Hoofdmenu

Grote Kruisbekken

Gestart door Thijs Fijen, oktober 09, 2017, 13:09:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoud.b.vandenberg

Het is niet zo zinvol om op waarneming.nl 'Kruisbek' in te voeren aangezien het er toch vooral om moet gaan welk kruisbektype het betreft. Misschien zou het wat zijn om de mogelijkheid te bieden het 'type' aan de soortnaam toe te voegen? Die mogelijkheid bestaat immers ook voor bepaalde ondersoorten. Of is het er voor kruisbekken ook en weet ik het niet vinden? (Nu kun je volgens mij een vocaal type alleen onder 'opmerkingen' noteren en dat is lastig terug te zoeken.)

HPM

Citaat van: arnoud.b.vandenberg op oktober 16, 2017, 19:01:05 PM

Het is niet zo zinvol om op waarneming.nl 'Kruisbek' in te voeren aangezien het er toch vooral om moet gaan welk kruisbektype het betreft. ...

Uiteraard heeft het wél zin om Kruisbekken in te voeren, ook zonder roeptype. Ook al zeggen ze niks dan blijven het gewoon Kruisbekken.

Het was mogelijk om in de opmerkingen te zoeken maar dat kan ik niet meer vinden.
Herman van der Meer

arnoud.b.vandenberg


frankneijts

Citaat van: arnoud.b.vandenberg op oktober 16, 2017, 19:01:05 PM
... Misschien zou het wat zijn om de mogelijkheid te bieden het 'type' aan de soortnaam toe te voegen? ..

Heb t aangekaart op het adminforum.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Als het met de Gewone Tuinslak kan, moet het ook met de Kruisbek kunnen!

JanHein

Hans Verdaat

#65
Ben helemaal voor :-) kunnen we eindelijk ook meteen Orca types invoeren!!  :duim:

https://observation.org/waarneming/view/134598926
Orca - Type B small - Gerlache Killer Whale

ArjenDrost †

Citaat van: Hans Verdaat op oktober 16, 2017, 22:34:52 PM
Ben helemaal voor :-) kunnen we eindelijk ook meteen Orca types invoeren!!  :duim:

https://observation.org/waarneming/view/134598926
Orca - Type B small - Gerlache Killer Whale
:duim: :duim:

Strak plan!! (of die zooi gewoon eindelijk eens splitten).

HPM

Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op oktober 17, 2017, 07:33:52 AM
Splitten maar
http://www.yellowhammers.net/recording/full
Geen idee hoe dat bij Geelgorzen zit (bij Orkas lijkt mij daar meer dan genoeg bewijs voor, maar dat is een heel andere discussie), maar het lijkt me ook in dit geval nuttig om het of een handige manier op te kunnen schrijven.

arnoud.b.vandenberg

Er zijn binnen de meeste kruisbektypen allerlei varianten in vluchtroepen. Ik denk dat je daar geen naam aan moet verbinden: dat is meer iets voor in de opmerkingen. Voor gebruik in Nederland kom je uit op typen A, B, C, D, E, F, X en Grote (eventueel 1 en 2, resp die van Jelmer/Zweden en van Magnus/Schotland in het overzicht van Herman). In het Sound Approach-boek hebben de typen namen gekregen en dat werkt misschien makkelijker:
type A = Zwerfkruisbek / Wandering Crossbill
type B = Boheemse Kruisbek / Bohemian Crossbill
type C = Glipkruisbek / Glip Crossbill
type D = Duvelkruisbek / Phantom Crossbill
type E = Britse Kruisbek / British Crossbill
type F = Schaarse Kruisbek / Scarce Crossbill
type X = Kuupkruisbek / Parakeet Crossbill
en dan nog Grote Kruisbek / Parrot Crossbill (eventueel 1 = Zweeds en 2 = Schots)

HPM

Citaat van: arnoud.b.vandenberg op oktober 17, 2017, 10:31:10 AM
...
en dan nog Grote Kruisbek / Parrot Crossbill (eventueel 1 = Zweeds en 2 = Schots)

Die roepen zijn wel heel erg verschillend

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=260910.0

Ik heb niet intensief naar meer recebnte opnames gekeken maar ik denk dat ik voornamelijk het 'Schotse' type heb gezien, met die korte ophaal en lange neerhaal. Maar ik heb ze ook met een lange ophaal en korte neerhaal gezien.
Herman van der Meer

Gerben Mensink

Met welk programma maak jij trouwens van die prachtige sonogrammen? (Beetje of topic, maar ik behelp met audacity)
groet,
Gerben Mensink

OJGoreng

Citaat van: arnoud.b.vandenberg op oktober 17, 2017, 10:31:10 AM
Er zijn binnen de meeste kruisbektypen allerlei varianten in vluchtroepen. Ik denk dat je daar geen naam aan moet verbinden: dat is meer iets voor in de opmerkingen.

Misschien is dit een mooi geval voor een setje nieuwe site tags (zoals bij de buizerd-kleurvormen)?
Met vriendelijke groet, Zainal

HPM

Citaat van: Gerben Mensink op oktober 17, 2017, 21:15:26 PM

Met welk programma maak jij trouwens van die prachtige sonogrammen? (Beetje of topic, maar ik behelp met audacity)

Met Raven.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Dit hele systeem is gericht op automatisering en is met z'n hele hoedanigheid in een zeer krachtig arrogerende werking gesteld.
Hoewel de automatisering wèl onderworpen is aan de mens die het bemant, is het alleen digtaal data te vreten gegeven. 
Als bediening van apparaat slechts bediend wordt van apparaat, dan blijft voor de stichtelijkheid van de mens uiteindelijk niets meer over.
Uiteindelijk  verblijft het enige beeld wat voor 'waar(neming)' gehouden wordt, onaantastbaar tussen beide apparaten.
Als subject niet meer onderworpen en als object onverlet.

Spelende kinderen zijn niet zoet als ze niet menselijkerwijs gesticht zijn geworden.

Rob Koelman

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 23, 2017, 01:56:56 AMDit hele systeem is gericht op automatisering en is met z'n hele hoedanigheid in een zeer krachtig arrogerende werking gesteld.
Hoewel de automatisering wèl onderworpen is aan de mens die het bemant, is het alleen digtaal data te vreten gegeven. 
Als bediening van apparaat slechts bediend wordt van apparaat, dan blijft voor de stichtelijkheid van de mens uiteindelijk niets meer over.
Uiteindelijk  verblijft het enige beeld wat voor 'waar(neming)' gehouden wordt, onaantastbaar tussen beide apparaten.
Als subject niet meer onderworpen en als object onverlet.

Spelende kinderen zijn niet zoet als ze niet menselijkerwijs gesticht zijn geworden.

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob

gerdwichers8

#76
..maar..

voor mijzelf is het met bijval van mijn kant voor de heuse problematiek zoals die ook hier zeker wèl terecht gesteld is, een èchte harde schaamsoort

(inclusief ins en outs juist leuk)



vincentvanderspek

Er is hier al een mooi topic met sona's, maar Thijs Fijen legt hier https://www.turnstones.org/crossbill-calls uit waar je allemaal op moet letten in de sona's om Grote te determineren, en wat de pitfalls zijn. Met speciale focus op de algemenere roeptypen van kruisbekken die dit najaar in Nederland zijn vastgesteld.

Groet, Vincent
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

migratorius

#78
Fantastisch, dat bevestigt mijn opname van een Grote Kruisbek over mijn telpost (ook zo'n "stap naar beneden"). Kan ik hem eindelijk gaan indienen.

Het enige wat ik mis zijn de geluidsopnamen zelf. Type D herken ik (nu) zonder problemen, alle andere blijven een verrassing (al kan ik bij X wel horen dat het geen Grote is).

JanHein