Tuinhommel toch?

Gestart door MJE, september 24, 2017, 16:40:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

zou graag willen weten welke soort dit is. Hij lijkt erg veel op de tuinhommel, maar de beharing is wel wat licht.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144389016
onzeker Tuinhommel - Bombus hortorum gezien op 2017-07-09 Hilversum - Villaparken Noordwest
Foto's:




Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

bartvanhoof

#1
Nee ...

Nog mannetje, nog vrouwtjes Bombus hortorum heeft gele haren op het gezicht/hoofd. Er is trouwens weinig verschil tussen man of vrouw B. hortorum, en die hebben dus beide ook veel minder geel op het voorlijf ...

... tja, wat is het dan wel?

1. Nou, de eerste clue is de haar op het hoofd/gezicht ... als dat geel is, dan heb je bijna altijd te maken met een man.

2. Dan is het zaak om naar de mannetjes foto's te kijken op Waarneming.nl ... en te vergelijken met jou foto ... er zij maar weinig die zo veel geel heeft op het hele lichaam ...

3. er zijn 2 opties (check ook naar verspreidingsgebied) ... kom je zo verder? :)

gr,
bart.

MJE

Dank voor je mooie uitleg en leads Bart!
Ik kom dan uit op een man Boshommel (Bombus sylvarum)! Klopt dat?
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

MJE

Ik begrijp dat de Boshommel nogal zeldzaam is. Toch nog even verder gestudeerd; het is een veldhommel, Bombus lucorum!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

bartvanhoof

check. :)  Dat zou ik er van maken in ieder geval.

Ja, B. sylvarum is zeer, zeer zeldzaam in NL ... ik woon in Spanje, en bij mij in de buurt is die redelijk aanwezig ... hier wat foto's ... https://observation.org/user/view/108214?q=&akt=0&g=0&from=2015-05-16&to=2017-09-25&prov=0&z=0&sp=24361&gb=0&method=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=100&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&plum=0&from=2010-05-16&to=2017-09-25&q=&zoektext=0&g=0&z=0&month=0&prov=0&m=K&zeker=O&rows=100&only_hidden=0 ... daar kun je ook zien dat de punt van het achterlichaam rood-achtig is en niet wit (zoals hier duidelijk te zien is) ... al zijn mijn foto's van vroutjes, maar ze zien er redelijk gelijk uit.

gr,
bart.

MJE

Mooi hoor! Dank je zeer Bart!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))