distelvlinder vandaag, een erg vers exemplaar. Hier geboren?

Gestart door jfbouwmeester, september 19, 2017, 15:43:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

------------start kopiƫren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144210061
Distelvlinder - Vanessa cardui gezien op 2017-09-19 Diepenveen
Foto's:


Toelichting:
Zo vers, zal hier geboren zijn lijkt mij.(Kan dat?) Vandaag 19 september 2017
bij voorbaat dank Jan Bouwmeester

------------einde kopiƫren----------------------------
jfbOUWMEESTER

Rayan Majoor

Inderdaad een erg verse distelvlinder (mooi hoor! :duim:)
De distelvlinders zijn, net als bijvoorbeeld de atalanta, trekvlinders die elke lente vanuit het zuiden hier naartoe komen en rond deze tijd allemaal weer terugvliegen naar het zuiden (daarom zie je rond deze tijd ook zoveel atalanta's op de bloeiende klimop: ze moeten aardig wat voedsel hebben voor de lange reis). De atalanta's en distelvlinders die je dus nu ziet zijn inderdaad allemaal hier geboren.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jfbouwmeester

Citaat van: Rayan Majoor op september 19, 2017, 17:48:08 PM
Inderdaad een erg verse distelvlinder (mooi hoor! :duim:)
De distelvlinders zijn, net als bijvoorbeeld de atalanta, trekvlinders die elke lente vanuit het zuiden hier naartoe komen en rond deze tijd allemaal weer terugvliegen naar het zuiden (daarom zie je rond deze tijd ook zoveel atalanta's op de bloeiende klimop: ze moeten aardig wat voedsel hebben voor de lange reis). De atalanta's en distelvlinders die je dus nu ziet zijn inderdaad allemaal hier geboren.

Bedankt, juist dat wilde ik graag weten. :duim:
Maar, ik zit me ook af te vragen of ze ooit hier als rups of pop zullen overwinteren?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

cvsw123

Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Rayan Majoor

De aurelia's die hier als trekvlinders voorkomen overwinteren hier inderdaad nooit als ei, rups of pop (maar in Zuid-Europa kan dat wel). Hier proberen ze soms wel te overwinteren als vlinder, maar dat overleven ze alleen in erg zachte winters.
Het gamma-uiltje is ook weer een trekvlinder en die kan in zachtere winters juist wel als rups of pop hier overwinteren.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

Volgens mij houden soorten als distelvlinder helemaal geen diapauze en hebben ze het jaarrond een continue ontwikkeling.
Voor wie het gemist zou hebben hier nog een leuk filmpje over de ecologie van distelvlinder:
https://www.youtube.com/watch?v=4E9Wb35_t6I&t=38s

jfbouwmeester

jfbOUWMEESTER