Okkernoot of Zwarte Walnoot

Gestart door vogelpietje, september 19, 2017, 22:51:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

vogelpietje


Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Weliswaar al goedgekeurd als Okkernoot maar iemand kwam met de opmerking dat het een Zwarte Walnoot is.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/125987661
Okkernoot - Juglans regia gezien op 2016-10-30 Vlaardingen - Broekpolder
Foto's:




bij voorbaat dank Piet Gravestein

Rien Ondersteijn

Is dat dezelfde als die van Henk Sluis[ook in Vlaardingen] ??
Ik meen als extra hier geen solo eindblad te zien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Zeker geen Okkernoot. Inderdaad wellicht J. nigra. Foto's zijn wel wat misleidend heb ik de indruk, het lijkt erop alsof de bladeren die het best in beeld zijn al enkele deelblaadjes zijn kwijt gespeeld.
Groeten, Dirk Derdeyn.

vogelpietje

Dit is inderdaad dezelfde als die van Henk Sluis. Hij wees me er ook op. Ik ga er dus vanuit dat dit Zwarte Walnoot is. Ik ben regelmatig in de buurt dus als ik nog ergens foto's van moet maken laat het me dan weten.

Gr. Piet

dirder

Zet maar weg als J. nigra. Af en toe een topblaadje kan nog wel (en al zeker voor jonge exemplaren).
Groeten, Dirk Derdeyn.

vogelpietje

Ok. Ik ga de waarneming aanpassen. Bedankt voor de reacties.
Gr. Piet

janvdbrugge

Even wat leuks vermelden n.a.v. Zwarte Okkernoot:
Het is aardig om wat van de gevallen noten te verzamelen en de helften te bekijken: ze zijn niet allemaal precies hetzelfde, sommige hebben een wonderlijke gelijkenis met een uilenkopje, en dan ook nog in verschillende modellen (soorten, zogezegd). Ik weet het niet van andere notensoorten, maar van de Zwarte staat het vast. Ik heb al vaker mensen een pleziertje gedaan met zo'n halve noot (het vruchtvlees moet er wel uit zijn, natuurlijk).
Succes, groeten,
Jan van der Brugge