Boomleeuwerik?

Gestart door colossus, september 20, 2017, 22:03:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Doet me denken aan Boomleeuwerik, maar die zijn meestal wat "muzikaler".
Graag even hulp.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144257120
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2017-09-20 Zwolle - Kranenburg
Foto's:


Geluiden:
https://waarneming.nl/sound/8/61758.mp3
bij voorbaat dank Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Boomleeuwerik is OK Kees. is een soort vluchtroep.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Dank voor je reactie Frank.
Heb je er in je beoordeling rekening mee gehouden dat ik het beest totaal niet heb gezien?
Het hoeft geen overvliegende zanger te zijn geweest. Juist daarom heb ik zelfs een ter-plaatse-Boomklever overwogen. Ik vind de roep zo arm; juist bij Boomleeuwerik zit in de vluchtroep toch vaak nog een zeker melodietje.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

pdeknijff

Meen je dat Frank?
We horen toch een roepje van een Boomklever?
Ik ken dit niet van Boomleeuwerik, maar, hier in de groene woestijn zien/ horen we hem niet vaak, dus mijn ervaring met Boomleeuwerik is minder frequent dan bij jou.
De roepjes die ik ken lijken hier niet op.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankneijts

t Is met name de typische herhaling die me sterk aan Boomleeuwerik doet denken, luister ook eens naar deze: https://waarneming.nl/sound/view/61774..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pdeknijff

Ik snap het, jouw link zou ik ook zomder moeite als Boomleeuwerik noteren.
De twee raadselroepjes vind ik duidelijk anders, misschien dat een sonogram tovenaar er meer mer kan.
Moeilijk!
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

colossus

Bedankt voor jullie reacties!
Ik snap jullie allebei, en ik denk dat ik nooit 100 % zeker zal zijn van dit beest.
Een typische Boomklever vind ik het ook niet (al zou 't 'm best kunnen zijn hoor) en vanwege Frank z'n argument hou ik 'm op onzekere Boomleeuwerik.
Opmerkingen blijven welkom.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Stomtoevallig had ik vandaag op de telpost (midden op de hei!) een Boomklever (die daar zeldzamer is dan de Grote Pieper die ik er ook had vanochtend..) die een vergelijkbaar geluidje maakte! Ik heb het opgenomen en zal proberen een fragmentje te downloaden straks en eventueel ook een sonagram ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Leuk Frank. Ik ben benieuwd!
En ik wist niet dat er bij Eindhoven (daar ergens sta je toch?) plekken zijn waar Boomklever zo zeldzaam is!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

#9
Hier staat het geluid: https://waarneming.nl/waarneming/view/144325481 Ik vermoed dat dit het geluid (van Boomklever) is dat Peter bedoelt. Het klinkt wat fluitender dan het geluid van Kees en laat ook een heel ander sonagram zien. Wel ook hier die herhaling, dat is dus niet doorslaggevend voor Boomleeuwerik zoals ik eerst dacht al denk ik nog steeds dat de opname van Kees een Boomleeuwerik betreft.
Boomklevers waren in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw nog heel schaars in en rond Eindhoven. Pas in het laatste decennium van de 20e eeuw zijn ze enorm toegenomen en zitten nu op allerlei plaatsen. De telpost Loozerheide bevindt zich tussen Budel-Dorplein en Weert op de Brabants-Limburgse grens in een heidegebied met stuifzandrestanten en wat dennen en berken. Aanvankelijk hadden we nog wat populierenaanplanten in de nabije omgeving maar die zijn enkele jaren geleden gerooid in het kader van natuurontwikkeling. Direct bij de post staan slechts enkele slecht ontwikkelde bomen en struiken die niet veel soelaas bieden aan Boomevers.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Hoi Frank, volgens mij is dat een deel van de zang van Boomklever. Je hoort het in het voorjaar veel in de bossen.
Mijn melding laat ik op onzekere Boomleeuwerik staan omdat ik die ook de beste papieren blijf geven.

Ik lees dat Boomklevers zich na een herfst met veel Beukennootjes en een matige winter (zonder te veel sneeuw) snel kunnen uitbreiden.
Ze zijn zoals je zegt nogal afhankelijk van grotere bomen. Achter mijn huis staan die niet, maar heb ik één keer in de paar jaar kort een Boomklever.
Dat is dan echt een pionier die wat verder kijkt dan de begraafplaats vlakbij, waar wel oude bomen staan. Kennelijk kijken ze wel eens rond.

Als ik Loozerheide (en Lozerheide, B.) op de kaart zet zie een prachtig grensoverschrijdend gebied. Lijkt me een fantastische telplek.
Ook zie ik de enige twee Spaanse Keizerarenden van Nederland gemeld staan op Loozerheide en op Budel-Dorplein.
Misschien maar eens voor een weekje-weg op de planning zetten, al heb ik niet de illusie zo'n arend te gaan zien. Maar je weet nooit ...
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Citaat van: colossus op september 23, 2017, 18:10:14 PM
Hoi Frank, volgens mij is dat een deel van de zang van Boomklever. Je hoort het in het voorjaar veel in de bossen.
Mijn melding laat ik op onzekere Boomleeuwerik staan omdat ik die ook de beste papieren blijf geven.

Ik lees dat Boomklevers zich na een herfst met veel Beukennootjes en een matige winter (zonder te veel sneeuw) snel kunnen uitbreiden.
Ze zijn zoals je zegt nogal afhankelijk van grotere bomen. Achter mijn huis staan die niet, maar heb ik één keer in de paar jaar kort een Boomklever.
Dat is dan echt een pionier die wat verder kijkt dan de begraafplaats vlakbij, waar wel oude bomen staan. Kennelijk kijken ze wel eens rond.

Als ik Loozerheide (en Lozerheide, B.) op de kaart zet zie een prachtig grensoverschrijdend gebied. Lijkt me een fantastische telplek.
Ook zie ik de enige twee Spaanse Keizerarenden van Nederland gemeld staan op Loozerheide en op Budel-Dorplein.
Misschien maar eens voor een weekje-weg op de planning zetten, al heb ik niet de illusie zo'n arend te gaan zien. Maar je weet nooit ...

Kom maar eens langs Kees en vergeet niet te melden wanneer je komt: ik zal je met plezier de nodige tips geven om zoveel mogelijk leuke waarnemingen uit je bezoek te kunnen halen. Er is overigens ook een prachtig boek verschenen over dit Kempenbroek zoals dit grensoverschrijdend natuurgebied inmiddels is gaan heten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Frank, bedankt voor de uitnodiging. Ik verwacht daar zeker gebruik van te gaan maken.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper