Moeite met biotoopomschrijving stedelijk gebied

Gestart door Hans van Helden, oktober 04, 2017, 22:47:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Beste Hisko,

Als insectenspotter heb ik regelmatig problemen om de biotoop te omschrijven. Ik denk dat de categorieën voor het stedelijk gebied te beperkt zijn en dat bijgevolg waardevolle informatie verloren gaat.

De wijze van onderhoud heeft invloed op het voorkomen/c.q. verdwijnen van dieren.

Ik stel voor, maar misschien hebben Menno Reemer, John Smit en anderen ook ideeën:

Binnensteden en woonwijken: Oude, goed onderhouden groene tuinen en plantsoenen,
Binnensteden en woonwijken: Oude, verwilderde tuinen en plantsoenen,
Binnensteden en woonwijken: Recent aangelegde groene tuinen en plantsoenen,
Binnensteden en woonwijken: Erven, tegeltuinen en bestrating,
Binnensteden en woonwijken: Gebouwen en andere Bouwsels.

Oudere parken, kerkhoven en openbaar groen buitenwijken: goed onderhouden,
Oudere parken, kerkhoven en openbaar groen buitenwijken: verwilderd,
Parken, kerkhoven en openbaar groen: recent aangelegd.

Het is lastig om de menu's beperkt te houden, maar juist in de stedelijke omgeving is een grote rijkdom aan biotopen en biotoopjes.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden






hiskodevries

Wat Marcel zegt, het betreft een standaard lijst met de ipi biotoopcodes.
As je daar de deksel afhaalt zal deze lijst met gemak 4 keer zo lang worden met als gevolg dat niemand meer de juiste vindt en je niet meer kunt communiceren met andere systemen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

En dingen als 'goed onderhouden', 'verwilderd' en 'recent aangelegd' zijn niet objectief.
Herman van der Meer

marijn

Nog even ter info bij de IPI-lijst, misschien wel eens eerder genoemd:
1. De IPI-lijst is nooit ontwikkeld/bedoeld als biotopenlijst: het is (expliciet, zie publicatie) een lijst van niet per se ecologisch homogene 'inventarisatie-eenheden' (al komen die wel vaak overeen met een of meerdere biotopen).
2. Hij is bovendien ontwikkeld voor floristisch en vegetatie-onderzoek, niet voor fauna, dus dat maakt algemene toepassing misschien ook niet ideaal.
Marijn Prins