slijmzwam

Gestart door Willy, september 21, 2017, 09:46:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willy


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144263027
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2017-09-21 Dedemsvaart
Foto's:












Toelichting:
op uitgewaaide Lindetak zitten deze kleine bolletjes,in welke richting moet ik deze zoeken?
bij voorbaat dank Willy Heimeriks
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Een ZZZ soort Badhamia melanospora Hooff 12430.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Weer een leuke vondst Willy.
Mag ik je ook iets vragen, ik snap het namelijk niet helemaal. Bij de laatste paar vragen van jou, met altijd prachtige foto's, lijk je het ook al meteen naar Hans te hebben gestuurd. Daar is niets mis mee hoor, uiteindelijk moet dat toch meestal wel maar waarom vraag je het dan ook nog op dit forum? Probeer je zelf ook wel eens met de sleutel het antwoord te vinden?
groet,
Joke

Willy

Hallo Joke,

Ik sleutel regelmatig maar loop vaak vast omdat ik met mijn mic bijna geen details kan zien wat voor de meeste soorten belangrijk is.
En om zo maar een naam te roepen vind ik niks.
Vaak stuur ik Hans een mail en met een naam ga ik dan aan de slag.
En voor zekerheid stuur ik ze dan op.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Hoi Willy,

Ik weet het natuurlijk niet zeker, ik ken jouw microscoop natuurlijk niet maar vaak is dat ook een kwestie van ervaring, dus veel doen en een beetje spelen met de knoppen. Voor het meten van de sporen, ook heel belangrijk kun je voor een paar euro een meetglaasje kopen. Ik heb de mijne destijds gekocht op marktplaats via iemand die allerlei materiaal voor microscopie verkocht. Je moet dan wel de doorsnede van je oculair opmeten. Dat meetglaasje moet wel door iemand die er verstand van heeft in je oculair gezet worden en dan moet het allemaal even uitgemeten worden. Dat kan niet iedereen maar op een paddenstoelenwerkgroep is er meestal wel iemand die dit kan of weet wie dit kan. Zo'n werkgroep is overigens ook leuk om te doen. Misschien wil je dit allemaal helemaal niet en dat mag natuurlijk ook gewoon.
groet,
Joke

Willy

Het is er een voor huis,tuin en keukengebruik.Een Bresser LCD.waar je geen sporen mee kunt meten.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

ja dat gaat dat allemaal niet echt lukken vrees ik.
groet,
Joke