Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 23   Omlaag

Auteur Topic: Ontbrekende soorten in Waarneming.nl (II)  (gelezen 21608 keer)

Andele

• Member
Re: Ontbrekende soorten in Waarneming.nl (II)
« Reactie #240 Gepost op: maart 28, 2018, 20:18:26 pm »

Beste Douwe,

Tello Eckheim heeft de soort bevestigd.

Ook wil ik de huisjes nog opsturen naar Naturalis voor bevestiging en voor het vaststellen van de ondersoort. Of naar een andere autoriteit op dit gebied indien me die word aangedragen.

Zie ook mijn waarnemingen Gewoon Aardschijfje.

De soort werd juist op naam gebracht op de facebook groep determinatie van planten en dieren. Zie onderstaande link.
Twee Vlaamse heren kende soort uit de kassen van Gent.

https://www.facebook.com/groups/649372068477784/search/?query=hawaiia%20minuscula

Mvg, Andele

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #241 Gepost op: maart 28, 2018, 20:43:31 pm »

Ten eerste: Gastropoda is GEEN familie. Volgens WorMS moet de auteur tussen haakjes, heb je een bron die dat tegenspreekt? Zo nee,  :right:  Heb m als status voorlopig op Insufficient Data gezet, ik hoor het graag als de herkomst duidelijk is en dit kan worden aangepast.

Volgende keer graag een betrouwbare taxonomische bron gebruiken, zie ook de eerste post.
Douwe van der Ploeg

IJsvogelaar

• Member
« Reactie #242 Gepost op: maart 28, 2018, 21:00:46 pm »

Bijna alle Zwarte Roodstaarten in NL zullen gibraltariensis zijn (zie citaat Pieter), dus die moet idd niet op zeer zeldzaam.

Betekent het toevoegen van zo'n algemene ondersoort overigens dat vanaf nu dus ook van alle andere niet-monotypische soorten (soorten met ondersoorten) de in NL voorkomende ondersoort toegevoegd zal/mag gaan worden? Eerder was men daar geloof ik terughoudend mee.

Of anders alleen bij die soorten waarbij er meerdere ondersoorten in NL voorkomen (en waarvan de algemene ondersoort nu nog niet beschikbaar is)?

Dan zijn er nog de volgende kandidaten volgens mij:

Roodkopklauwier ssp. senator
Staartmees ssp. europaeus
Braamsluiper ssp. curruca
Roodborsttapuit ssp. rubicola
Vink ssp. coelebs

(O.a. Aalscholver sinensis en Blauwborst cyanecula zijn al beschikbaar.)

Goed idee, Marijn!

Ik snap de terughoudendheid voor soorten die in NL verder geen andere ondersoort hebben.
Maar als er wel ondersoorten zijn, is het nu niet consequent, zoals jij ook al schetst. De grutto (Limosa limosa limosa), de witte kwikstaart en de westerse kauw zijn wel beschikbaar, de zwarte roodstaart (gibraltariensis) dus niet, nou ja als zeer zeldzaam dan, wat ik niet begrijp.

Wie het snapt, mag het zeggen.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2018, 23:30:40 pm door IJsvogelaar »
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #243 Gepost op: maart 28, 2018, 21:08:37 pm »

Zijn die ondersoorten ook allemaal individueel op uiterlijke kenmerken te onderscheiden?
Douwe van der Ploeg

marijn

• Member
    • test
« Reactie #244 Gepost op: maart 28, 2018, 22:22:07 pm »

Zijn die ondersoorten ook allemaal individueel op uiterlijke kenmerken te onderscheiden?

Ja, volgt dat niet impliciet uit het feit dat hun zeldzamere zuster-ondersoorten wel opgenomen zijn? ;-)

Wat bedoel je met individueel trouwens? Ieder individueel dier? Dat lijkt me geen houdbare voorwaarde.
Marijn Prins

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #245 Gepost op: maart 28, 2018, 23:03:53 pm »

Als een soort vijf ondersoorten heeft, waarvan A hier voorkomt (en B t/m E niet), en B een kenmerk heeft waarop ie te onderscheiden is van de rest, betekent dat niet dat alles dat niet B is, ook gelijk A is, want het zou ook best C t/m E kunnen zijn.

Daarnaast zie ik regelmatig geneuzel over poepjes en veertjes verzamelen bij verdachte dieren, dus nee, dat volgt voor mij zeker niet impliciet ;)

En met individueel bedoel ik een los dier (niet per sť elk dier). Als je 20.000 van ondersoort A naast 20.000 van ondersoort B zet, zal je vast een gemiddeld verschil zien, maar dat is niet altijd op elk dier door te voeren, omdat het soms ook een gradiŽnt is.

(NB: Ik ben niet tegen het invoerbaar maken van ondersoorten, maar ik vind wel dat ze dan ook tot op ondersoort te determineren moeten zijn, in ieder geval voor de Nederlandse situatie.)

Edit: Overigens probeer ik helemaal geen discussie hierover te beginnen, maar het zou een reden kunnen zijn waarom ze tot nu toe niet zijn aangemaakt.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2018, 23:20:27 pm door Douwe van der Ploeg »
Douwe van der Ploeg

IJsvogelaar

• Member
« Reactie #246 Gepost op: maart 28, 2018, 23:32:44 pm »

Maar dan snap ik nog niet waarom de gibraltariensis ineens op donkerrood als zeer zeldzaam staat...

Die ook nog eens goed te onderscheiden is van de andere ondersoorten trouwens.
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #247 Gepost op: maart 29, 2018, 00:00:52 am »

Ik vermoed omdat degene die m aanmaakte niet was geÔnformeerd dat dat de normaliter hier voorkomende ondersoort is, en dacht dat het een dwaalgast betrof. Kan gebeuren, geen gekke vergissing. Beetje geduld, dan komt t vast wel goed.
Douwe van der Ploeg

marijn

• Member
    • test
« Reactie #248 Gepost op: maart 29, 2018, 00:31:48 am »

Als een soort vijf ondersoorten heeft, waarvan A hier voorkomt (en B t/m E niet), en B een kenmerk heeft waarop ie te onderscheiden is van de rest, betekent dat niet dat alles dat niet B is, ook gelijk A is, want het zou ook best C t/m E kunnen zijn.
Daar heb je gelijk in. Ik versimpelde de situatie door aan te nemen dat C t/m E letterlijk uitgesloten zijn totdat hun voorkomen hier een keer bewezen is.

Citaat
Daarnaast zie ik regelmatig geneuzel over poepjes en veertjes verzamelen bij verdachte dieren, dus nee, dat volgt voor mij zeker niet impliciet ;)
Waarom maak je dit onderscheid eigenlijk? Een individu van een (onder)soort waarvan de identificatie tot stand is gekomen via een poepje moet toch ook onder de betreffende naam op te slaan zijn?

Citaat
En met individueel bedoel ik een los dier (niet per sť elk dier). Als je 20.000 van ondersoort A naast 20.000 van ondersoort B zet, zal je vast een gemiddeld verschil zien, maar dat is niet altijd op elk dier door te voeren, omdat het soms ook een gradiŽnt is.
OK, dat soort gevallen zullen er vaak genoeg zijn; maar vertonen niet heel veel ondersoorten (die wel in de database staan) iets van een gradiŽnt?

Citaat
Edit: Overigens probeer ik helemaal geen discussie hierover te beginnen, maar het zou een reden kunnen zijn waarom ze tot nu toe niet zijn aangemaakt.
Dat zou inderdaad kunnen.

Ik durf niet te zeggen voor alle genoemde ondersoorten of ze uiterlijk (in de meeste gevallen) te onderscheiden zijn van Šl hun zuster-ondersoorten.
Staartmees zal heel clinaal zijn en Braamsluiper is iets met poepjes en veertjes ;)
Die Zwarte roodstaart staat inderdaad wel buiten kijf (mannetjes dan..).
Marijn Prins

Andele

• Member
« Reactie #249 Gepost op: maart 29, 2018, 13:13:26 pm »

Ten eerste: Gastropoda is GEEN familie. Volgens WorMS moet de auteur tussen haakjes, heb je een bron die dat tegenspreekt? Zo nee,  :right:  Heb m als status voorlopig op Insufficient Data gezet, ik hoor het graag als de herkomst duidelijk is en dit kan worden aangepast.

Volgende keer graag een betrouwbare taxonomische bron gebruiken, zie ook de eerste post.

Hoi Douwe, t spijt me van mijn wetenschappelijke incorrecte aanlevering: Familie moet dan denk ik zijn zijn Mollusca?, zie onderstaande zin uit Wikipedia.
Ik ben geen wetenschapper of taxonoom, maar een hobby natuurliefhebber.
(Slakken of buikpotigen (Gastropoda) zijn een klasse uit de stam van weekdieren (Mollusca). )

Volgende week liggen er een paar bij Naturalis en de bevindingen van hen zal ik dan hier delen.

Mvg, Andele

Melchior van Tweel

• Admins
  • Admingroep: Paddenstoelen
    • www.melchiorvantweel.nl
« Reactie #250 Gepost op: maart 29, 2018, 14:10:29 pm »

Kan het genus Taeniolella weer bij de mossen & korstmossen geplaatst worden? De afspraak was om korstmosparasieten altijd onder de korstmossen te plaatsen, net zoals op verspreidingsatlas gebeurt ivm validatie. Taeniolella stond altijd bij de korstmossen maar is blijkbaar recent verplaatst naar paddenstoelen.
https://waarneming.nl/familie/view/19803?genus=Taeniolella
Ik meen dat ik dit op mijn geweten heb. Ik kan me niet meer helemaal herinneren waarom, maar waarschijnlijk omdat een (groot) deel van de soorten helemaal geen korstmosparasieten zijn, maar gewoon op dode takjes en zo groeien (vergelijk Ellis en Ellis). Helaas is het niet mogelijk om geslachten te splitsen en deels bij korstmossen en deels bij paddenstoelen te plaatsen. De soorten die in Wrn.nl staan zijn allen wel korstmosparasieten. Ik heb er daarom geen bezwaar tegen als ze worden verplaatst naar korstmossen. Wat we moeten doen als er saprotrofe soorten worden gevonden weet ik ook nog even niet. Hisko, wil jij Taeniolella verplaatsen naar korstmossen?

GeraldDriessens

• taxon
« Reactie #251 Gepost op: maart 29, 2018, 14:12:42 pm »

Hoi,
Voor zowel Nederland als BelgiŽ geldt dat alle waarnemingen ingevoerd onder verzamelsoort 26887, in feite betrekking hebben op Kuhls/Scopoli's Pijlstormvogel (al is de laatste hier zelfs nooit met zekerheid vastgesteld). Daarom lijkt het me nuttig om een nieuw verzamelsoort aan te maken die enkel deze 2 taxa omvat.
Ik ga ervan uit dat iemand die in NL/B een Kaapverdische of een gestreepte wil claimen, dat wel onder die soort zal doen... :-)

gr, Gerald

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #252 Gepost op: maart 29, 2018, 14:12:59 pm »

Hoi Douwe, t spijt me van mijn wetenschappelijke incorrecte aanlevering: Familie moet dan denk ik zijn zijn Mollusca?, zie onderstaande zin uit Wikipedia.
Ik ben geen wetenschapper of taxonoom, maar een hobby natuurliefhebber.
(Slakken of buikpotigen (Gastropoda) zijn een klasse uit de stam van weekdieren (Mollusca). )

Volgende week liggen er een paar bij Naturalis en de bevindingen van hen zal ik dan hier delen.

Mvg, Andele

Nee, Mollusca is dus de stam ;) Families van dieren eindigen altijd op -dae, in dit geval was het Pristilomatidae. Geen probleem, volgende keer beter, en vraag dan gerust als je t niet zeker weet.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #253 Gepost op: maart 29, 2018, 14:34:02 pm »

Kan het genus Taeniolella weer bij de mossen & korstmossen geplaatst worden? De afspraak was om korstmosparasieten altijd onder de korstmossen te plaatsen, net zoals op verspreidingsatlas gebeurt ivm validatie. Taeniolella stond altijd bij de korstmossen maar is blijkbaar recent verplaatst naar paddenstoelen.
Ik meen dat ik dit op mijn geweten heb. Ik kan me niet meer helemaal herinneren waarom, maar waarschijnlijk omdat een (groot) deel van de soorten helemaal geen korstmosparasieten zijn, maar gewoon op dode takjes en zo groeien (vergelijk Ellis en Ellis). Helaas is het niet mogelijk om geslachten te splitsen en deels bij korstmossen en deels bij paddenstoelen te plaatsen. De soorten die in Wrn.nl staan zijn allen wel korstmosparasieten. Ik heb er daarom geen bezwaar tegen als ze worden verplaatst naar korstmossen. Wat we moeten doen als er saprotrofe soorten worden gevonden weet ik ook nog even niet. Hisko, wil jij Taeniolella verplaatsen naar korstmossen?
nou nee
ik blijf niet heen en weer bliepen. dat is nogal wat werk namelijk
zeker als jij zegt dat niet alle leden korstmosparasieten zijn.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

henkjanvdkolk

• Admins
  • Admingroep: Korstmossen
    • http://waarneming.nl/user/view/10166
« Reactie #254 Gepost op: maart 31, 2018, 22:28:10 pm »

nou nee
ik blijf niet heen en weer bliepen. dat is nogal wat werk namelijk
zeker als jij zegt dat niet alle leden korstmosparasieten zijn.

Hisko, op verspreidingsatlas staan alle Taeniolella soorten ook onder korstmossen. Zeer onwenselijk en verwarrend om ze op waarneming.nl onder de paddenstoelen te houden. Er zijn ook soorten die geen parasiet zijn maar deze zijn mogelijk nog nooit uit NL gemeld.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Margreet Kwh

• Member
« Reactie #255 Gepost op: april 01, 2018, 18:37:57 pm »

Geachte admins,

ik wil graag een nieuwe groep aanvragen, naar aanleiding van een vondst in Nederland.
Het gaat om de familie Ampullariidae. Zie ook: http://applesnail.net/
Link naar de vondst: https://waarneming.nl/waarneming/view/150085660

Het betreft een groep/familie die van oorsprong niet in Nederland voorkomt. Verspreiding gebeurt hier via aquarium-materialen.
De slakken worden veel in aquaria gehouden.
Omdat de beestjes elders al een plaag zijn, worden ze o.a. via ANEMOON in de gaten gehouden.
Zie: http://www.anemoon.org/projecten/exoten/appelslak

Omdat determinatie tot op soortniveau naar verwachting problemen gaat opleveren, denk ik dat het het beste is om een groep aan te maken, Appelslak sp., Pomacea sp.
Een expert van Naturalis is inmiddels bezig met de schelp.
Als er iets definitievers over de determinatie bekend is, zal ik dat melden.

Zie ook: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=419972.new#new, waar ik de vraag eerst stelde.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #256 Gepost op: april 02, 2018, 02:27:13 am »

Ah, een genus, dat is zelfs een stukje nauwkeuriger dan familie :)  :right: https://waarneming.nl/soort/view/597355
Douwe van der Ploeg

vanmiddelkoop

• Member
« Reactie #257 Gepost op: april 02, 2018, 16:24:00 pm »

Goedendag,
Verzoek om de volgende soort toe te voegen of activeren voor de groep korstmossen
Lepraria caesioalba - granietpoederkorst.
Zie link; http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=171574
Bij voorbaat dank.
Ruud van Middelkoop

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #258 Gepost op: april 02, 2018, 19:56:40 pm »

Goedendag,
Verzoek om de volgende soort toe te voegen of activeren voor de groep korstmossen
Lepraria caesioalba - granietpoederkorst.
Zie link; http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=171574
Bij voorbaat dank.
Ruud van Middelkoop

Volgende keer graag de eerste post lezen en alle benodigde info leveren.  :right:
Douwe van der Ploeg

Margreet Kwh

• Member
« Reactie #259 Gepost op: april 03, 2018, 13:13:14 pm »

Ah, een genus, dat is zelfs een stukje nauwkeuriger dan familie :)  :right: https://waarneming.nl/soort/view/597355

Dank je wel, Douwe! :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

WillemV

• Betatest Herkenningsapp
  • *
« Reactie #260 Gepost op: april 03, 2018, 22:03:08 pm »

Svp toevoegen:

Sluipwespen
Subfamilie: Ichneumoninae
Soort: Exephanes ischioxanthus (Gravenhorst, 1829)

Have a nice day!

Willem Vergoossen

paulhoekstra

• Admins
  • Admingroep: * Dagvlinders & Planten Centraal Amerika
« Reactie #261 Gepost op: april 03, 2018, 22:22:15 pm »

Kan de volgende soort worden toegevoegd?

groep: geleedpotigen (overig)
familie: Laelapidae
soort: Cosmolaelaps claviger (Berlese, 1883)
bron: http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=183148
groeten,
Paul

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #262 Gepost op: april 03, 2018, 23:15:58 pm »

Svp toevoegen:

Sluipwespen
Subfamilie: Ichneumoninae
Soort: Exephanes ischioxanthus (Gravenhorst, 1829)

:right:
Volgende keer graag ook aan de bron denken ;)
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #263 Gepost op: april 03, 2018, 23:16:41 pm »

Kan de volgende soort worden toegevoegd?

groep: geleedpotigen (overig)
familie: Laelapidae
soort: Cosmolaelaps claviger (Berlese, 1883)
bron: http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=183148

Douwe van der Ploeg

Anne Krediet

• Member
    • Anne  Krediet Natuurfotografie
« Reactie #264 Gepost op: april 04, 2018, 07:42:48 am »

Willen jullie de onderstaande nieuwe springstaart-soorten voor NL in de DB zetten?

Superodontella lamellifera (Axelson, 1903)
Geleedpotigen (overig) - Collembola - fam. Odontellidae
http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=144748

Neotullbergia tricuspis (Borner 1902)
Geleedpotigen (overig) - Collembola - fam. Tullbergidae
nog niet in NL soorten

Bedankt!

Anne
« Laatst bewerkt op: april 04, 2018, 07:46:09 am door hiskodevries »

Andele

• Member
« Reactie #265 Gepost op: april 04, 2018, 10:57:08 am »

Graag onderstaande platworm aan de groep overige ongewervelden toevoegen:

familie: Geoplanidae
genus: Caenoplana
soort: Caenoplana Coerulea (Moseley, 1877)
Nederlandse naam: Blauwe tuinplatworm

https://waarneming.nl/waarneming/view/147931530

Gedetermineerd door Ronald Sluys van Naturalis mede in opdracht van de NVWA.

Alvast bedank!
Groet, Andele

:right: https://waarneming.nl/soort/view/800120
« Laatst bewerkt op: april 04, 2018, 11:02:30 am door hiskodevries »

Peter Kuijper

• Member
« Reactie #266 Gepost op: april 06, 2018, 00:05:25 am »

Kan aan de soortgroep Mossen en korstmossen als verzamelsoort worden toegevoegd:
Familie: Ramalinaceae
Verzamelsoort: Takmos onbekend - Ramalina spec
Met vr. groet,
P. Kuijper

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #267 Gepost op: april 06, 2018, 00:08:37 am »

Kan aan de soortgroep Mossen en korstmossen als verzamelsoort worden toegevoegd:
Familie: Ramalinaceae
Verzamelsoort: Takmos onbekend - Ramalina spec

Douwe van der Ploeg

Daandrukker

• Admins
« Reactie #268 Gepost op: april 08, 2018, 13:19:05 pm »

Mogen de volgende soorten worden geactiveerd voor Nederland?:

Insecten (overig)
Baetidae

Baetis lutheri MŁller-Liebenau, 1967 (http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=157156)
Baetis vardarensis Ikonomov, 1962 (http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=175107)

Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker

Jong? Natuur? NJN natuurlijk!

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #269 Gepost op: april 08, 2018, 19:25:42 pm »

Mogen de volgende soorten worden geactiveerd voor Nederland?:

Insecten (overig)
Baetidae

Baetis lutheri MŁller-Liebenau, 1967 (http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=157156)
Baetis vardarensis Ikonomov, 1962 (http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=175107)

Alvast bedankt!

Douwe van der Ploeg
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 23   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.025 seconden met 21 queries.