Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 42   Omlaag

Auteur Topic: Ontbrekende soorten in Waarneming.nl (II)  (gelezen 58750 keer)

Rudy Soethof

• Member
Re: Ontbrekende soorten in Waarneming.nl (II)
« Reactie #810 Gepost op: februari 03, 2019, 20:08:12 pm »

Graag de volgende soort opnemen:

Soortgroep: Bijen, wespen en mieren
Familie      : Braconidae (Schildwespen)
Genus       : Atanycolus
Soort        : Atanycolus genalis (Thomson, 1892)

Zowel soort als geslacht zijn nieuw voor Nederland.
Hoort bij waarneming https://waarneming.nl/waarneming/view/163113235.
Ik heb zojuist de determinatie van en door Kees van Achterberg ontvangen.
Bij voorbaat dank
Groet, Rudy

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #811 Gepost op: februari 03, 2019, 22:25:28 pm »

Graag de volgende soort opnemen:

Soortgroep: Bijen, wespen en mieren
Familie      : Braconidae (Schildwespen)
Genus       : Atanycolus
Soort        : Atanycolus genalis (Thomson, 1892)

Zowel soort als geslacht zijn nieuw voor Nederland.
Hoort bij waarneming https://waarneming.nl/waarneming/view/163113235.
Ik heb zojuist de determinatie van en door Kees van Achterberg ontvangen.
Bij voorbaat dank

Gefeliciteerd!  :right:
Douwe van der Ploeg

wimklein

• Admins
« Reactie #812 Gepost op: februari 04, 2019, 15:34:46 pm »

Kan de volgende naam aangemaakt worden: Dryudella spec. [familie Crabronidae]
hartstikke bedankt

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #813 Gepost op: februari 05, 2019, 03:01:59 am »

Kan de volgende naam aangemaakt worden: Dryudella spec. [familie Crabronidae]
hartstikke bedankt

Volgende keer graag ook alle benodigde informatie geven.  :right:
Douwe van der Ploeg

arnoldwijker

• Senior Observer &
  • Admins
  • Admingroep: Lepidoptera; Observado.org: Birds and Lepidoptera
« Reactie #814 Gepost op: februari 09, 2019, 16:20:07 pm »

Graag onder de kevers Bruchidius marginalis voor Nederland toevoegen.
Belgie kent hem al https://waarnemingen.be/soort/photos/599632

paulhoekstra

• Admins
  • Admingroep: * Dagvlinders & Planten Centraal Amerika
« Reactie #815 Gepost op: februari 10, 2019, 19:02:41 pm »

Kan de volgende soort worden toegevoegd aan vliegen en muggen:

familie Agromyzidae
soort: Cerodontha unisetiorbita Zlobin, 1993
status: zeer zeldzaam, exoot (nieuw voor Nederland)
https://bladmineerders.nl/parasites/animalia/arthropoda/insecta/diptera/brachycera/agromyzidae/phytomyzinae/cerodontha/cerodontha-unisetiorbita/?lang=nl
https://www.researchgate.net/publication/282623395_Cerodontha_Poemyza_unisetiorbita_Zlobin_1993_Diptera_Agromyzidae_a_leaf-miner_on_bamboo_first_records_from_Central_Europe

Let erop dat het jaartal 1993 is, niet 1992 zoals op bladmineerders.nl staat. De Zoosystematica Rossica van 1992 werd pas geprint op 10 maart 1993, waardoor nieuwe soorten in die editie dus gepubliceerd zijn in 1993 en niet 1992.

alvast bedankt,
Paul
groeten,
Paul

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #816 Gepost op: februari 11, 2019, 02:44:58 am »

Hoe en door wie gedetermineerd? Zou een nieuwe soort voor Nederland zijn, zo te zien.
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #817 Gepost op: februari 11, 2019, 02:45:55 am »

Kan de volgende soort worden toegevoegd aan vliegen en muggen:

familie Agromyzidae
soort: Cerodontha unisetiorbita Zlobin, 1993
status: zeer zeldzaam, exoot (nieuw voor Nederland)
https://bladmineerders.nl/parasites/animalia/arthropoda/insecta/diptera/brachycera/agromyzidae/phytomyzinae/cerodontha/cerodontha-unisetiorbita/?lang=nl
https://www.researchgate.net/publication/282623395_Cerodontha_Poemyza_unisetiorbita_Zlobin_1993_Diptera_Agromyzidae_a_leaf-miner_on_bamboo_first_records_from_Central_Europe

Let erop dat het jaartal 1993 is, niet 1992 zoals op bladmineerders.nl staat. De Zoosystematica Rossica van 1992 werd pas geprint op 10 maart 1993, waardoor nieuwe soorten in die editie dus gepubliceerd zijn in 1993 en niet 1992.

alvast bedankt,
Paul

:right:
Douwe van der Ploeg

Marco de Haas

• Admins
  • Admingroep: Cicaden
    • Facebook: Determinatie van planten en dieren
« Reactie #818 Gepost op: februari 18, 2019, 20:12:47 pm »

Deze aanpassing laat ik graag even aan jullie over:

We hebben nu Sacchiphantes abietis en Adelges abietis. De meeste waarnemingen staan nu ingevoerd als Adelges abietis, maar aldus het soortenregister is dit een synoniem van Sacchiphantes abietis.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie hier.

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #819 Gepost op: februari 18, 2019, 23:59:06 pm »

Deze aanpassing laat ik graag even aan jullie over:

We hebben nu Sacchiphantes abietis en Adelges abietis. De meeste waarnemingen staan nu ingevoerd als Adelges abietis, maar aldus het soortenregister is dit een synoniem van Sacchiphantes abietis.

Douwe van der Ploeg

Marco de Haas

• Admins
  • Admingroep: Cicaden
    • Facebook: Determinatie van planten en dieren
« Reactie #820 Gepost op: februari 19, 2019, 00:58:10 am »

Graag toevoegen n.a.v. een eigen vondst:

Soortgroep: Paddenstoelen
Familie: ?
Genus: Aegeritella
Soort: Aegeritella tuberculata Bałazy & Wiśniewski, 1982
Nederlandse naam: Platwrat

Bron: https://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=185597

Misschien ook even het genus aanmaken voor onduidelijke gevallen (Aegeritella spec. dus). Ik weet dat het formeel een schimmel is en dus via de paddo-mensen moet gaan, maar ik vermoed dat zij hier weinig mee te maken zullen hebben?
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie hier.

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #821 Gepost op: februari 19, 2019, 03:17:24 am »

Doe toch maar eerst even via het fungusvolk.. Als zij m niet in hun NMV-lijstjes hoeven kunnen we m altijd alsnog zo aanmaken.
Douwe van der Ploeg

arnoldwijker

• Senior Observer &
  • Admins
  • Admingroep: Lepidoptera; Observado.org: Birds and Lepidoptera
« Reactie #822 Gepost op: februari 22, 2019, 12:26:43 pm »

Hoe en door wie gedetermineerd? Zou een nieuwe soort voor Nederland zijn, zo te zien.
Door mij gedetermineerd en bevestigd door Ron Beenen. Inderdaad nieuwe soort voor Nld! Vandaar de vraag toe te voegen.

paulhoekstra

• Admins
  • Admingroep: * Dagvlinders & Planten Centraal Amerika
« Reactie #823 Gepost op: februari 23, 2019, 14:29:10 pm »

Kan de volgende soort worden toegevoegd aan Bijen, wespen en mieren?

familie: Cynipidae
soort: Periclistus brandtii (Ratzeburg, 1831)
status: zeer zeldzaam (niet op nederlandsesoorten.nl, maar deze soort zou eigenlijk wel al lang bekend uit NL moeten zijn)
https://fauna-eu.org/cdm_dataportal/taxon/1155b424-1a53-4f46-ba83-b66515d6da2c
groeten,
Paul

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #824 Gepost op: februari 24, 2019, 03:59:16 am »

Door mij gedetermineerd en bevestigd door Ron Beenen. Inderdaad nieuwe soort voor Nld! Vandaar de vraag toe te voegen.

Top, gefeliciteerd!  :duim: :right:
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #825 Gepost op: februari 24, 2019, 04:00:06 am »

Kan de volgende soort worden toegevoegd aan Bijen, wespen en mieren?

familie: Cynipidae
soort: Periclistus brandtii (Ratzeburg, 1831)
status: zeer zeldzaam (niet op nederlandsesoorten.nl, maar deze soort zou eigenlijk wel al lang bekend uit NL moeten zijn)
https://fauna-eu.org/cdm_dataportal/taxon/1155b424-1a53-4f46-ba83-b66515d6da2c

Douwe van der Ploeg

marijn

• Member
    • test
« Reactie #826 Gepost op: februari 26, 2019, 22:50:17 pm »

@ Douwe
Inderdaad niet het goede topic om door te praten over synoniemen. Daarom hier even verder :)

Voor de duidelijkheid: ik had het uitsluitend over de situatie op Waarneming.nl. Ik kan me voorstellen dat er op Observado meer met synoniemen gewerkt wordt, wegens een veelvoud aan internationale meningen en bronnen.

NL situatie even gecheckt mbv de downloadbare soortenlijsten:

vogels: 4 (daadwerkelijk in NL voorkomende) soorten blijken inderdaad een synoniem te hebben: Parus ater, Carduelis chloris, Serinus citrinella en Sturnus roseus. Een volstrekt willekeurig lijstje, want in zeg de laatste 10 jaar zijn er véél meer soorten in een ander geslacht geplaatst. Het is zeker niet zo dat juist over deze 4 gevallen de meningen extra verdeeld zijn of dat juist deze namen nog in veel bronnen gebruikt worden.
Heel weinig gevallen dus maar, en niet consistent dus. Je zou kunnen overwegen om deze synoniemen op te doeken, want iedere inconsistentie in de data leidt bijna gegarandeerd ooit ergens 'down the road' tot verwarring of problemen...

libellen: 0!

Ook nog even naar de dagvlinders gekeken. Onverwacht blijken alleen de in het topic vermelde Argynnis niobe en Colias croceus synoniemsoorten te zijn, terwijl tegelijk met deze begin dit jaar nog 4 andere naamswijzigingen door De Vlinderstichting zijn gepubliceerd, zie https://www.vlinderstichting.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/vlindernamen-aangepast. Je zou verwachten dat de betreffende oude namen van deze soorten dan ook als synoniem bewaard zouden zijn, maar dat is dus niet zo. Ook hier wil je waarschijnlijk liever consistent zijn, linksom of rechtsom.
Marijn Prins

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Ondertekening
« Reactie #827 Gepost op: februari 27, 2019, 00:50:52 am »

Niet zozeer een ontbrekende soort (ik hoop dat ik niet te veel offtopic ga), maar ik vroeg me af waarom Ménétriés' Zwartkop zo genoemd wordt, terwijl degene waarnaar die vernoemd is Édouard Ménétries heet (zonder het accent op de derde 'e').

Ik zie dat deze schrijfwijze ook voorkomt op de IOC World Bird List (v9.1) (Multilingual Version). Ze verwijzen voor de vertaling naar de lijst van Arnoud B. van den Berg (met een dode link, ik ben zo vrij geweest de recente/werkzame link te vermelden) en Walters, M., 1997: Complete checklist Vogels van de Wereld. Tirion, Baarn,  351 pp. Deze twee bronnen spreken elkaar op dit gebied tegen. Van den Berg spreekt van Ménétriés' Zwartkop en Walters spreekt van Ménétries' Zwartkop.

Kortom, kan iemand me uitleggen waarom het beestje Ménétriés' Zwartkop en niet analoog aan veel andere talen Ménétries' Zwartkop of Menetries' Zwartkop genoemd wordt? Waar komt dat derde accent vandaan? Is het toevallig gewoon een schrijffoutje in de toonaangevende lijsten geslopen? Of komt het door een of ander taalkundig regeltje?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #828 Gepost op: februari 27, 2019, 04:38:05 am »

@ Douwe
Inderdaad niet het goede topic om door te praten over synoniemen. Daarom hier even verder :)

Voor de duidelijkheid: ik had het uitsluitend over de situatie op Waarneming.nl. Ik kan me voorstellen dat er op Observado meer met synoniemen gewerkt wordt, wegens een veelvoud aan internationale meningen en bronnen.

NL situatie even gecheckt mbv de downloadbare soortenlijsten:

vogels: 4 (daadwerkelijk in NL voorkomende) soorten blijken inderdaad een synoniem te hebben: Parus ater, Carduelis chloris, Serinus citrinella en Sturnus roseus. Een volstrekt willekeurig lijstje, want in zeg de laatste 10 jaar zijn er véél meer soorten in een ander geslacht geplaatst. Het is zeker niet zo dat juist over deze 4 gevallen de meningen extra verdeeld zijn of dat juist deze namen nog in veel bronnen gebruikt worden.
Heel weinig gevallen dus maar, en niet consistent dus. Je zou kunnen overwegen om deze synoniemen op te doeken, want iedere inconsistentie in de data leidt bijna gegarandeerd ooit ergens 'down the road' tot verwarring of problemen...

libellen: 0!

Ook nog even naar de dagvlinders gekeken. Onverwacht blijken alleen de in het topic vermelde Argynnis niobe en Colias croceus synoniemsoorten te zijn, terwijl tegelijk met deze begin dit jaar nog 4 andere naamswijzigingen door De Vlinderstichting zijn gepubliceerd, zie https://www.vlinderstichting.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/vlindernamen-aangepast. Je zou verwachten dat de betreffende oude namen van deze soorten dan ook als synoniem bewaard zouden zijn, maar dat is dus niet zo. Ook hier wil je waarschijnlijk liever consistent zijn, linksom of rechtsom.

Voor beide groepen bemoei ik me niet met de Nederlandse situatie, dus antwoord geven waarom specifiek bij die soorten ervoor gekozen is om het op deze manier op te lossen kan ik niet doen. Zeggen dat ze niet bestaan klopt niet, het is simpelweg één selectie om het taxon voor Nederland op "voorkomend" te zetten. Consistentie in dit geval lijkt me niet echt nodig, zolang de filters die er zijn werken (en er geen Nederlandse namen toegevoegd worden aan de synoniemen) veroorzaken de bestaande geen probleem, en worden de missende blijkbaar niet gemist. Een ander verhaal voor de vele andere soortgroepen met veel meer soorten, die minder bij het grote publiek bekend zijn en geen Nederlandse namen hebben, uiteraard.

Mogelijke oorzaken:
- in het verleden zijn beide versies los van elkaar toegevoegd. Toen dit ontdekt werd is de verouderde/minder geaccepteerde combinatie synoniem gemaakt.

- Bij een verandering van genus van een "ingevulde" soort (beschrijving, foto's in overzichten, gewone namen) pas ik meestal de huidige aan en maak een nieuw synoniem aan voor de oude combinatie. Wanneer dit me niet nodig lijkt (omdat er Nederlandse namen zijn waaronder de soort vooral bekend is, zoals zou zijn bij de door jou genoemde taxa) activeer ik het synoniem niet voor Nederland. Dit is een manier om problemen met filters/zichtbaarheid van informatie bij oude combinaties onder nieuwe pagina's te voorkomen. Als iemand dit niet doet, en een geheel ander taxon aanmaakt als leidende soort, en de oude daarvan synoniem maakt, kan ik me voorstellen dat die de oude combinatie niet op niet voorkomend zet op andere pagina's (immers, waarneming.nl, observado en waarnemingen.be zijn dezelfde database, wijzig je iets in de één dan gebeurt dat ook in de anderen).

Dit tweede issue speelt vooral bij veranderende combinaties van genus en soort, niet van echt synoniemen (bij de planten zijn deze termen juist weer andersom). Bij echte synoniemen zou je juist NIET willen dat waarnemingen naar de geaccepteerde naam zelf gaan, en dat overige informatie van het synoniem daar ook te vinden is. Alleen dat waarnemingen onder synoniem ook getoond worden onder leidende naam. Arp heeft hier o.a. al veel over gezegd, maar het is teveel werk om een ander systeem te bouwen waarin deze twee verschillende manier van synoniemen apart worden behandeld. Om eerlijk te zijn zal het overgrote deel van de waarnemers het verschil toch niet begrijpen en/of niet boeien, die willen gewoon hun waarneming kwijt onder het beestje waar ze de naam van hebben gekregen.

Kort samengevat: wijzigingen kunnen internationaal zijn doorgevoerd zodat ze doorliepen naar NL, of in NL zelf uitgebreid aangepast (inclusief synoniem), en ze kunnen een hernoemd taxon zijn in de database, of een nieuwe waarbij de oude combinatie als synoniem werd gezet. Ik zie geen enkele probleem in de huidige situatie, en denk niet dat consistentie heel erg nodig of nuttig is. Alles veroorzaakt bij sommige soortgroepen alleen maar meer verwarring, terwijl sommige synoniemen zeker nodig zijn.
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #829 Gepost op: februari 27, 2019, 04:44:50 am »

Niet zozeer een ontbrekende soort (ik hoop dat ik niet te veel offtopic ga), maar ik vroeg me af waarom Ménétriés' Zwartkop zo genoemd wordt, terwijl degene waarnaar die vernoemd is Édouard Ménétries heet (zonder het accent op de derde 'e').

Ik zie dat deze schrijfwijze ook voorkomt op de IOC World Bird List (v9.1) (Multilingual Version). Ze verwijzen voor de vertaling naar de lijst van Arnoud B. van den Berg (met een dode link, ik ben zo vrij geweest de recente/werkzame link te vermelden) en Walters, M., 1997: Complete checklist Vogels van de Wereld. Tirion, Baarn,  351 pp. Deze twee bronnen spreken elkaar op dit gebied tegen. Van den Berg spreekt van Ménétriés' Zwartkop en Walters spreekt van Ménétries' Zwartkop.

Kortom, kan iemand me uitleggen waarom het beestje Ménétriés' Zwartkop en niet analoog aan veel andere talen Ménétries' Zwartkop of Menetries' Zwartkop genoemd wordt? Waar komt dat derde accent vandaan? Is het toevallig gewoon een schrijffoutje in de toonaangevende lijsten geslopen? Of komt het door een of ander taalkundig regeltje?

Citaat
Ik zie dat deze schrijfwijze ook voorkomt op de IOC World Bird List (v9.1) (Multilingual Version).

Daarom. Wij volgen die lijst, je kan het beste IOC of Arnoud van den Berg even een mailtje sturen, dan kunnen ze het evt. meepakken in de volgende update. Het is geen taalkundig of taxonomisch regeltje voor zover ik weet.
Douwe van der Ploeg

marijn

• Member
    • test
« Reactie #830 Gepost op: februari 27, 2019, 13:20:27 pm »

Dat is zeker 'gewoon' een schrijffout. Melden bij Arnoud/CDNA inderdaad.
Marijn Prins

henksluis

• Member
  • Dandified vulture
« Reactie #831 Gepost op: februari 28, 2019, 13:59:52 pm »

Is het ook zinvol om geit (Capra hircus) algemeen zonder ras - toe te voegen bij Zoogdieren?
Het is op Observado wel mogelijk in te voeren, in het buitenland verwilderen geiten wel, in Nederland (vrijwel) niet
mvg Henk
greetings from Dandified vulture

marijn

• Member
    • test
« Reactie #832 Gepost op: maart 01, 2019, 11:42:05 am »

Dank voor de toelichting nog Douwe.

Voor beide groepen bemoei ik me niet met de Nederlandse situatie, dus antwoord geven waarom specifiek bij die soorten ervoor gekozen is om het op deze manier op te lossen kan ik niet doen. Zeggen dat ze niet bestaan klopt niet, het is simpelweg één selectie om het taxon voor Nederland op "voorkomend" te zetten.
Ah, ik snap het. Mogelijk bestaan ze wel in Observado, maar is er inconsitentie in het wel/niet op voorkomend in NL zetten van de synonieme namen.

Citaat
Consistentie in dit geval lijkt me niet echt nodig, zolang de filters die er zijn werken (en er geen Nederlandse namen toegevoegd worden aan de synoniemen) veroorzaken de bestaande geen probleem, en worden de missende blijkbaar niet gemist.
Tsja, zou kunnen. Omgekeerd zie ik geen reden om niet (binnen een bepaalde scope, bijv. de 'bekendere' soortgroepen in NL) wel voor consistentie te gaan.

Citaat
- Bij een verandering van genus van een "ingevulde" soort (beschrijving, foto's in overzichten, gewone namen) pas ik meestal de huidige aan en maak een nieuw synoniem aan voor de oude combinatie. Wanneer dit me niet nodig lijkt (omdat er Nederlandse namen zijn waaronder de soort vooral bekend is, zoals zou zijn bij de door jou genoemde taxa) activeer ik het synoniem niet voor Nederland. Dit is een manier om problemen met filters/zichtbaarheid van informatie bij oude combinaties onder nieuwe pagina's te voorkomen. Als iemand dit niet doet, en een geheel ander taxon aanmaakt als leidende soort, en de oude daarvan synoniem maakt, kan ik me voorstellen dat die de oude combinatie niet op niet voorkomend zet op andere pagina's (immers, waarneming.nl, observado en waarnemingen.be zijn dezelfde database, wijzig je iets in de één dan gebeurt dat ook in de anderen).
Ik snap het. Wel een risico, dit soort procedurele/technische inconsistenties (o.a. geïllustreerd door het feit dat voor genoemde dagvlinders de situatie ook op de oude site niet klopte - inmiddels rechtgezet, zie ik). En wellicht ook relevant hierbij: het gaat niet alleen om wat de gebruikers via de interface van W.nl/O.org zien; er is ook nog een achterkant van het systeem waarmee data naar andere systemen gestuurd wordt. Daarvoor zal (technische) consistentie alleen maar gunstig zijn.
Marijn Prins

henkjanvdkolk

• Admins
  • Admingroep: Korstmossen
    • http://waarneming.nl/user/view/10166
« Reactie #833 Gepost op: maart 03, 2019, 11:48:29 am »

Kan de volgende soort worden aangemaakt?

Mossen en Korstmossen
familie onbekend
Myxophora leptogiophila (Minks ex G. Winter) Nik. Hoffm. & Hafellner (2000)

https://www.verspreidingsatlas.nl/7464
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

• Admins
« Reactie #834 Gepost op: maart 03, 2019, 11:51:49 am »

En ook de volgende soort:

Mossen en korstmossen
Familie onbekend
Endococcus ramalinarius (Linds.) D. Hawksw. (1979)

https://www.verspreidingsatlas.nl/7467
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #835 Gepost op: maart 03, 2019, 18:03:06 pm »

Beide  :right:
Douwe van der Ploeg

henkjanvdkolk

• Admins
« Reactie #836 Gepost op: maart 04, 2019, 09:43:17 am »

Dank!

Zou de volgende soort ook nog toegevoegd kunnen worden:

Mossen en korstmossen
Familie 'Korstmossen'
Stigmidium squamariae (B. de Lesd.) Cl. Roux & Triebel (1994)

https://www.verspreidingsatlas.nl/7529
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #837 Gepost op: maart 04, 2019, 11:07:58 am »

Dank!

Zou de volgende soort ook nog toegevoegd kunnen worden:

Mossen en korstmossen
Familie 'Korstmossen'
Stigmidium squamariae (B. de Lesd.) Cl. Roux & Triebel (1994)

https://www.verspreidingsatlas.nl/7529
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

edokreuzen

• Member
« Reactie #838 Gepost op: maart 07, 2019, 17:27:29 pm »

Kan de volgende soort worden toegevoegd?

Soortgroep: Reptielen en amfibieën.
Wetenschappelijke naam: Ptyodactylus dhofarensis.
Auteur(s) en jaartal: NAZAROV, MELNIKOV & MELNIKOVA, 2013.
Familie zoals bekend in Observation.org: Gekkonidae (Gekko's).

Zie (bij voorbeeld): http://reptile-database.reptarium.cz/species?genus=Ptyodactylus&species=dhofarensis.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #839 Gepost op: maart 07, 2019, 17:29:26 pm »

Kan de volgende soort worden toegevoegd?

Soortgroep: Reptielen en amfibieën.
Wetenschappelijke naam: Ptyodactylus dhofarensis.
Auteur(s) en jaartal: NAZAROV, MELNIKOV & MELNIKOVA, 2013.
Familie zoals bekend in Observation.org: Gekkonidae (Gekko's).

Zie (bij voorbeeld): http://reptile-database.reptarium.cz/species?genus=Ptyodactylus&species=dhofarensis.

In Nederland?!
Douwe van der Ploeg
Pagina's: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 42   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.041 seconden met 23 queries.