Gewone glimmerinktzwam?

Gestart door sjaakvantiel, september 23, 2017, 22:11:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144365688
Glimmerinktzwam sl, incl. Bleke, Gewone , Gladstelige glimmerinktzwam - Coprinellus micaceus sl, incl. pallidissimus, saccharinus, truncorum gezien op 2017-09-23 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:




























Toelichting:
Op verschillende plekken. O.a. onder Prunus (bruinig), Populier (bruinig), wilg (grijzig). Ik heb het gevoel dat het wel eens 2 soorten kunnen zijn. In ieder geval de Gewone glimmerinktzwam. Geur en smaak paddenstoel. Staan hier al jaren. Kan eventueel nog dingen uitzoeken.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

wimperzwam

Naast de Glimmerinktzwam heb je volgens mij veel foto's van de Grote kale inktzwam (Coprinopsis atramentarius).

Mvgr.,
Henk Huijser.

sjaakvantiel

Bedankt voor je reactie Henk. Ik had deze al een beetje gescheiden op 'Glimmer" en een mogelijke andere soort. Klopt het dat de eerste 6 foto's Glimmerinktzwam (glimkorreltjes) en de laatste 8 Grote kale inktzwam zijn? Ik twijfelde wel nog bij foto 12 en 13 of dat een Gladstelige zou kunnen zijn vanwege de lange gladde steel. Maar is moeilijk herkennen omdat die inktzwammen al ver hen zijn; deze stonden bijna in een populier. Mvrg. Sjaak.

wimperzwam

Eerste zes foto's Glimmerinktzwam sl., laatste 8 foto's wat mij betreft alle atramentarius.

Mvgr.,
Henk Huijser.

sjaakvantiel

Dan wijzig en splits ik de waarneming. Nogmaals bedankt Henk. Mvrg. Sjaak.