Blauwe glazenmaker met bruine vleugels?

Gestart door bjornvanlieshout75, oktober 13, 2017, 00:01:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout75

Hallo allemaal,

Vandaag fotografeerde mijn moeder deze glazenmaker. Ik maak er een vrouwtje paardenbijter van. Maar die vleugels? zo bruin? Komt dat wel vaker voor? En hoe komt het? Iemand die hier zijn licht op kan schijnen?

Groeten,
Bjorn van Lieshout

jeroenverburg

Het is een vrouwtje blauwe glazenmaker.

bjornvanlieshout75

Dankjewel Jeroen. Ik zag een gele 'spijker', dus dacht ik aan de paardenbijter, waar moet ik op letten om deze fout niet meer te maken.

En de vraag over de bruine vleugels blijft staan. Is dat normaal voor een blauwe glazenmaker? Ik zie het op andere foto's niet terug...

nick w

voor het verschil tussen Blauwe glazenmaker en Paardenbijter, die soms inderdaad best op elkaar lijken, kijk je naar de blauwe/groene banden op de achterste segmenten. Zijn ze gesloten, is het Blauwe, zijn ze open dan kijk je vermoedelijk naar een Paardenbijter. Maar let goed op, want alle Glazenmakers lijken best op elkaar. Die spijker is niet het enige waar je naar moet kijken en de bandjes ook niet. Bekijk in dit topic https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95517.0  nog maar eens goed de verschillen.

En die bruine vleugels, sja, het is al een oud beestje, dan treden dat soort verkleuringen soms op.

groet,
Nick W

Willem Waterschoot

Ik ben zelf fan van de grote schoudervlekken, die bijv. paardenbijter niet heeft.

AvanderHeijden

Citaat van: WillemW op oktober 13, 2017, 09:12:46 AM
Ik ben zelf fan van de grote schoudervlekken, die bijv. paardenbijter niet heeft.

Ik ook! Die zie je verder alleen bij Groene glazenmaker. De samengesmolten vlekkenparen op de laatste segmenten zijn vaak ook bruikbaar, net als bij het mannetje de omlaaggebogen punten van de bovenste aanhangsels.
Spijkers hebben bijna alle glazenmakers wel min of meer.

sliobaarde

De bruine kleur van de vleugels kan naast leeftijd ook veroorzaakt worden door lichtomstandigheden en achtergrond. Op de eerste twee foto's zie je hetzelfde exemplaar tegen verschillende  achtergronden. Op de derde foto is duidelijk het onderscheid tussen een oudere dame en een jonge blom te zien.

Op jouw foto is het waarschijnlijk een combinatie van deze factoren.

groet, Sjek