Hoofdmenu

Soort van het jaar

Gestart door P1234, december 24, 2007, 15:34:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

#60
Ook maar een kerstduit in het zakje gooien.

1. Kroonboszanger: De absolute nummer één. Een waanzinnige ontdekking, een waanzinnige twitch, waanzinnige gekte en een waanzinnige massahisterie. Nogmaals hulde aan Casper.

2. Blauwstaart: Nogmaals dank aan Skip en Leo. Fantastisch. Vier keer geweest en ik kon er niet genoeg van krijgen.

3. Mongoolse Pieper: Ondanks het feit dat ik die dag rijkelijk te laat kwam en bijna iedereen op dat moment afdroop kon ik dankzij een paar scherpe en vasthoudende Groningense vogelaars, met o.a dank aan Martijn bot en Bart-Jan Prak, de vogel toch zeer fraai aanschouwen. En niet te vergeten Nils van Duivendijk voor de uitstekende ontdekking, toch maar goed dat je nog eens bent gaan kijken ;) Voor mij, na de wat tegenvallende waarneming op de Mavla (1996), een prachtige herkansing.

4. Woestijnplevier: Na 22 jaar eindelijk weer eens gezien. Maar ja, dat krijg je ervan als je daarvoor enkele vogels laat schieten. In eerste instantie zat de vogel vrij ver op de ondergelopen bollenvelden, maar uiteindelijk op enkele tientallen meters zeer fraai kunnen bekijken.

5. Ralreiger: Ondank de enorme influx van dit jaar zag ik dus deze vogel dit jaar voor het eerst op dezelfde dag als van de Woestijnplevier. Er zijn slechtere vogeldagen te bedenken :)

6. Grote Kruisbek: Ik kan het toch niet laten om deze ook te vermelden.
Na zeventien jaar (Texel) gisteren voor de tweede keer wezen kijken. Fenomenaal en langdurig kunnen bekijken. Wat een fantastische beestjes zijn dit toch.


En tenslotte natuurlijk hulde aan Bram voor de ontdekking van de Gestreepte Strandloper en de Blonde Ruiter bij Houten. Twee nieuwe soorten voor mijn Utrechtse provincielijst.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

CiteerBlauwstaart Geweldig mooi vogeltje

Vale Braamsluiper Niet verwacht dat deze terug zou keren in mijn tuin

Woestijnplevier Eindelijk na deze soort in het verleden vele keren te hebben gemist goed kunnen bekijken

Bruine Boszanger Deze rakker heeft mij heel wat kilometertjes fietsen in de kou gekost, maar was de moeite waard

De Kroonboszanger ging af op een melding van Grauwe Fitis bleek deze megasoort daar rond te scharrelen  

maar het jaar telt nog 6 dagen, dus wie weet
Hoi Ronald,

Eén van de spelregels is dat je ze zelf moest hebben gezien ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ted van der Knaap

Peter... ...wat een ge-wel-dig topic..  ..en ook zoveel enthousiaste reacties..  mijn complimenten

(wou dat ik het verzonnen had, maar ja, ben niet zo creatief!)

..mocht je nog een eigen persoonlijke wn. uit 2007 hebben dan kun je die kwijt bij dit topic    http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41041

oh ja Peter, dan bedoel ik geen wn waar iedereen bovenop duikt.....
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Sjouke Scholten

Dan zal ik ook een lijstje samen stellen:

Blauwstaart - na twee keer vanuit Friesland heen gegaan en de tweede keer wel gezien

Mongoolse Pieper - Bleef langdurig zitten en mooi kunnen zien + het geluid duidelijk

Steppevorkstaartplevier - Exloerveen - Geweldig kunnen zien

Bruine Boszanger - Electra - Ook geweldig gezien en gehoord

Pallas Boszanger - Texel - Eerste texelweek, geweldig gezien en gehoord


Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




gerdwichers8

Eind juli tot en met 8 august 2007, ondernam ik een lange solo bergtocht in noord Noorwegen. Ik wandelde 7 dagen in een ruig berggebied wat niet toegankelijk was voor mijn fiets die ik halverwege een berg achter liet. Ook voor quads of crosmotoren is het hier onbegaanbaar (steile rotshellingen)
Een zware Ortliebzak van 60 liter met voedsel en nog zo een 60 liter pak droeg ik mee op een draagframe.
Na 7 dagen gaf ik mijn zeldzame targetspecies op en weer op dezelfde breedtegraad gekomen als mijn fiets, besloot ik deze en mijn overgebleven pak naar het basiskamp over te brengen.
Helaas duurde dat veel langer dan de dag die ik daar voor uit getrokken had en pas na twee dagen was ik weer terug op de plaats van mijn kamp.
Na een rustdag trok ik op de 10e dag verder en na een lange dag zwoegen om mijn fiets met bagage over de rotsige en venige toendra te rollen, kwam ik op de avond van 6 augustus tot stilstand bij een riviertje.
Ik ging er eten.
Toen ik aan het eten was hoorde ik, zo het leek mensen wandelen. "Dat moet toch het water zijn" en even later hoorde ik het weer. Toch maar even uit de rivier vandaan gelopen en inderdaad het was het water.
Terug in de rivier (ik kon er goed zitten op rotspartijen) hoorde ik zo het leek een Roodbuikvuurpad. "[size=8]poe-poe-poe-poe-poe[/size]"Ook dat kon natuurlijk niet waar zijn en de amfibieengids die ik toevalligerwijs net voor mijn vertrek in mei van dat jaar ingezien had, had me geleerd dat er nagenoeg geen amfibien op deze hoogte voorkwamen.
Ik liep uit de stroom vandaan en localiseerde het geluid...peilloos ver bij mij vandaan!? "Het zal toch niet...."
Omdat ik erg vermoeid was en ik de kracht niet op kon brengen om 1 of 2 km naar het westen, dan naar het oosten vervolgens naar het noorden te lopen om de posititie te localiseren, zou ik eerst direct gaan slapen om het de komende nacht weer te proberen.
De wekker liep vervolgens vanaf 0200 uur s'nachts tot 0400uur elk half uur af zodat ik even kon luisteren en weer doorsliep.
Om 0400 echter, vlak bij mijn tent,zwaar en luid :"WHOE-WHOE-WHOE-WHOE-WHOE-OEH", niet in zijn Grote Mantelmeeuw-modus maar in zijn Oehoe-modus...Jawel..een roepende Sneeuwuil!

HansP

CiteerPeter... ...wat een ge-wel-dig topic..  ..en ook zoveel enthousiaste reacties..  mijn complimenten

(wou dat ik het verzonnen had, maar ja, ben niet zo creatief!)

..mocht je nog een eigen persoonlijke wn. uit 2007 hebben dan kun je die kwijt bij dit topic    http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41041

oh ja Peter, dan bedoel ik geen wn waar iedereen bovenop duikt.....
Zucht...
Ik hou er niet van om te reageren op dit soort onzin, maar dit vind ik wel erg kansloos. Ted, ik geloof dat er minstens 10 posts zijn geweest om je duidelijk te maken dat Peter niet je topic heeft willen jatten. Als je dan nog een post als dit plaatst, dan........nou ja, vul zelf maar in. Ik stel in ieder geval wel voor dat je die mooie volzin onder jouw post(je handtekening) nog eens goed doorleest, voordat je weer wat post met deze strekking.

Hans Pohlmann
Groet,
Hans Pohlmann

Ted van der Knaap

Hans, dit heet gedrag spiegelen..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HansP

Ted, volgens mij heet jouw gedrag gewoon kinderachtig.
Klaar nu.

Hans
Groet,
Hans Pohlmann

Ted van der Knaap

Hans, ik stuur je zo even een mailtje privé...

inderdaad klaar nu
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Gert Veurink

Tjonge ik was bang dat ik wat had gemist met de kerstdagen, maar gelukkig zijn we nog net zo ver als we waren... ;)

Waanzinnige lijst Hans, ik heb je lijst het hele jaar door wel wat gevolgd. Maar het eindresultaat is echt super. Mooie aanvoerder van de topwaarnemerslijst wat mij betreft. Gefeliciteerd daarmee trouwens!
groet!
Gert Veurink



frankw

#70
Ik heb vroeger zeer veel op voetbalfora gezeten.. maar hier is de toon soms bijna hetzelfde...Wat een drama's om niets.. :censored:

Idd een heel leuke topic, wie m ook verzonnen mogen hebben... :duim:  ;)


Maar goed toch ook maar ff mijn lijstje pluggen (niet op volgorde):

Waterspreeuw(en) Die in Velp meerdere keren super dichtbij kunnen bekijken. Ook die in Rozendaal ook goed kunnen zien

WitvleugelsternJezuitenwaay. Tijdens influx direct bij aankomst 2 meter boven mijn hoofd scherend, Prachtig! Enkele dagen later ook een Grauwe Gors hier, ook mijn 1e.

Vale Gier Oss, maandag al tegen de baas gemeld dat ze boven België zaten en dat, mochten ze landen, ik direct weg zou moeten.. Ik braaf naar het werk de volgende dag, 1 uur later in noodgang naar Oss.. 10 minuten te laat voor de grote groep maar toch nog deze ene nog super kunnen zien. Ook leuk al die reacties van die lokale boeren: "Wa bent da hier aan de hand dan?" "Oh, er zit een gier meneer."  :grin:

Steppervorkstaartplevier Exloerveen, mooi kunnen zien. Dezelfde dag ook mijn 2e Slangenarend en Kraanvogel(s). En die dag ook mijn 1e Roodhalsfuut, Goudvink en Kruisbek.. Al met al geen slechte dag (30-06-2007)

Kleine Alk Pier van Ijmuiden, na een beetje teleurstellend uurtje, op de kop van de pier, terug geslenterd en wat ziek ik na 50 meter? 1 Rosse Franjepoot op 10 meter afstand, ik draai me om en zie 2 Kuifaalscholvers.. Kijk 10 meter naar links en zie daar mij 1e Kleine Alk! Hoe  het kan verkeren..Verder ook deze dag 6 andere nieuwe (zee) soorten. Kleine Alken zijn ook meteen ernstig favouriet bij mij.(27-11-2007)


Ook is mijn trip naar Ameland, een voor mij, groot succes geworden met 15 nieuwe soorten. Voornamelijk 'zeespul'.. Volgend jaar ga ik zeker weer alleen dan wat beter voor berreid etc..

Jaap Denee

CiteerIk heb vroeger zeer veel op voetbalfora gezeten.. maar hier is de toon soms bijna hetzelfde...Wat een drama's om niets.. :censored:
Mannen met kleine plassertjes heb je overal...

Ik benijd jullie om al je vrije tijd. Veel plezier met elkaar.  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankw

Citeer
CiteerIk heb vroeger zeer veel op voetbalfora gezeten.. maar hier is de toon soms bijna hetzelfde...Wat een drama's om niets.. :censored:
Mannen met kleine plassertjes heb je overal...

Ik benijd jullie om al je vrije tijd. Veel plezier met elkaar.  ;)
Vrije tijd? Ik zit de hele dag op het werk....






..........te internetten :whistle:  

dupont

Okido.
1. Amerikaanse Oeverloper, adult zk, tijdens huwelijksreis, Madeira, zelfontdek
2. Citroenkwikstaart, binnen uur na terugkomst Madeira, Vreugderijkerwaard Zwolle, zelfontdek
3. Kroonboszanger
4. Blauwstaart
5. alle geziene dendroica's (hiervan wordt je pas....!) in Florida oktober 2007
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Edwin Russer

CiteerVrije tijd? Ik zit de hele dag op het werk....

..........te internetten 

Dat doe ik al jaren B)

http://www.nu.nl/news/1369204/50/Priv%E9-i...28video%29.html
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

lexie

#75
Nummer 1. Roodborstje, omdat hij zich zo gemakkelijk laat zien. Lekker brutaal is en prachtig kan zingen. Ook de eerste vogel die ik kon herkennen aan zijn zang en alarmroep. ( dat schept een band nietwaar! )
Nummer 2. Putter Prachtige vogel die redelijk gemakkelijk te benaderen is.
Nummer 3. Groene Specht Heerlijke geheimzinnige vogel, laatst voor het eerst mogen waarnemen ( aan de rand van een woonwijk!? ). Mooi zoals het lijkt alsof die je uitlacht als die wegvliegt.
Nummer 4. Winterkoning Ook zo'n brutaaltje, met dat staartje omhoog en dat getik als je te dicht in de buurt komt. Heeft de vorm die je doet afvragen hoe zo'n beest in hemelsnaam kan vliegen. ( eerste vogel die ik goed op de foto kreeg, wederom een band )
Nummer 5. Blauwborst Nooit waargenomen, maar de afbeeldingen beloven veel goeds. Staat nummer 1 op mijn lijst van de vogels die ik in levende lijfe wil zien.
Lex Vermeend

Rein Genuït

Citeer
CiteerVrije tijd? Ik zit de hele dag op het werk....

..........te internetten 

Dat doe ik al jaren B)

http://www.nu.nl/news/1369204/50/Priv%E9-i...28video%29.html
Verrassend  :P  
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Edwin Russer

Citeer
Citeer
CiteerVrije tijd? Ik zit de hele dag op het werk....

..........te internetten 

Dat doe ik al jaren B)

http://www.nu.nl/news/1369204/50/Priv%E9-i...28video%29.html
Verrassend  :P
Tsja, een kwestie van goede afspraken maken met je baas  :rolleyes:

En dan tijdens het surfen ook nog eens onmiddelijk naar een zeldzaamheid kunnen gaan kijken :D

Een betere baas zal ik nooit treffen ;)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankw

CiteerTsja, een kwestie van goede afspraken maken met je baas  :rolleyes:

En dan tijdens het surfen ook nog eens onmiddelijk naar een zeldzaamheid kunnen gaan kijken :D

Een betere baas zal ik nooit treffen ;)
haha die deal heb ik nog net niet.. Wel voor Gieren en Arenden ed. daar ziet ie ook wel de waarde van in zeg maar.. Maar als ik aankom met een of andere phylloscopus dan krijg ik een trap onder mn hol, want die 'voelt' ie niet....

frankmeer

Frank van der Meer

bertus2

1. griel! een mega soort mijzelf, en dan ook nog in Twente.

2. steppekievit. super vogel en dat op een ontzettend miezerige dag.

3. waterspreeuw. inmiddels deze soort al 2 keer in Nederland mogen aanschouwen en    dat op 5 minuten van school.

4. middelste bonte specht. ook dicht bij de deur mogen bewonderen.

5. korhoen! Ook al niet nieuw, voor mij persoonlijk toch de mooiste soort in Nederland!
vriendelijke groet

Bert Haamberg

TjeerdBurger

had mn lijstje voor dit jaar eigenlijk al gepost maar ik wil daarbij nog heel graag de Grote Kruisbek aan toevoegen, wat een beesten! Monsters! En nog makkelijk ook, stonden koud 5 minuutjes te wachten in de bossen bij Amersfoort toen de groep kwam aanvliegen. Top!

Joop Hotting

Pestvogel, super fotogeniek in Hoorn.
Visarend, tijdens het vogelfestival Oostvaardersplassen.
Rosse grutto, de Slufter, Texel. Ongelofelijk mooi in de veren.
Zwarte ooievaar, ook tijdens het vogelfestival.
Houtsnip, Purmerbos. Ik stapte er bijna op toen ik even van het pad afging om een staartmees beter te bekijken.

Eigenlijk wil ik ook nog de duikende Jan van Genten noemen vanaf de Zuidpier IJmuiden, en de Kuifaalscholver, de Vorkstaartmeeuw, Rosse franjepoot. Als er een top vijf van vogelkijkgebieden is dan zet ik de Zuidpier op één.
Mvg, Joop Hotting

frankmeer

CiteerAls er een top vijf van vogelkijkgebieden is dan zet ik de Zuidpier op één.
Zie ook dit topic: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...opic=16086&st=0
Frank van der Meer

Albert de Jong

#84
1. Broedgeval witvleugelsterns in de Biesbosch;
Qua soorten een geweldig jaar voor de Biesbosch (woudaap, long staying witvleugel/-wangsterns, graszanger, mogelijke arendbuizerd, grauwe gors  etc.), met als kroon de ontdekking van de broedgevallen Witvleugels. Ik belde Arjan Boele dat ik ging zoeken en vermoedens had, en samen met Jorrit V. waan je je even later in het buitenland!

2. kroonboszanger;
Hectiek, een phyllo (altijd gaaf) en nog eens heel zeldzaam ook.

3. blauwstaart;
Ook weer die spanning de ochtend na de ontdekking. Mooi ding.

4. mongoolse pieper;
Heel erg op het nippertje, maar een heel interessante vogel

5. Breskens, W'kapelle;
Niet gedacht om weer dunbekmeeuw op je jaarlijst te hebben, na een zonnige goede dag Breskens met bier, wouwen en kieken. Westkapelle eigenlijk een dag te vroeg, maar wel een nieuw record m.jagers.

En nog o-zo veel.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jan Zwaaneveld

Nr. 1 met stip: de negen Vale gieren die op 18 juni na urenlang de lucht afspeuren boven ons dakterras te Leerdam verschenen!

Nr. 2: de Zuidelijke keizerlibel die ik zelf ontdekte boven een vennetje op de Hoge Veluwe op 6 augustus. Wat een superbeest!

Nr. 3: de Ralreiger van de Lopikerwaard op 22 oktober, omdat het een nieuwe NL-soort voor me was en bovendien een ontzettend leuk beest.

Nr. 4: de Jan-van-gent die op 11 november ineens vlak over ons dakterras in Leerdam vloog, achtervolgd door een sliert krijsende meeuwen.

Nr. 5: een kilometers breed front van tienduizenden Spreeuwen, dat op 20 oktober in de vroege ochtend over ons dakterras kwam vliegen. Een gezicht om nooit te vergeten.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

frankw

ik wil ook een dakterras  ;)  

henkjanvdkolk

Citeer
CiteerAls er een top vijf van vogelkijkgebieden is dan zet ik de Zuidpier op één.
Zie ook dit topic: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...opic=16086&st=0
Oeps.... ben daar zuidpier vergeten  :grin:  :grin:  :grin:  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankmeer

#88
Gewoon iets in de trant van 'IJmuiden' is beter, ook het gebied tussen de pieren, havengebied, en het hele achterland (Zuid-Kennemerland) is vaak ook interessant!
Brouwersdam staat er trouwens ook niet bij. :rolleyes:, misschien is 'Zeeland' niet specifiek genoeg.
Maar ach, topic is nog van vorig jaar. :whistle:
Edit: Brouwersdam is niet eens helemaal Zeeuws.
Frank van der Meer

gerdwichers8

#89
Vorige winter ben ik weg-ge-regend tijdens de tellingen die ik roostervast als we zijn, steeds uitvoerde. Het leek wel of het daarnaast ook op de zaterdag nog eens extra vaak regende.
Omdat de toevoer aan noordelijke soorten in dit soort van verlengd najaar gestokt was, bleven we zitten in een vogelarmoedig Twente .
Dat was zelfs zo erg, dat ik bijna besloot de Bruine Boszanger bij electra te gaan twichen.
Ik ben namelijk geen twicher. Niet omdat de vogels niet goed zouden zijn, of omdat de vogelaars daar allemaal een slechte adem hebben, maar het is een verschil in  beleving.

Maar een BruBo : Dat is me wat!

Het is denk ik de subtiliteit van het vogeltje wat het m doet.
Als je er oppervlakkig naar kijkt, denk je bij jezelf: "Als je zulk een ziet, waarom zou je er niet direct aan voorbij lopen? Immers, het zit hier in Nederland vol met Tjiftjaf?"
Ik vertrouwde er maar op om zulk een vogel  een keer op zijn geluid te vinden.

Dat deed ik niet; Ik vond 29 september een stil vogeltje wat ik in eerste instantie niet eens ter plaatse kon besluiten. De discipline echter om naar de relevante kenmerken te kijken bij een onbekende zanger, deden ook na 8 dagen het puzelwerkje nauwkeurig in elkaar passen!!

Deze is  niet minder leuk  dan een Raddes die ik in een heerlijk stil bos herhaaldelijk heb horen roepen en een kwartier lang in alle rust heb kunnen volgen....totdat het bos weer vol met enthousiaste mensen stond.