Keverlarve? Zo ja, welke Tor of kever = Cocon Atalanta

Gestart door sjaakvantiel, september 20, 2017, 21:37:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144256564
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2017-09-19 Laag Keppel - Oude IJssel e.o.
Foto's:








Toelichting:
Ik probeer het bij de kevers, omdat de huid koper goud glanst. Al hoewel dit er ook als een cocon uit ziet., denk ik niet dat dit bij een vlinder hoort. Dit zat gekleefd aan de onderzijde, laag bij de grond, gekleefd aan een blad van de grote brandnetel. Wellicht een Gouden Tor larve?
bij voorbaat dank sjaak van tiel

develhorst

Hartelijke groet,
Jan Burgers

sjaakvantiel

#2
Snelle reactie. Nooit verwacht dat dit een vlinder zou zijn. De cocon lijkt er op, maar een beetje getand en goudkleurig. Dan maar wachten op verplaatsing. Nagezocht: idd. de cocon van de nummervlinder (Atalanta)? Bedankt voor de reactie en mvrg. Sjaak.

Rayan Majoor

Atalanta's hebben geen cocon. De cocon is namelijk datgene wat sommige soorten rupsen om zich heen maken voor ze gaan verpoppen en is dus het niet-levende huisje om de pop (het dier zelf) te beschermen.
Dit ziet er inderdaad uit als de pop van de atalanta, maar ergens ziet hij er niet helemaal uit zoals het hoort. Met deze foto's zie ik alleen niet zo gauw wat dat is (is hij soms beschadigd?)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

sjaakvantiel

De kop is idd. een beetje geplet. Dat zal het euvel zijn dan. Bedankt voor je uitleg Ryan. Groet. Sjaak.