Ik vind het niet zo raar, maar het geldt voor wel meer soorten. Waarom dan voor Grote Kruisbek een uitzondering maken?
precies, het is geen CDNA-beoordeelsoort meer, maar dat geldt ook voor andere 'donkerrode' soorten: ik noem bijvoorbeeld siberische boompieper, stormvogeltje, zelfs bosgors
ook tussen lichtrode soorten zitten veel soorten waar veel fouten mee worden gemaakt, en die best een zekere controle zouden moeten/mogen krijgen, voordat de waarnemingen een enigzins correct beeld van de werkelijke verspreiding zou weerspiegelen
zoals al gezegd, de grote kruisbek is geen beoordeelsoort meer, dus als waarnemer ben je dan niet meer 'verplicht' een beschrijving te maken,een foto of een geluidsopname te overhandigen.
wat jullie nu lijken te doen, komt op mij erg willekeurig over, voor 1 soort een soort CZ(eldzame soorten)NA oprichten? zonder overleg met andere partijen zoals CDNA zelf, DBA, SOVON, NOU etc?
ik snap heel goed dat jullie bang zijn dat alle 'onbeoordeelde' waarnemingen een vermoedelijk incorrect beeld van de verspreiding van de soort op gaan leveren, maar dat geldt voor veel meer soorten. als iemand een correct beeld uit de database wil halen, zal die persoon zich gewoon moeten beperken tot de goedgekeurde waarnemingen
ik zou dit niet doen, het wordt zo alleen maar een onoverzichtelijk rommeltje in avifaunistisch opzicht