Hoofdmenu

Zeugophora species.

Gestart door lo.troisfontaine, september 28, 2017, 22:00:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

Hallo,

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

Het betreft deze waarneming;

https://waarneming.nl/waarneming/view/144316676

Zeugophora spec. gezien op 2017-09-22 Venray - Smakterveld

Foto's:














Met dank aan Marco de Haas voor de detailfoto's.

bij voorbaat dank,

Lo Troisfontaine

Arp

Citaat van: lo.troisfontaine op september 28, 2017, 22:00:19 PM
Met dank aan Marco de Haas voor de detailfoto's.
Vandaar dat er een cicade tussen geslopen is  ;D :police: O0

Het genitaal kan ik niet beoordelen. De doorns op het halsschild zou ik als stomp inschatten en dat correleert met de gele achterdijen voor "frontalis" ofwel Zeugophora scutellaris ab frontalis (soms als eigen soort ingedeeld, soms als aberratie van scutellaris). De andere optie is dan een flavicollis met aberratieve licht gekleurde dijen. Die moet een duidelijk gladde band over de kop (voorhoofd en schedel) hebben. In elk geval op de schedel zie ik die niet.

Maar ik heb er geen referentiecollectie voor en ze zijn lastig te beoordelen, getuige ook deze van Udo Schmidt die "frontalis" genoemd wordt, maar donkere dijen heeft (en een redelijk gladde baan op de kop)...

Ik zou'm wegzetten als scutellaris (ab. frontalis) onzeker denk ik.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Arp bedankt voor je reactie.

groeten,

Lo

Marco de Haas

Citaat van: Arp op september 28, 2017, 23:01:05 PM
Citaat van: lo.troisfontaine op september 28, 2017, 22:00:19 PM
Met dank aan Marco de Haas voor de detailfoto's.
Vandaar dat er een cicade tussen geslopen is  ;D :police: O0

:angel:


Ik vermoed trouwens dat je Zeugophora flavicollis (ab. frontalis) bedoeld? Via coleo-net kwam ik uit op Z. frontalis, maar ik las in de soortinfo bij Z. flavicollis dat Z. frontalis een aberatie is of in ieder geval als zodanig wordt beschouwd (tenminste, als ik het goed interpreteer...). Wat is precies de reden dat Z. frontalis als aberatie wordt beschouwd van Z. flavicollis?
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Jaap Winkelman

Er is veel gediscussieerd over de status van Zeugophora frontalis.
Een eigen soort in de Löbl, I. & A. Smetana (eds.), 2010. Catalogue of the Palaearctic Coleoptera 6. Chrysomeloidea. 1-924. Apollo Books, Stenstrup. Het is echter prematuur om iets te zeggen over de Nederlandse situatie. Een nieuwe 'Aantekeningen over Chrysomelidae in Nederland' in de serie in Entomologische Berichten is in voorbereiding.
En toen ik startte als admin, ben ik begonnen met de controle van de Naamlijst Nederlandse soorten van de hele 'familie'-lijst en deze voorzien van veel voorstellen tot aanpassing aan moderne inzichten, dat ligt sinds augustus van dit jaar bij EIS en moet nog verwerkt worden. De discrepantie tussen de Naamlijst Nederlandse soorten en die van waarneming.nl is mij overigens een doorn in het oog.
Met vriendelijke groet, Jaap Winkelman

Arp

#5
Citaat van: Marco de Haas op september 28, 2017, 23:49:19 PM
Ik vermoed trouwens dat je Zeugophora flavicollis (ab. frontalis) bedoeld?
Het zal me ongetwijfeld niet altijd even goed lukken, maar als ik m'n tekst teruglees ben ik toch redelijk tevreden over de mate waarin wat ik bedoelde correspondeert met wat er te lezen valt.

Lees de soortinfo nog eens opnieuw misschien, daar staat hetzelfde namelijk ... ;)
Deze zienswijze is ook bijvoorbeeld ook hier verwoord.

Dus: Er is ooit (uit Nederland) een soort beschreven als Zeugophora frontalis door Suffrian in 1840. Een beestje met gele achterdijen en een zwarte kop. Latere auteurs hebben verzonnen dat deze alleen een kleurafwijking is van Zeugophora scutellaris Suffrian, 1840 die normaal een oranje kop heeft (Suffrian had daar overigens zelf ook al naar gehint). Normaal is scutellaris gemakkelijk van flavicollis te onderscheiden, want scutellaris heeft een oranje kop en flavicollis heeft een zwarte kop. Maar als je "frontalis" als aberratie van scutellaris ziet, dan gooit deze roet in het eten, want die heeft ook een zwarte kop (en kun je dus gemakkelijk voor flavicollis aanzien). Dus moet je voor beesten met een zwarte kop naar andere dingen kijken om te beslissen of het flavicollis is of scutellaris ab. frontalis. Eén van die dingen zou de gele achterdijen kunnen zijn, want bij flavicollis zijn die doorgaans zwart. Maar er is naar verluidt zo nu en dan ook weer een afwijking van flavicollis met gele achterdijen ipv zwarte, dus dat werkt ook niet 100%. Dus moet je naar de gladde middenbaan op de kop en de vorm van de tanden op het halsschild kijken om te weten of een Zeugophora met zwarte kop uit Nederland flavicollis is of "frontalis".

Of je "frontalis" dan een eigen soortstatus geeft of indeelt als aberratie van scutellaris is dan weer van ondergeschikt belang, maar het soortenregister geeft deze soort niet voor Nederland .... duzzzzzz momenteel is het dan (nog) een scutellaris.

Overigens maakt coleo-net het nog een tikje verwarrender. Daar wordt namelijk tegelijk bij scutellaris opgevoerd dat er aberraties zijn met een donkere kop en donker schildje (net als in de FHL) - dus wat anderen dan de aberratie "frontalis" zouden noemen, maar bovendien wordt verderop dan frontalis ook nog eens als aparte soort opgevoerd (dat doet de FHL in de originele sleutel niet).

Overigens wordt in het supplement van de FHL (deel 14, pg.109) frontalis wel als eigen soort toegevoegd:
CiteerS. 110/111       5. Gattung: Zeugophora Kunze
STEINHAUSEN, W. (1985): Zeugophora frontalis Suffr., eine eigene Art. Ent.Bl. 81: 148-152.
Z. scutellaris ab. frontalis Suffr. ist als eigene Art 5 frontalis Suffr. einzustufen. Die Art lebt offenbar an Populus tremula, 1 scutellaris Suffr. dagegen an Populus nigra.
Lz. 3: "Größere Art (3,8-4 mm)".
Lz. 3-: "Kleinere Art (3,3-3,8 mm)".

Ik denk dus dat coleo-net ervoor gekozen heeft om de soortstatus van frontalis aldus over te nemen, maar vergeten heeft om dan de info over de aberratie bij scutellaris weg te halen. Strikt genomen is dat ook in overeenstemming met wat de FHL doet, want die geven ook alleen een correctie van Leitzahl 3 en geven niet aan dat de tekst voor het wegvallen van de aberratie gecorrigeerd moet worden.

@Jaap: Als je op waarneming dingen anders wilt hebben - in overeenstemming met wat dan ook - dan gewoon even aangeven hoe of wat (!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jaap Winkelman

uitvoerig gedegen werk Arp :)

Deze publicatie mis ik nog in de discussie  (erg duidelijk in woord en foto's):
Heinig, U. & Schöller, M. 2012. Zur Kenntnis der heimischen Arten der Gattung Zeugophora Kunze, 1818 (Coleoptera: Megalopodidae, Zeugophorinae). Märkische entomologische Nachrichten 14(1): 66-82.

Groet Jaap Winkelman

Arp

#7
Boven heb ik nog even wat rood doorgehaald  :rolleyes:  Om de één of andere reden had ik dat zo in m'n kop zitten (dat frontalis uit NL beschreven zou zijn) - misschien omdat FE de soort alleen uit Nederland meldt, maar dat klopt dus niet. Suffrian had voor zijn beschrijving dieren uit Duitsland voor zich liggen (2 uit de Unterharz en 1 uit Magdeburg, zie pg.102).

Opvallend overigens: Naar aanleiding van Steinhausen (1985) wordt in het FHL-addendum gemeld dat frontalis op Populus tremula leeft, maar Suffiran heeft het in de originele beschrijving over Hazelaar (?!?)

@Jaap: Bedankt voor de heads-up t.a.v. de publicatie van Heinig & Schöller. Helaas kan ik die en ook de publicatie van Steinhausen weer eens niet online vinden - jammer  :'(

P.S. @Jaap : Wat is jouw insteek overigens? C.q. wat heb je bij EIS neergelegd? Z. frontalis als goede soort? Dan maak ik die voor wrn ook aan.
En hoe schat jij de kever van Lo in? Zie jij er inderdaad ook een "frontalis" in?

P.P.S. Oh, en als ik toch aan het doorvragen ben :) What about de "frontalis" van Udo Schmidt met donkere achterdijen en glad stukje op de kop? Zal dat niet gewoon flavicollis zijn?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Ja top Henk!  :duim: Dat is op basis van de door Jaap genoemde publicatie van Heinig & Schöller :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Citaat van: Arp op september 29, 2017, 02:39:05 AM
Citaat van: Marco de Haas op september 28, 2017, 23:49:19 PM
Ik vermoed trouwens dat je Zeugophora flavicollis (ab. frontalis) bedoeld?
Het zal me ongetwijfeld niet altijd even goed lukken, maar als ik m'n tekst teruglees ben ik toch redelijk tevreden over de mate waarin wat ik bedoelde correspondeert met wat er te lezen valt.

Mijn excuses, ik had niet goed gelezen.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, altijd interessant om te lezen! Ik heb het beestje bewaard mocht iemand hem/haar willen bekijken.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Arp

Hoi Marco,

Geen probleem hoor, ik lees ook niet altijd even nauwkeurig  :rolleyes:  :-X ;)

Gooi maar naar mij toe, dan maak ik nog even plaatjes van het prosternum en de bestippeling op de kop enzo. Zal'm daarna doorschuiven naar Jaap of Naturalis, want als het inderdaad frontalis is, dan is het wel goed dattie ergens ondergebracht wordt onder die naam.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Prima :duim:, ik doe hem morgen op de post.

Ps. Ik heb hem droog ontvangen en hij ligt nu ook droog. Ook droog op de post doen of alsnog in alcohol doen?
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Jaap Winkelman


arpwifi

Heren,

Slecht nieuws  :'(  De envelop van Marco is -wat later dan gebruikelijk- keurig bezorgd. Zelfs in een plastic hoesje en met een vriendelijk extra kaartje erbij van PostNL  :angel: ....
....
omdat de envelop kennelijk opengescheurd was onderweg en de inhoud verdwenen.

(d@mn  :wacko: )
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]