Hoofdmenu

Soort van het jaar

Gestart door P1234, december 24, 2007, 15:34:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

P1234

Misschien leuk om een topic te openen, waar iedereen zijn 5 soorten van het jaar kan doorgeven, met een kleine motivatie erbij. Ik heb zelf wel een vermoeden naar de nummers 1 en 2, maar wie weet zijn er verrassingen. En zullen we de spelregel hanteren dat je ze zelf moet hebben gezien?

Zal ik zelf eens aftrappen?

1. Kroonboszanger; mega zeldzaamheid, (misschien wel) de hardste soort die ooit in Nederland is gezien.
2. Blauwstaart; magistrale vogel, die zich de eerste dag moeilijk, maar daarna heel makkelijk liet zien.
3. Mongoolse Pieper; ook een nieuwe soort voor mij. Ikzelf heb hem jammer genoeg niet super gezien.
4. Lachmeeuw; ik had Atze al eens gezien in Duitsland, maar nu ook in Nederland. Super.
5. Grote Kruisbek; voor mij een nieuwe soort en super gezien.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Rutger

1:kroonboszanger, super zeldzaam en gewoon de hele chaos erom heen waren geweldig.
2:blauwstaart, subliem beest.
3:franklins meeuw, waanzinnig mooi gezien en horen roepen
4:breedbekstrandloper, een waanzinnig mooi juveniel beest op een paar meter afstad in de ezumakeeg
5:grote kruisbek, een beetje in combi met het geweldige landschap van afgelopen zaterdag. Prachtig horen roepen: mooie afsluiting van 2007  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Predator

#2
Omdat ik niet echt een twitcher, ben geen superspectaculaire soorten.
Maar hier mijn 5:

#1 Blonde Ruiter. op het bekende plekje in Petten.
#2 Roodkopklauwier, zelf herontdekt op Vlieland.
#3 Roodmus, ook op Vlieland.
#4 Bladkoning, nogmaals op Vlieland.
#5 Kleine Alk, tientallen langs de kust van Camperduin.
Groet, Maarten

Christian

1: Rosse Grutto, nieuwe soort begin dit jaar  B)
2: Kleinst Waterhoen, super ervaring en ontdekking
3: Grote Burgemeester, waanzinnige soort voor de regio
4: Witvleugelstern, gewoon stoere beestjes
5: Middelste Jager, super influx!
Christian Brinkman

Guus Peterse

#4
Moeilijk hoor (en gelukkig maar natuurlijk). Met enige pijn in het hart passeer ik dan maar geweldige soorten als mongoolse pieper, bijeneter, pallas boszanger, middelste jagers en ralreiger die misschien als ik morgen zou reageren wel op het lijstje zouden zijn verschenen. Maar vandaag kom ik tot:
1: Vale gieren op 19 juni te Oss: mediterrane taferelen in het Brabantse land!
2: De blauwstaart, ja de blauwstaart ...
3: Witvleugelstern, niet zeldzaam afgelopen voorjaar maar daarom juist.
4: Bladkoning op 22 oktober op Ameland, omdat ik die eindelijk eens langer dan één tel kon bekijken.
5: De blonder ruiter van Petten, op 7 oktober, omdat die (weer!) zo verschrikkelijk mooi was.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jorrit en Ruben Vlot

1: De ontdekking van het broedgeval Witvleugelsterns in de Sliedrechtse Biesbosch. Albert de Jong en ik gingen op pad met idee om een nest te gaan vinden. Na lang observeren zagen we ineens een jong in het nest zitten!

2: De 24 Witwangsterns in de Sliedrechtse Biesbosch. Voor de rest oa nog 3 Witvleugelsterns, Graszanger, Cetti's Zanger, Roodmus en een Zwarte Wouw. M'n beste dag in de Biesbosch ooit!

3: 15 Vale Gieren boven Zuid-Limburg terwijl we Grauwe Klauwieren aan het ringen waren.

4: Kroonboszanger. Natuurlijk de mega van 2007.

5: Dagje Breskens met oa Bijeneter en Franklins Meeuw.


Jorrit

Ruben en Jorrit Vlot
www.pbase.com/ruben_jorrit

[size=8]"Het ergste zijn de vogelaars. Iets zien wat jij niet ziet, en dan nog weten wat het is ook." [/size]

Alwin

#6
Leuk om daarover na te denken. Achter elke soort zit wel een verhaal. Ook net zo leuk is het om (na een zekere verwerkingsperiode) het te hebben over de gemiste (kansen en) soorten!

Bruine boszanger   Teenstraweg, Groningen: Met de fiets de trein in om dan de vogel niet te zien. De volgende dag hetzelfde ritje en dan gelukkig vrij simpel in tikken

Franklins meeuw   Oostburg, Zeelang: Prachtige omgeving. Eerst lekker in de buurt vogelen om vervolgens 's avonds met een hele gezellige groep belgische enthousiastelingen de vogel binnen te zien vallen vlak voor zondsondergang

Siberische strandloper   Rockanje, Zuid Holland: In 45 minuten vanuit Amsterdam naar de plek des onheils. Om vervolgens weer weg te scheuren naar Tiel voor het werk

Woudaap   Diependal, Drente: Vanaf zonsopkomst in de hut. Na 3 uur zien twee anderen de vogel kort opduiken. Na nog een uur in spanning en vol zenuwen kon ik 'm bijschrijven

Bijeneter     Lauwersmeer  De Pomp, Friesland: Prachtig om de vogels eerst fourageer vluchten te zien maken en vervolgens aan het eind van de middag in de boompjes aldaar te kunnen bewonderen

Maar inderdaad is het zonde om de kroonboszanger, zwarte zeekoet, Duinpieper, middelste bonte specht en ga zo maar door over te slaan. Ook deze kom ik graag nog een keer tegen!
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

P1234

Dit is dus wat ik bedoel. 't Begint nu al een leuk topic te worden ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

meike

#8
1. Ransuil.
Maandje geleden, buitengebied langs Overijssels kanaal, stikdonker. In het licht van mijn zaklamp, recht voor mijn snufferd breeduit vliegend. Hond vlakbij me hoort zelfs niets. Doodse stilte.

2. Rode Wouw.
Vlak over de grens met belgie, zware zomerdag, jaar of vijf geleden in een of ander prutsdorp: een rooie valt als een baksteen uit de lucht, glijdt tien meter vlak boven het asfalt en grijpt een klein diertje uit de goot. Die staart, dat zwenken...

3. Wielewaal.
Lang geleden in de bossen rond Utrecht, dwars door de struikjes achter die roep aan, en ik ZAL hem dit keer zien! Ineens bijna oog in oog. Op een meter of 10 afstand, nog geen seconde voor ie verdween, maar dat geel, staat voor altijd op mijn netvlies! En dat litteken op mijn knie, ook van die keer....

4. Het zwermen van de spreeuwen. De Bokkedoorns, zomeravond 2006. Geen commentaar nodig, moet je zien.

5. IJsvogel. Kolk bij Deventer. Ik schat, ergens in november 2005. Kkkkkoud dagje vogelen was dat. Alsof ie vastgevroren was aan die tak. Prachtig vogeltje, maar hij dee niks, ving geen visje, riep niet, poetste zich niet, pffff. Zat alleen maar mooi vogeltje te wezen en ik maar wachten op actie. Het jaar erop geen enkele meer te zien, koning winter was onverbiddelijk geweest.

(Ik lees nu net dat je bedoelde de 5 van het jaar.... ik heb gewoon de 5 leukste gedaan ooit... vind je dat ook goed?)

TjeerdBurger

1: kleine bonte specht (wat was ik blij toen ik 'm eindelijk had)
2: blauwstaart (geweldig beestje en het heeft me nogal wat moeite gekost maar de beloning was daar)
3: draaihals (zelf ontdekt, complete verassing)
4: waterspreeuw (blijven erg leuke vogeltjes, in mei en in november/december gezien)
5: steppekievit (helaas niet heel goed gezien maar wel de 1e soort waarvoor ik wat van school heb geskipt en terecht!)

als je zo terug kijkt wat je allemaal wel niet hebt gezien in een jaar dan is dat best veel. Moeilijk kiezen welke 5 nou dé 5 van dit jaar zijn maar volgens mij zijn dit mijn 5 leukste van dit jaar.

Moge het volgend jaar minstens even goed worden! Succes allemaal in 2008!

Ted van der Knaap

CiteerDit is dus wat ik bedoel. 't Begint nu al een leuk topic te worden ;)
dit is een gevalletje van het kaas van eigen brood eten..

wil niet lullig doen hoor!!... ...maar wees volgende keer zelf origineel  <_<

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41041
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

P1234

Citeer
CiteerDit is dus wat ik bedoel. 't Begint nu al een leuk topic te worden ;)
dit is een gevalletje van het kaas van eigen brood eten..

wil niet lullig doen hoor!!... ...maar wees volgende keer zelf origineel  <_<

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41041
Ieder mens, groot of klein, belangrijk of onbelangrijk, kan zich pas ontplooien in zijn mens zijn, zijn capaciteiten, zijn wil tot medewerking, zijn genegenheid, zijn mooie menselijke gaven, zijn menselijke mysterie, als hij benaderd wordt met respect, belangstelling en sympathie.

;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Muad'Dib

1. onmiskenbaar de Griel van Losser; Lang op gewacht, al veel vergeefse kilometers voor gemaakt en nu eindelijk op mijn lijst! Leuk was ook het interview met TV Oost.

2. Steppevorkstaartplevier bij Buinen; 10 jaar na mijn eerste Vorkstaartplevier eindelijk ook de "step". Dubbel zo leuk omdat ik de "step" van Eemnes op één dag mistte

3. De Kokardezaagbek; Vanwege de heerlijke discussie...

4. De Grote kruisbekken van Schoorl; De prachtige berijpte omgeving heeft bijgedragen aan de kwaliteit van de waarneming.

5. De "fuut" van Vlieland; Heerlijk om mee te maken dat er ook toppers zijn die tot het niveau van ons normale mensen kunnen afdalen.

Dirk

Ted van der Knaap

Citeer
CiteerDit is dus wat ik bedoel. 't Begint nu al een leuk topic te worden ;)
dit is een gevalletje van het kaas van eigen brood eten..

wil niet lullig doen hoor!!... ...maar wees volgende keer zelf origineel  <_<

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41041
..het is natuurlijk niet het kaas van eigen brood maar van ANDERMANS brood
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jelle Aalders

Voor mij en mijn vader, Wij zijn geen twitchers maar wel wat leuke soorten.

1 Blauwstaart

2 siberische strandloper

3 Waterspreeuw

4 Kleine spotvogel

5 Lachmeeuw  
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

meike

De fuut van vlieland? Bedoel je de dikbek? Hm, ben benieuwd hoe dat was, is daar elders op waarneming over bericht? Kan iemand mij een link geven?

Rinie van Reenen

#16
Citeer
CiteerDit is dus wat ik bedoel. 't Begint nu al een leuk topic te worden ;)
dit is een gevalletje van het kaas van eigen brood eten..

wil niet lullig doen hoor!!... ...maar wees volgende keer zelf origineel  <_<

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41041
Ha Ted,

't Is natuurlijk jammer dat een ander min of meer met het idee van jou aan de haal gaat. Aan de andere kant: het lijkt me niet dat Peter het idee 'gejat' heeft. Iets dergelijks kan natuurlijk prima naast elkaar bedacht worden. En bovendien: de ideeen bijten elkaar niet: naast zijn top-5 van vogels kan iedereen natuurlijk prima zijn mooiste waarneming nog bij jou opgeven. De vogeltop-5 betreft vaak zeldzaamheden, ik kan me voorstellen dat in het andere topic vooral aardige gebeurtenissen geplaatst worden.

(Overigens: de uitdrukking is: 'hij laat zich de kaas (niet) van het brood eten'.)
(Edit: ik had niet gezien dat je inmiddels zelf een correctie op je gebruik van deze uitdrukking had geplaatst)
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

CiteerDe fuut van vlieland? Bedoel je de dikbek? Hm, ben benieuwd hoe dat was, is daar elders op waarneming over bericht? Kan iemand mij een link geven?
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...6&hl=dikbekfuut
Groet, Rinie van Reenen

Frank van der Wielen

Zeker niet de 5 zeldzaamste die ik in 2007 heb gezien, maar in ieder geval 5 waarnemingen waarbij de adrenaline flink stroomde...

- Witvleugelsterns, Bargerveen
prachtig avondlicht, een hele groep vlak voor mijn neus fouragerend.

- Roze spreeuw, Oosterzee
adult zomerkleed. Vroeger heel vaak kwijlend bekeken in de Peterson.

- Woudaap, Diependal
zelf ontdekt.

- Kroonboszanger, Katwijk
geen commentaar.

- Noordse Pijlstormvogel, Noordzee boven Ameland
een 'ver-weg-soort' heel dichtbij langs de boot vliegend.

Leuk topic!

gr Frank

P1234

En Ted, vergeef me, maar ik had jouw topic niet gezien. Van diefstal is geen sprake :angel: . Hoogstens van laksheid. Om met de ons allen bekende Bram R. in een ander topic te spreken; 1000 maal excuus. Heb je ook een top 5 Ted? (van beste soorten, niet van leukste waarnemingen).
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ted van der Knaap

CiteerHa Ted,

't Is natuurlijk jammer dat een ander min of meer met het idee van jou aan de haal gaat. Aan de andere kant: het lijkt me niet dat Peter het idee 'gejat' heeft. Iets dergelijks kan natuurlijk prima naast elkaar bedacht worden. En bovendien: de ideeen bijten elkaar niet: naast zijn top-5 van vogels kan iedereen natuurlijk prima zijn mooiste waarneming nog bij jou opgeven. De vogeltop-5 betreft vaak zeldzaamheden, ik kan me voorstellen dat in het andere topic vooral aardige gebeurtenissen geplaatst worden.

(Overigens: de uitdrukking is: 'hij laat zich de kaas van het brood eten'.)
dag Rinie,

..dat iemand met mijn idee aan de haal gaat,...geen problemen mee..

..maar als iemand daarna ook nog de arrogantie krijgt van "kijk dit is wat ik bedoel het word steeds leuker"  dan schiet het bij mij in mijn wiek en dan laat ik even aan IEDEREEN weten hoe het echt zit..

wat dat betreft laat ik het kaas NIET van mijn brood eten

I rest my case
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

P1234

Hoi Ted,

Jammer dat je mij niet kent. Ik heb veel slechte eigenschappen, maar arrogantie reken ik er niet onder. Misschien heb je nog niet gelezen wat ik eerder had geschreven, maar nogmaals; ik heb jouw topic niet gezien, en had het ook nog niet gezien toen ik zei dat het steeds leuker werd. Jammer dat je je in je wiek geschoten voelt, maar dat is dus, nogmaals, niet mijn bedoeling geweest.

Zullen we nu maar verder gaan met het topic?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

HJDT

#22
Sorry mensen maar nu moet mij toch ook even iets van het hart. Wat een sneu gedoe over wie welk idee heeft bedacht. Gelukkig is de discussie over of vogelaars nou wel of niet spotters zijn gesloten (geloof me, na een jaar of twee vrij regelmatig gevogeld te hebben wil je zelf ook geen vogelspotter meer genoemd worden), nu hebben diezelfde gepikeerde lui weer iets om over te z**ken.
Waar Peter arrogant wordt in zijn laatste bijdrage is mij ook totaal onduidelijk.
Mijn idee: doe niet zo ontzettend kinderachtig als iemand vrijwel tegelijkertijd hetzelfde idee oppert en doe een beetje normaal tegen elkaar. Het is en blijft tenslotte (bijna) Kerst.

Groeten Michel

P.S.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor elke andere dag in het jaar. . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rinie van Reenen

#23
Citeer..maar als iemand daarna ook nog de arrogantie krijgt van "kijk dit is wat ik bedoel het word steeds leuker"  dan schiet het bij mij in mijn wiek en dan laat ik even aan IEDEREEN weten hoe het echt zit..

wat dat betreft laat ik het kaas NIET van mijn brood eten

I rest my case
Ha Ted,

- Misschien is het aardiger om niet over 'arrogantie' te spreken zolang je niet weet wat iemands houding is. Vooraleer zulke woorden te gebruiken moet je óf veel van iemand gelezen hebben óf de nonverbale communicatie waarnemen.
- Ik hoop dat je de bijdrage van Peter inmiddels gelezen hebt; dat laat ook zien, dat hij stellig van mening was dat het wél ging om wat hij zelf bedoelde.
- Flauwigheidje: 'dan schiet het bij mij in mijn wiek', da's ook een enigszins onjuist gebruik van een uitdrukking. Normaliter luidt deze uitdrukking: 'hij is in zijn wiek geschoten'; in jouw geval zou je het kunnen ombouwen tot: 'dan voel ik mij in mijn wiek geschoten'. De uitdrukking verwijst naar eendenjacht: beesten die vleugellam geschoten worden. Overigens vermoed ik, dat bij jouw gebruik van de uitdrukking er sprake is van een combinatie met een andere uitdrukking: 'dan schiet het bij mij in het verkeerde keelgat'.

En ten slotte: vogelze! Ook in de laatste paar dagen van het oude jaar. Hopelijk kun je je ultieme waarneming van je Bonte Kraai nog verslaan!

Edit: 'k Zie dat Peter inmiddels ook voor zichzelf gereageerd heeft, da's natuurlijk nog beter.
Groet, Rinie van Reenen

meike

Citeer
CiteerDe fuut van vlieland? Bedoel je de dikbek? Hm, ben benieuwd hoe dat was, is daar elders op waarneming over bericht? Kan iemand mij een link geven?
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...6&hl=dikbekfuut
Bedankt Rinie, ik las er dat juist de beste vogelaars hun fouten toegeven. Leerzaam en heel waar!

Thijs Fijen

1. Vale Gieren - Zeeland.
Toen de Vale Gieren gemeld werden in Zeeland kreeg ik een SMSje op school. Als ik uit was zouden we naar Zeeland rijden om ze te zoeken. Ik had geluk dat ik eerder uit was, anders kon ik niet mee. We reden over Antwerpen en toen we bijna in Nederland waren belden we naar Gerard Troost om te vragen of ze er nog zaten. Hij zei: ja ze zitten mooi op de grond. 5 minuten later belt hij terug: Schiet op want ze vliegen weg! Wij balen want we moesten nog een stukje en toen kwam er ook nog een wegomleiding. 400 meter voor de grens zagen we een belletje roofvogels! Al snel werd duidelijk dat het Vale Gieren waren. 1 meter over de grens geparkeerd en ze kwamen gewoon letterlijk over onze kop gevlogen. Snel Gerard Troost gebeld die ze met veel anderen nog heeft gezien. Ze vlogen heen en weer tussen België en Nederland. De groep splitste en een gedeelte is doorgevlogen naar België en een gedeelte oostwaarts. Verder oostwaarts hebben we er nog 40 gezien. Totaal kwamen we op minimaal 60 Vale Gieren, geweldig!!
2. Stormvogeltjes - Westkapelle.
Degene die er zijn geweest weten hoe het was, de rest kent het verhaal. Dit hele weekend 16 Stormvogeltjes! 4 Grote Burgemeesters, 3 Papegaaiduikers, Vorkstaartmeeuw, IJsduiker, 2 IJseenden, 500 Kleine Alken, 250 Middelste Jagers enz, enz.
3. 9 Bijeneters - Lauwersmeer
Eigenlijk een soort van herontdekking. Ze waren die dag (de 2e dag) niet gezien en toen we bij de Buidelmees stonden kwamen er ineens 9 overgevlogen. Totaal onverwacht want we waren al de hele dag in het Lauwersmeergebied. Die dag hadden we ook nog echt veel andere toffe soorten: Poelruiter, 20 Witvleugelsterns, Breedbekstrandloper, Grauwe Franjepoot en een Krekelzanger.
4. 7 Morinelplevieren tp - Telpost Brobbelbies Noord
Het was een mooie zonnige dag maar de vogels wilde maar niet vliegen. Toen we wat met geluid aan het klooien waren (je weet het misschien wel, ken je dit geluid??). Oeverpieper en Waterpieper, toen Morinelplevier. En toen we het geluid hadden afgespeeld kwamen er ineens 7 Morinelplevieren aangevlogen, recht over onze kop! We stonden allemaal versteld. De hele dag hadden er voor onze neus Morinelplevieren aan de grond gezeten, en we hadden ze niet door! Nog mooier werd het toen ze weer gingen zitten en we ze op 10 meter konden benaderen. Mooier kan niet!
5. Vorkstaartmeeuw - Schiermonnikoog
Op de ene of andere manier vond ik deze waarneming geweldig. Je had me daar moeten zien. Stond letterlijk te juichen en te springen. Op 15 meter vloog een juveniele vogel voorbij terwijl er eigenlijk heel de dag op zee niks was gezien, en wij stonden er pas net.  
Thijs Fijen

Rinie van Reenen

#26
CiteerZullen we nu maar verder gaan met het topic?
Nou Peter, 'k was eerst niet van plan te reageren (want (1) ik ben niet zo van de lijstjes (2) ik zal ook geen spectaculair lijstje maken), maar omdat ik mede gezorgd heb voor een behoorlijke onderbreking van het verhaal, doe ik ook maar mee.
1. Steppekievit (Ede-Veenendaal): zeldzaamheid in de achtertuin.
2. Blauwstaart (Zandvoort): een gigantische storm in de duinen getrotseerd (en ook nog eens op de verkeerde plek gezocht), maar bij de tweede poging toch nog gezien.
3. Pallas' Boszanger (Maasvlakte): eerste zelfontdekte soort van redelijk formaat.
4. Geen losse soort maar een serie soorten: roofvogels. Aan het begin van het jaar meldde ik drie schaamsoorten waaronder twee roofvogels; inmiddels heb ik deze allemaal weggewerkt, en de roofvogels (Wespendief, Slechtvalk) ook meerdere keren gezien. Verder mijn eerste Roodpootvalk, de eerste én tweede zekere Ruigpoot, de tweede (zeer mooie) Grauwe Kiek, de eerste (gigantisch mooie) adulte man Blauwe Kiek.
5. Kleine Alk (Westkapelle). Wat een bizarre beestjes: alken zo klein als een Spreeuw...
Sja, de op twee na meest zeldzame twitch van dit jaar, Mongoolse Pieper, heb ik maar niet genoemd. Ik heb het beest wel op zien vliegen, maar verder was er niks leuks aan...
Groet, Rinie van Reenen

mdevries

Ik zal ook even een duit in het zakje doen. Na veel wikken en wegen kom ik uit op het volgende lijstje.

1 Stormvogeltje(s). Toch voor mij wel de nummer 1 van dit jaar. Schitterende ervaring om deze zeer zeldzame vogeltjes te zien onder prachtige omstandigheden.

2 Raddes Boszanger. De raddes heeft me toch wel hoofdpijn bezorgd. De gehele dag werd hij steeds onregelmatig gezien en ik was daarom ook steeds te laat. Aan het eind van de middag was ik net weer in oost-vlieland toen de pieper afging. Toch maar weer op de fiets gestapt en het hele eind weer teruggereden. Maar de afronding was perfect.

3 Roodkopklauwier. Onze eigen ontdekking op Vlieland. Voor mij een prachtig moment omdat de adrenaline dan door je bloed stroomt.

4 Waterspreeuw. Na het checken van de webside van de vogelwerkgroep Arnhem werd deze vogel doorgegeven, en daarna direct op de fiets gestapt. Een heuse zeldzaamheid in Velp, een echt hoogtepunt voor mij dit jaar.

5 Kroonboszanger. De hectiek, in 1 woord....Geweldig!
Mark de Vries


henkjanvdkolk

1. Jan-van-Genten eerst bij ijmuiden een op ongeveer 15 m langsvliegend, later in okt. een spectakel bij texel van deze schitterende vogels.
2. Vorkstaartmeeuw bij Ijmuiden TP!!
3. Roerdomp in de biesbosch tijdens een vaartocht op rondvaarboot, vliegend!!
4. Steppekievit Bij Ede, een halfuurtje fietsen.
5. Tja... nu word het moeilijk maar ik denk de Kwartels die ik aan de rand van een weggetje [2 m breed] zag in het binnenveld [wageningen]. Die stond een kwartier lang te kijken, eerst samen met een andere die al snel verdween, of die de weg kon oversteken, en ineens, rende die hard de weg over, en was hij weg.

 
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Inge van der Wulp

#29
Voor mij wel een moeilijk topic omdat ik eigenlijk nog maar een aantal maanden iets actiever aan het vogelen ben en nog vollop in de leer ben. Daarnaast heb ik vanwege mijn drukke gezinsleven geen tijd om overal heen te rijden. Mijn lijstje voor 2007 bestaat (sorry echte vogelaars!) niet alleen uit vogels.

Nummer 1:Mijn onbetwiste nummer 1 voor dit jaar is de Bultrug bij IJmuiden. Dat hij voor onze ogen uit het water sprong. Ik voel nog steeds de kick in mijn buik als ik naar de foto's kijk en zie nog steeds de onbeschrijvelijke ongeloof op het gezicht van Michel Veldt  :D
Nummer 2: Bij het huis van familie van ons in de Jura vlogen wel 4 Rode Wouwen bij elkaar. Ze vlogen zeer dicht langs ons heen naar een veld waar de boer aan het ploegen was. Prachtige dieren!
Nummer 3: De kleine Alk op de Zuidpier toen we allemaal op de Bultrug stonden te wachten. Zo klein had ik ze niet verwacht.
Nummer 4: De Goudhaantjes in mijn eigen stadstuin. Geen zeldzame vogels maar wel vreselijk leuk om in de tuin te hebben.
Nummer 5: De Roerdomp van heel dichtbij omdat ik hem niet verwacht had.

Ik hoop volgend jaar een "betere" lijst te hebben. Ik ga mijn best doen  :grin:
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl