Waarschijnlijk geen huisbok maar wat dan?

Gestart door panterans, december 21, 2007, 15:55:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

panterans

Mijn dochter heeft bij kennissen de kerstboom opgezet.
Bij het opzetten van het stalletje gebruiken ze een veilingkist en een houten plank (deze hebben tot woensdagmiddag op hun zolder gestaan) en hier tussen hadden een stuk of tien tot twaalf kevers gezeten waarbij de meesten snel weggekropen waren maar twee zijn er gaan vliegen met daarbij een zoemend/grommend geluid makend.
Ze waren bruin/zwart, ongeveer 2 cm lang en 1 cm breed, en hadden sprieten die korter waren dan hun lijf.
In eerste instantie dacht ik aan de huisbok omdat ze op zolder zaten en op/in het hout en daarbij dus bij de verstoring een geluid maakten.
Maar aangezien deze maar een paar weken leven als huisbok zou dit dus onmogelijk zijn?
Wie kan me raad geven aan welke kevers ik verder zou kunnen/moeten  denken???

Ans

Th.Heijerman


panterans

Nee helaas
Ik heb ze persoonlijk ook niet gezien; mijn dochter dus wel en in de loop der jaren heeft ze zoveel mee gekregen dat haar beschrijving voor mijn gevoel wel klopt.
Mochten ze nog steeds tussen de plank en de veilingkist zitten dan kan ik proberen er nog een te bemachtigen maar dan moet dit wel lukken op een moment dat de mensen niet in de kamer zijn want t zijn oude mensen en snel panisch als ik t zou hebben over "bepaalde insecten"!
Maar heb je enig idee dan?
Zou t bv wel de huisbok kunnen zijn?
Of of of?

Groet Ans


panterans

Hoi Dick

Bedankt voor de link!

Eigenlijk heb ik nu 1 vraag aan de experts (je kunt verder komen als je al kunt uitsluiten) : is het mogelijk dat je de volwassen huisbok in december tegenkomt???

Groet Ans  

blaauw7

Hoi Ans,

Ik ben in de verste geen expert maar op 21 november vond Lo er ook een.
Zie:http://waarneming.nl/soort.php?id=22481
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

panterans

Hoi Dick

Oke!
Dat betekend dus inderdaad dat ik deze niet mag en kan uitsluiten.
Dan ga ik proberen er eentje te pakken te krijgen (als ze in de tussenliggende dagen niet wakker zijn geworden door de huiselijke warmte en in een kast zijn gekropen of wat dan ook :( ) en dan liefst zonders de bewoners panisch te maken en proberen er eentje te fotograferen!
Mocht er iemand nog een idee hebben over welke kever verder nog  geluid maakt bij verstoring en past bij mijn omschrijving dan hoor ik dit graag!

Groet Ans

javanerkelens

Ik heb ooit eens een Aaskever horen wegvliegen en schrok nogal van het brommende geluid hiervan.
Dus het zou misschien ook nog wel kunnen , dat er in de buurt toch een dode muis heeft gelegen en dat daar die kevers weer op af zijn gekomen.
Maar ik weet niet zeker of aaskevers in de winter ook nog actief blijven en of ze overwinteren.............maar misschien ook een mogelijkheid .....  ^_^
En deze zijn ook best wel van een behoorlijke grootte.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

panterans

Hoi Joke

Ik hou alles open hoor alhoewel de aaskevers toch voornamelijk onder de grond leven (als ik dit weer goed heb) en dan lijkt een zolder me niet direkt een geschikte plek maar nogmaals ik hou t nog even helemaal open.

Groet Ans

javanerkelens

Citeerde aaskevers toch voornamelijk onder de grond leven

Heb je ook weer gelijk in  ;)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

panterans

Vandaag was ik in de gelegenheid om de kerstspullen (houten plank, veilingkist enz) weer naar de zolder te dragen (zonder dat de familie erbij was) en dus had ik mijn bril, pincet, potje enz bij me maar helaas er zat helemaal niets meer.
En na twee/drie weken warmte vind ik dat eigenlijk ook niet zo apart alleen had ik anders gehoopt :angry: !!!
Dus helaas: op dit topic komt voorlopig geen gevolg.
Maar:iedereen bedankt voor de reacties!