Hoofdmenu

Popjes in cocons

Gestart door Primula, september 26, 2017, 14:47:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Hallo,

Ik heb op het moment twee Zuringuil popjes in tussen bramenblaadjes samengesponnen cocons in mijn collectie. Soms zie ik foto's op het internet voorbij komen van popjes waarvan de cocon handmatig is opengemaakt voor de foto. Misschien een stomme vraag, maar kan dat kwaad in enkele gevallen? Ik zou toch ook graag foto's willen maken van de Zuringuil popjes naast die van de cocons, maar ik laat ze met rust daar ik bang ben dat er dan wat misgaat, ook nu de kou en de winter eraan gaan komen etcetera...

Kan iemand mij hier meer informatie over geven?

Ik heb hier een foto van één van de cocons:


Alvast bedankt! :blink:
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Wat ik zelf altijd het grootste gevaar vind bij het openen van cocons, is dat je risico loopt om hem te openen wanneer de rups nog niet verpopt is (bij sommige soorten kan dat enkele weken duren nadat de cocon is gemaakt en soms overwinteren rupsen zelfs als prepop, bijvoorbeeld de slakrups). Wanneer je hem dan opent, leidt dat er bij mij zo goed als altijd toe dat de rups zich niet meer verpopt en dood gaat. Verder vind ik het juist wel handig om cocons te openen omdat je dan beter kan zien hoe het met de pop gaat, wat zeker bij het overwinteren handig is. De cocon is over het algemeen voornamelijk om de pop tegen predatoren en schimmels te beschermen, maar heeft vaak niet echt als functie om de pop tegen het weer (kou, regen etc.) te beschermen en vaak genoeg nemen de rupsen bij het maken van de cocon al de schimmels naar binnen. Zolang je de cocon heel voorzichtig openmaakt (bijvoorbeeld door elke keer een heel dun reepje van de cocon open te knippen), zou dat (naar mijn ervaring) geen problemen moeten opleveren.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Heel erg bedankt voor je duidelijke en verhelderende antwoord Rayan! :duim:

Ik denk dat ik in dat geval voor de zekerheid dan nog maar even een paar weken wacht tot ik ze voorzichtig openmaak. En daarna kun je hem gewoon weer in de open cocon terugplaatsen? Of is het dan makkelijker/praktischer om de pop ergens anders weg te leggen, onder de grond zoals bij sommige andere soorten wellicht?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Naderhand kan je hem het beste in de cocon terugplaatsen als het blad waar de cocon in zit tenminste niet begint te schimmel oid. Wanneer de soort niet uit zichzelf onder de grond verpopt, zou ik hem niet opeens wel onder de grond leggen. Wat ik met de meeste poppen doe wanneer die normaal onder de grond zitten en bij de kleinere soorten die in een cocon verpoppen, is ze op de aarde, mos, gedroogd blad oid leggen en 's winters leg ik er dan wat gedroogd mos op (of bij bijvoorbeeld de dennenpijlstaart is een laagje dennennaalden ook goed). Bij de grotere soorten die een cocon maken (nachtpauwogen, spinners etc.) leg ik ze altijd weer in de cocon na het foto's maken, mocht ik de cocon al openmaken, omdat die soorten wel echt poppen hebben die zich het best thuis voelen in de cocon.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Dat is heel handig inderdaad! Bedankt, nu ben ik goed voorbereid, zal over een paar weken eens poolshoogte nemen bij de popjes. :blink:
Groeten,
Bo S.