maarten Costerus

Pluijm

Hypopterygium spec. bekend van tropische kassen
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

MaartenC

Dag Arno,

Bedankt voor de tip!
Dan klopt mijn vermoeden dat dit een bijzondere soort betreft die niet wild uit Nederland bekend is.
Overigens groeide deze niet in een kas, maar op een steen in de buitentuin. De steen lijkt hier al vele decennia of misschien al eeuwen te liggen (de hortus bestaat al sinds 1590), en was ook begroeid met inheemse soorten zoals gelobde poederkorst.
Zou je een nieuwe soortnaam aan kunnen maken in de waarneming.nl-database, zodat ik de soort kan wijzigen?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Maarten

Pluijm

De Hortus mag dan al eeuwen bestaan, zou die steen niet pas onlangs buiten zijn gelegd, of pas deze zomer? Ik weet niet of zulke tropische soorten überhaupt een nachtje vorst kunnen verdragen. Je hebt zeker niet een overzichtsfoto van de steen op een afstandje?

Wat ik van Hypopterygium wist, is dat ze in kassen op boomvoeten/palmen e.d. gevonden zijn, en dat ze vanwege het kunstmatige biotoop niet tot de Nederlandse flora gerekend worden. Nu deze buiten groeit is het idd interessant om het in ieder geval vast te leggen. Je zou wel het vakje 'escape' aan moeten vinken denk ik.

Ik zal een verzoek indienen om de naam aan te vragen. Mijn determinatie is overigens ook slechts voorlopig!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

KoenVerhoogt

Er zijn afgelopen zomer een flink aantal stenen vanuit de kas naar buiten verhuist, dus ik gok dat dit er 1 van is
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Pluijm

De verzamelsoort Hypopterygium spec. zou nu aan te klikken moeten zijn. Wel als 'exoot'.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm