Mannetje of vrouwtje bruin zandoogje? Of zelfs andere soort?

Gestart door Rayan Majoor, oktober 03, 2017, 11:10:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144664851
onzeker Bruin zandoogje - Maniola jurtina gezien op 2017-07-03 Barneveld - Landgoed de Schaffelaar
Foto's:


bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


jack_windig

#2
en het is duidelijk een vrouwtje.

Rayan Majoor

Citaat van: caliprobola op oktober 03, 2017, 11:47:12 AM
En welke andere soort zou er in Barneveld dan moeten zitten die hier op lijkt?
Ik wist niet dat het oranje zandoogje hier niet voorkwam (die lijkt er soms wel een beetje op) maar het was vooral voor het geval ik een soort over het hoofd had gezien, anders vraag ik het meestal niet... en dan zou ik dus zelf niet weten welke soort er hier voorkomt die erop lijkt :rolleyes:
Citaat van: jack_windig op oktober 03, 2017, 13:42:58 PM
en het duidelijk een vrouwtje.
Hoe zie je dat? Ik vond het in eerste instantie ook duidelijk een vrouwtje, maar toen ik het ging checken zag ik zo goed als nergens vrouwtjes met (zulke duidelijke) zwarte stippen in de lichte band op de onderzijde van de achtervleugel, wat ik wel bij de mannetjes zie. Daarnaast zie ik ook maar op één foto op vlindernet (en op geen foto op lepiforum.de en ukleps.org) dat er nog een derde stip aan de voorrand van de achter vleugel zit (wel vaker aan de achterrand) en bij die op vlindernet is die derde daar maar een klein stipje.
Dit was dus, vergeleken met wat ik op internet vind, een niet zo typisch exemplaar. Daarom begon ik nogal te twijfelen.
Ik zal in ieder geval de waarneming op zeker zetten. Bedankt voor de reacties zover!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jack_windig

Verschil tussen mannetje en vrouwtje is dat de laatste een duidelijk contrast heeft tussen het zoomveld en het wortelveld en de eerste niet. Het aantal oogjes en de grootte daarvan is geen verschil tussen de geslachten. Je hebt inderdaad hier een exemplaar met voor een Bruin Zandoogje erg grote vlekken op de achtervleugel, maar bij het Oranje Zandoogje zijn die vlekken altijd met een witte kern. De grootte van de vlekken is individuele variatie en ze kunnen gaan van afwezig tot ongeveer zo groot als bij jou exemplaar. Als ze groot zijn dan zijn er ook altijd meer. De grootte en het aantal zijn overigens voor een belangrijk deel erfelijk bepaald.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl