posthoornslak met kiel?

Gestart door Rudy Soethof, september 19, 2017, 23:30:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudy Soethof

Ik heb 2 vragen bij onderstaande waarneming,
- De schelp heeft aan 1 zijde een duidelijke kiel. Maar ik kan nergens een verwijzing of foto vinden die aangeeft dat een posthoornslak die kan hebben.
- Wat is de boven- en onderzijde? De veldgids van Bert Jansen vermeldt voor de posthoornslak dat die links gewonden is en dat de bovenzijde dieper ingezonken is dan de onderzijde. Ook dat spoort niet met deze schelp.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144229116
onzeker Posthoornslak - Planorbarius corneus gezien op 2017-09-15 Rosandse Polder
Foto's:


Toelichting:
Drooggevallen oever van poel.
bij voorbaat dank Rudy Soethof

Michael_Inden


Rudy Soethof

Beste Michael,
Je hebt natuurlijk kielen in soorten en maten. Voor mij is een kiel een lijnvormige knik in een oppervlak. Dus een op die plek niet vloeiend verlopende kromming.
Ik begrijp dat er bij de slakken alleen van kielen wordt gesproken als die knik zeer scherp is en liefst voorzien van opstaande randjes of draadjes.
Mijn "knik" is te zien op de foto's rechtsboven en linksonder. Op de plek van de rondlopende witte lijn. De laatste winding is aan de binnenkant van die knik ook eerder vlak of hol dan bol.
De andere kant (foto linksboven) laat geen knik zien en sluit prima aan met alle foto's van posthoornslakken die ik gezien heb.
Zegt die knik niets over het soort en is het gewoon een posthoornslak die wat raar gegroeid is?
Kun je nog iets zeggen over boven- en onderkant?
Alvast bedankt voor je reactie.

Michael_Inden

De kiel zou in dit geval over de 'rugzijde' moeten lopen, niet aan de zijkant van het huis. Waar deze structuur op duid kan ik niet zeggen.
vr gr

Tello Neckheim

De schelp is inderdaad vergroeid en daarom niet volgens de boekjes gevormd. Amerikaanse soorten Posthoornslakken hebben standaard deze kielachtige windingen. Maar dit is toch wel Planorbarius corneum.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Rudy Soethof

Beste Tello,
Bedankt voor je reactie.