Is de Keizerarend nu geringd of niet?

Gestart door carel, oktober 05, 2017, 08:32:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

carel

Bij het bekijken van foto`s van de vogel viel mij bij sommige foto`s iets op wat op ringen lijkt.
zie bijlage
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Maarten Hotting

Ik zie hier geen ring in, enkel bevederde poten.
Groet,
Maarten

Thijs Fijen

Dit is mij ook opgevallen Carel, ook op de foto's van Toy bij de Maashorstvogel is dit te zien bij de linkerpoot. Het heeft een ring-vorm, en ook de grootte die ze gebruiken bij wild-geringde vogels. Maar ik durf absoluut niet te zeggen óf het een ring is. Misschien kan iemand nog wat uit zijn raw-foto's peuteren?
Thijs Fijen

frankneijts

Op de foto's van Michel Veldt https://www.dutchbirding.nl/gallery enkele van de scherpste tot nu toe, is niet direct een ring te zien maar wel een erg scherpe afscheiding van "iets donkers" op het loopbeen, net boven de voet (linkerpoot). Welicht dat zijn foto's zich goed lenen voor een dat 'peuterwerk' dat Thijs voorstelt.
Hetzelfde geldt eventueel voor de foto's van Edwin Winkel: https://waarneming.nl/waarneming/view/144696494?_popup=1 de 1e foto (vergelijkbaar met de foto's van Carel) en misschien die waar de vogel een Haas probeert te grijpen (zijn nu alleen pixels).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

Wanneer er goede raw foto`s beschikbaar zijn is er denk veel betere uitsneden te maken.
Met de ringen wil ik absoluut niet suggereren dat het een escape zou zijn, maar het viel mij gewoon op bij het bekijken van foto`s.
dit soort scherpe contouren zie je bij bevedering niet.

ps de foto`s die ik gebruikt heb zijn niet van mij, sorry vergeten te melden
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

frankneijts

Citaat van: carel op oktober 05, 2017, 10:43:56 AM
.....
Met de ringen wil ik absoluut niet suggereren dat het een escape zou zijn, maar het viel mij gewoon op bij het bekijken van foto`s.
dit soort scherpe contouren zie je bij bevedering niet.
........


Zoals Thijs al zei zou een eventuele ring prima een wetenschappelijke kunnen zijn: er zijn allerlei ringprojecten gaande voor beide soorten Keizerarend, zie http://www.cr-birding.org/nl/colourprojects?page=21 pp 22 t/m 24

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 10:20:45 AM
Op de foto's van Michel Veldt https://www.dutchbirding.nl/gallery enkele van de scherpste tot nu toe, is niet direct een ring te zien maar wel een erg scherpe afscheiding van "iets donkers" op het loopbeen, net boven de voet (linkerpoot). Welicht dat zijn foto's zich goed lenen voor een dat 'peuterwerk' dat Thijs voorstelt.
Hetzelfde geldt eventueel voor de foto's van Edwin Winkel: https://waarneming.nl/waarneming/view/144696494?_popup=1 de 1e foto (vergelijkbaar met de foto's van Carel) en misschien die waar de vogel een Haas probeert te grijpen (zijn nu alleen pixels).

Inmiddels een reactie gekregen van Edwin Winkel met de originele foto waarop de arend een Haas probeert te grijpen. Ik heb daarvan een uitsnede van de poten gemaakt en ik kan daar toch echt niks anders zien dat iets wat op een gladde zwarte of donkergroene (?) ring wijst, zonder zichtbare inscripties.
Edwin, hartelijk dank voor je snelle reactie!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HansP

Hoe zou die ring dan om de poot moeten zitten? Linkerpoot is mijns inziens gewoon bevederd met korte veertjes. Een google-rondje levert meerdere foto's van Keizerarend op met dit soort korte veertjes. Is die zwarte rand niet gewoon de schaduwzijde van de rechterpoot (die in dezelfde positive gehouden wordt)?
Groet,
Hans Pohlmann

HJDT

Hi Frank, ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt. Denk je dat de vogel geringd is of juist niet? Ik kreeg er ook al een vraag over van Nils en heb hem beloofd dat ik er nog even naar zal kijken. Voor zover ik tot nu toe heb kunnen zien is de vogel niet geringd maar weet niet zeker of ik dat op mijn foto's goed kan beoordelen. Ik heb er in ieder geval nog niet goed genoeg naar gekeken maar dat zal ik vanavond nog wel even doen.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Thijs Fijen

Hier overigens een linkje met foto's van beesten die in Hongarije zijn geringd en hoe het er ongeveer uit zou moeten zien als het een ring is: http://imperialeagle.hu/content/four-hungarian-imperial-eagles-were-photographed-abroad. Ik neem voor het gemak aan dat de ringen in Spanje niet significant afwijken in grootte.
Thijs Fijen

frankneijts

Citaat van: HansP op oktober 05, 2017, 12:10:52 PM
Hoe zou die ring dan om de poot moeten zitten? Linkerpoot is mijns inziens gewoon bevederd met korte veertjes. Een google-rondje levert meerdere foto's van Keizerarend op met dit soort korte veertjes. Is die zwarte rand niet gewoon de schaduwzijde van de rechterpoot (die in dezelfde positive gehouden wordt)?

Hier nog een foto:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: HJDT op oktober 05, 2017, 12:12:15 PM
Hi Frank, ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt. Denk je dat de vogel geringd is of juist niet? Ik kreeg er ook al een vraag over van Nils en heb hem beloofd dat ik er nog even naar zal kijken. Voor zover ik tot nu toe heb kunnen zien is de vogel niet geringd maar weet niet zeker of ik dat op mijn foto's goed kan beoordelen. Ik heb er in ieder geval nog niet goed genoeg naar gekeken maar dat zal ik vanavond nog wel even doen.

Groeten Michel
Ha Michel,
Ik dacht dat op jouw foto's (behoren tot de scherpste/best belichte van onderen geforografeerde) een eventuele ring het duidelijkst zou moeten zijn. Maar daar zie ik wel een wat merkwaardige scherpe afscheiding (linkertarsus, net boven de voet) maar niet direct iets van een ring. Daarom vroeg ik je een vergroting van het origineel, ook omdat je zelf al aangaf dat er in de reproductie op de DB-site scherpte verloren was gegaan. Maar ik wacht een eventuele vergroting gewoon af, dank voor je reactie alvast!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

E nog een (detail van een) foto van Edwin, wederom hartelijk dank!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HansP

Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 12:14:10 PM
Hier nog een foto:

Ah, ik zie wat je bedoelt. Ik weet alleen nog niet of dat een ring is. Nog eens even beter kijken....
Voor de zekerheid zal ik wel eens even mailen met GreenBalkans (daar ken ik wel wat mensen), aangezien zij de club zijn die de donkergroene ringen uitgeeft. Ik zal ze naar hun mening (wel/niet geringd)vragen.
Groet,
Hans Pohlmann

frankneijts

Citaat van: HansP op oktober 05, 2017, 12:24:58 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 12:14:10 PM
Hier nog een foto:

Ah, ik zie wat je bedoelt. Ik weet alleen nog niet of dat een ring is. Nog eens even beter kijken....
Voor de zekerheid zal ik wel eens even mailen met GreenBalkans (daar ken ik wel wat mensen), aangezien zij de club zijn die de donkergroene ringen uitgeeft. Ik zal ze naar hun mening (wel/niet geringd)vragen.

Tja Hans, als dat géén ring is ga ik vanmiddag nog naar de opticien .. B) Maar of het een wetenschappelijke zou kunnen zijn (geen of slecht leesbare inscriptie) of iets van een of andere "Adlerschau", laat ik even in het midden ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

#15
Mooi, de Hongaren zullen er blij mee zijn dat we een van hun geringde vogels hebben teruggevonden.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Of worden er veel Keizerarenden in Brabant gehouden, Frank?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jos Welbedacht

Ik vind het nog niet zo eenvoudig om met zekerheid te kunnen stellen dat het een ring is. Maar hoe dan ook, in Bulgarije zijn kennelijk donkergroene ringen gebruikt: http://www.cr-birding.org/node/716.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jaap Denee

Citaat van: Jos Welbedacht op oktober 05, 2017, 12:33:24 PM
Ik vind het nog niet zo eenvoudig om met zekerheid te kunnen stellen dat het een ring is. Maar hoe dan ook, in Bulgarije zijn kennelijk donkergroene ringen gebruikt: http://www.cr-birding.org/node/716.

Zo'n plastic ring zou met het blote oog nog wel opvallen. Ik denk dat we hier naar een aluminiumring kijken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

In de meeste gevallen hebben kleurringen ook opvallende inscripties/opschriften: opvallen is immers het doel van die ringen, anders schieten ze hun doel voorbij.. Dat is hier beslist niet het geval. Maar het zou eventueel nog kunnen dat het een wetenschappelijke ring is (met kleinere inscripties) die door ringers worden gebruikt (op de link van Thijs hierboven zijn jonge vogels te zien met zulke ringen). I en die in dit geval dan donker gemaakt kunnen zijn. Maar een alu of zelfs stalen ring van een of andere "Adlerschau" (geen idee Jaap of er iemand Keizers houdt in Brabant maar misschien als bewaker van de wietvoorraad, je kunt hier immers àlles verwachten..) lijkt mij vooralsnog wat meer voor de hand te liggen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Schuller

#20
Wellicht heeft Toy nog iets liggen waar meer op duidelijk wordt, zoiets als dit: https://waarneming.nl/waarneming/view/144480767

Edit: ik zie dat het eerder ook al werd voorgesteld
Edwin Schuller

Jaap Denee

Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 12:44:28 PM
In de meeste gevallen hebben kleurringen ook opvallende inscripties/opschriften: opvallen is immers het doel van die ringen, anders schieten ze hun doel voorbij.. Dat is hier beslist niet het geval. Maar het zou eventueel nog kunnen dat het een wetenschappelijke ring is (met kleinere inscripties) die door ringers worden gebruikt (op de link van Thijs hierboven zijn jonge vogels te zien met zulke ringen). I en die in dit geval dan donker gemaakt kunnen zijn. Maar een alu of zelfs stalen ring van een of andere "Adlerschau" (geen idee Jaap of er iemand Keizers houdt in Brabant maar misschien als bewaker van de wietvoorraad, je kunt hier immers àlles verwachten..) lijkt mij vooralsnog wat meer voor de hand te liggen..

Dat laatste is suggestief, Frank. Vertel mij eens of jij de tekst op de wetenschappelijke, aluminiumring om de linker tarsus van de vogel op onderstaande foto kunt aflezen.

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Touché.. B) Maar de ring van 'onze' vogel is niet alu-kleurig en dat is vreemd. Nou weet ik dat in gevangenschap de alu-kweekringen van vroeger (tegenwoordig zijn ze al gekleurd) weleens donker gemaakt werden omdat de oudervogels ze anders met jong-en-al uit het nest kieperden maar van ringers heb ik dat nog nooit gehoord. Desondanks zou het een privé-initiatief van een ringer geweest kunnen zijn om die ring een likje verf te geven. Maar dat er dat dan na een jaartje of 3, 4 (pak-m-beet) nog steeds op zit lijkt me sterk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 12:57:46 PM
Touché.. B) Maar de ring van 'onze' vogel is niet alu-kleurig en dat is vreemd. Nou weet ik dat in gevangenschap de alu-kweekringen van vroeger (tegenwoordig zijn ze al gekleurd) weleens donker gemaakt werden omdat de oudervogels ze anders met jong-en-al uit het nest kieperden maar van ringers heb ik dat nog nooit gehoord. Desondanks zou het een privé-initiatief van een ringer geweest kunnen zijn om die ring een likje verf te geven. Maar dat er dat dan na een jaartje of 3, 4 (pak-m-beet) nog steeds op zit lijkt me sterk.

Volgens mij sluit je met deze foto een aluminiumring niet uit, Frank:

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Herman van der Meer

laatvlieger

Die eerste foto van Edwin Winkel met uitgespreide poten laat heel goed de linkerpoot zien (de poot waar het om gaat) daarop is toch duidelijk te zien dat die poot NIET geringd is? Als die wel geringd was,dan zou je een duidelijke scheidingsrand aan de onderzijde zien en dat zie je hier niet!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Of aan de bovenkant en dat zie je hier ook niet. Als er én geen scheidingsrand aan de bovenkant en ook niet aan de onderkant te zien is, dan wordt het wel heel onwaarschijnlijk dat het een ring betreft.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Volgens mij zijn we al een stapje verder Wouter, zie de laatste bijdragen van Jaap en Herman..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op oktober 05, 2017, 13:08:17 PM
Die eerste foto van Edwin Winkel met uitgespreide poten laat heel goed de linkerpoot zien (de poot waar het om gaat) daarop is toch duidelijk te zien dat die poot NIET geringd is? Als die wel geringd was,dan zou je een duidelijke scheidingsrand aan de onderzijde zien en dat zie je hier niet!

(De achterteen van de geringde linkerpoot zit onmiskenbaar vóór de ongeringde rechterpoot ..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: laatvlieger op oktober 05, 2017, 13:15:51 PM
Of aan de bovenkant en dat zie je hier ook niet. Als er én geen scheidingsrand aan de bovenkant en ook niet aan de onderkant te zien is, dan wordt het wel heel onwaarschijnlijk dat het een ring betreft.

Ik reageerde op die eerste foto in eerste instantie net zo, Wouter, maar kijk nu ook eens naar de tweede en de derde foto? En ook op de detailfoto van Toy van vorige week is een scherpe afscheiding te zien:

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee