Hoofdmenu

Araniella

Gestart door zakdrager, september 21, 2017, 00:28:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Nou dacht ik er een te hebben die zelfs ik kan determineren, heeft ie weer een dubbelganger... :(
Tot nu toe heb ik best veel individuen die genitaalonderzoek vereisen. Welk percentage van de Nederlandse spinnensoorten - of van een middagje willekeurig spinnen vangen - is eigenlijk determineerbaar vanaf een foto?

Onderstaande wordt dan dus Araniella spec.
Gevonden op 24 mei in Heumensoord tussen Nijmegen en Malden


johanb.

Zie het topic "Determineerbaarheid van Nederlandse spinnen" hierboven...
Groet,
      Johan

zakdrager

Dank Johan, mooie lijst. Is dit vanuit jouw praktijkervaring nog te vertalen in een percentage van spinnenvondsten? Ik bedoel: je komt op een willekeurige dag thuis met 100 verzamelde spinnen. Hoeveel zijn er grofweg zonder genitaalonderzoek te doen?

Groet, Henk

Frank van de Putte

Ik zoek af en toe met een netje, dan kun je heel snel veel spinnen vangen, ik denk dat iets van 25% met zekerheid op naam is te brengen.
Misschien nog wel minder, als je alle jonkies meerekent. Of als je veel moeilijke hangmatspinnetjes vangt, die moeten bijna allemaal onder de  :micro: 
Groetjes,

Frank van de Putte

johanb.

allereerst verzamel ik persoonlijk nooit zoveel spinnen, als ik thuis kom met zes spinnen is dat veel.
Ten tweede hangt dat puur af van de kennis van de waarnemer, om te weten of de spin die je ziet determineerbaar is van foto moet je hem eerst herkennen.
Groet,
      Johan

Henk Soepenberg

Citaat van: Frank van de Putte op september 22, 2017, 07:39:57 AM
..., ik denk dat iets van 25% met zekerheid op naam is te brengen.

Denk toch nog wel 40% als ik die lijst bekijk.
Vriendelijke groeten,
Henk

Frank van de Putte

Ja, het percentage soorten dat in principe herkenbaar is, is wel hoger, maar als je willekeurig 100 spinnen vangt, kom je daar nooit aan.
Die "fotoherkenning" geldt toch meestal voor volwassen dieren, dus heel veel jonkies zijn sowieso niet op naam te brengen.
Ik zal het morgen eens uitproberen, dan ga ik 100 spinnen vangen :blink:
Groetjes,

Frank van de Putte

Henk Soepenberg

Ja, heb je gelijk in Frank.
Vriendelijke groeten,
Henk