Sneeuwgans achtig

Gestart door fspaapen, december 18, 2007, 15:04:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

fspaapen

Zag vandaag plotseling een witte gans bij ons in Brielle (in de vijver/slotgracht).
Hopende op een sneeuwgans natuurlijk (1e keer), maar achtte die kans erg klein, want dan zou hij echt niet naast het voetpad zitten tussen ander vijver eenden etc. Maar er zaten wel 2 Nijlganzen bij, die ik hier ook nog niet eerder gezien had.
De gans was beduidend kleiner dan de 2 witte soepganzen, en maar net iets groter dan de Nijlgans.

Ik heb de fotos op de site bekeken en met name de kop (te vierkant) en de snavel (te klein) zijn niet van de sneeuwgans.
De gans had wel zwarte veren en (niet goed te zien op de foto's) gedeeltelijk een blauwgrijze gloed.

Is dit een hybride, zo ja, welke?

Met vriendelijke groeten
Frank
Frank Spaapen

fspaapen

en de 2e foto
Frank Spaapen

BWoets

#2
Een echte soepgans!

Sneeuwganzen hebben roze snavels, roze poten, zijn compleet wit (echt helemaal) en hebben duidelijk zwarte vleugelpunten (echt de punten).
De blauwe fase Sneeuwgans beginnen we maar niet over.. dat zijn meestal hybride ganzen die als blauwe fase worden gemeld...
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

fspaapen

Bedankt.
Sneeuwgans had ik al uitgesloten. (toch blijf je altijd hopen  ;)   )
Echte soepgans denk ik eigenlijk ook niet, is volgens mij wel een hybride (maar ik ben geen expert).

Groeten
Frank
Frank Spaapen

Alcedo atthis

I tink there is witte soepgans in the mix, but I think there is also something else in the mix-the head shape is odd and the bill is small; ansd the very pink bill together wuith the very different orange feet looks odd,  so probably not a pure soepgans.

but no closer ID possible with these photos., I think--sorry
greetings,
Jörn Lehmhus

gjcaspers

De kleine roze snavel in combinatie met de oranje poten zou kunnen wijzen op (Kolgans of Dwerggans) x tamme gans, maar zoals Jörn al zei, met alleen deze vage foto's kom je er niet uit.

CiteerDe blauwe fase Sneeuwgans beginnen we maar niet over.. dat zijn meestal hybride ganzen die als blauwe fase worden gemeld...
En vreemd genoeg worden echte blauwe Sneeuwganzen vaak als hybride gemeld, op grond van bizarre zelfverzonnen criteria als "teveel wit op de buik"...
Groet,
Gert-Jan Caspers