Kleine rupsjes op onkruid > Kooluil & Agaatvlinder van klein naar groot

Gestart door Primula, september 19, 2017, 11:54:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

De nieuwe rups is inderdaad ook weer een agaatvlinder en leuk om zo de popkamer te kunnen zien! :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Leuk, de Agaatvlinder familie breidt zich steeds verder uit. :blink:

Ja, die pop ligt op een gunstig plek. ;D Ik heb hem gevolgd vanaf toen hij als rups op de bodem zat (de laatste Kooluil rups die zich ging verpoppen), je kon precies die pootjes zien en de transformatie van vorm en kleur. Interessant om te zien.

De twee kleine Agaatvlinder rupsjes lijken gestopt te zijn met groeien, is dat gebruikelijk tijdens de overwintering? Gezien ik nog wel regelmatig hapjes uit hun spinazieblaadjes aantref en ze dus nog goed eten.
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Bij de overwintering worden rupsen altijd inactief. De agaatvlinder is echter zo'n rups die op milde winterdagen nog steeds soms even actief is en wat eet, maar omdat ze zo inactief zijn groeien ze dan ook nauwelijks.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt! Het grootste deel van de dag liggen ze inderdaad lekker opgekruld onder een blaadje te slapen.

Kan ik ze wel iets minder eten geven dan voorheen of moeten ze dezelfde hoeveelheid in de buurt blijven hebben (zelfde vraag voor de vermoedelijke Paardenbloemspanner rupsjes)? Gezien ze veel van hun eten laten liggen en dat bruin wordt, en die bakjes toch verschoond moeten worden.
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ik zou gewoon zorgen dat ze altijd een klein beetje te eten hebben (paardenbloemspanner zou volgens mij ook dode bladeren eten dus wat droge blaadjes daarbij hoef je daar niet weg te halen, net als bij de andere overwinterende rupsen die het als slaapplekje gebruiken). Ik weet niet wat je ze te eten geeft en hoeveel rupsjes je hebt, maar bijvoorbeeld voor de agaatvlinders zou ik zorgen dat je van het voedsel per één of twee rupsen iets ter grootte van een berkenblaadje in de bak hebt liggen. Ook in de natuur zullen ze 's winters niet makkelijk iets vinden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Top, zorg ik dat ze dat in ieder geval te eten hebben, bedankt! De Agaatvlinder rupsjes kregen normaalgezien een kleine "melange" van ijsbergsla, onkruid, rucola en spinazieblaadjes. We eten vaak salades, dus alle kleine beetjes in de zakken die overblijven en niet te lang meer houdbaar zijn gaan, uiteraard verdeeld over meerdere dagen, naar de rupsen. ;D Vooral de spinazieblaadjes vinden ze heerlijk, ook om op/onder te slapen. Ze zijn héél erg verwend inderdaad, al helemaal gezien ze, wat je zegt, in de natuur niet makkelijk eten kunnen vinden in de winter.

De Paardenbloemspanner rupsjes hebben inderdaad al heel lang dezelfde droge blaadjes liggen, hierop slapen ze ook. Een enkeling is nog heel actief met de kou en hangt regelmatig de acrobaat uit te hangen aan het plafond van z'n bak. Ik laat de hoeveelheid blaadjes bij hen dan ook gewoon zoals het is. :blink:
Groeten,
Bo S.

Primula

Vandaag de bakjes maar weer eens schoongemaakt en gauw wat foto's van de Agaatvlinder rupsen gemaakt, ze zijn toch weer wat gegroeid en de twee kleinste zijn inmiddels verveld.

:right: Rups 1 (van 13/10):


:right: Rups 2 (van 23/10):


:right: Rups 3 (van 04/11):
Groeten,
Bo S.

Primula

Ik vraag me af wanneer deze rupsen zullen gaan verpoppen (met name de eerste, die is al ver in zijn laatste stadium denk ik?); zou dat deze winter nog kunnen of doen ze dat dan meestal pas na de winter?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

De 1e kan nog wel een klein stukje groeien. De meeste soorten die als rups kunnen overwinteren doen dat bovendien ook en wachten dus, als ze volgroeid zijn en het al kouder begint te worden, tot het volgende jaar.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Beetje laat, maar nog bedankt voor je reactie! Ze eten nog goed en de grootste rups lijkt ondertussen inderdaad ook weer een beetje gegroeid. Verder zijn het heerlijke slaapkoppen. ;D
Groeten,
Bo S.

Primula

De drie agaatvlinder rupsen van hierboven zijn deze week helaas gestorven door een schimmel die in de bakken is geslagen. :( Een andere bak, waarin vier andere agaatvlinder rupsen zitten, is gelukkig gespaard gebleven. Ook de vermoedelijke paardenbloemspanner rupsen en vermoedelijke anjerbladroller rupsen maken het gelukkig goed.

De kooluil poppen groeien ondertussen ook goed door en de pop die zo goed zichtbaar is van een eerdere foto is inmiddels ook een heel stuk groter geworden.
Groeten,
Bo S.

Primula

Vandaag is de agaatvlinder familie toch weer verder uitgebreid; twee kleintjes en één grotere aangetroffen in wederom onkruid. Nu zien die twee kleintjes er goed uit, maar die grote is wel een bijzondere verschijning.... Zou hij ziek zijn?



Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Dat wittige op de rups op de eerste foto lijkt mij schimmel... in ieder geval niet iets wat op de rups hoort te zitten
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Ik vond hem verstopt in het blaadje waarin hij op de foto te zien is en deze was vrij vochtig, dus dat zou het wel kunnen verklaren. Kan dit weinig kwaad of gaat hij waarschijnlijk zo eindigen als de andere drie die met schimmel te maken kregen?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

In sommige gevallen overleven rupsen de schimmel wel, maar vaker niet dan wel bij mij
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Oké, ik ga hem sowieso even apart zetten en dan maar hopen op het beste. Bedankt voor je snelle reacties!
Groeten,
Bo S.

Primula

De rups die schimmel leek te hebben is volgens mij genezen, er is niets meer van die rare aanslag te zien:



Ook had een andere rups ondertussen besloten zich als een soort hotdog te vermommen:



Groeten,
Bo S.

Primula

De grootste twee (waaronder de rups die voorheen schimmel leek te hebben) zijn sinds vandaag "spoorloos verdwenen"; is het gebruikelijk dat rupsen zich met zachte winters in februari al kunnen gaan verpoppen?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

In principe worden de rupsen van de agaatvlinder bij zacht weer al snel actief en kunnen zich dan ook verpoppen. Vandaag is bij mij ook al een zweefvlieg uit de pop gekomen dus jouw rupsen zouden niet de enige insecten zijn die alweer actief worden...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Wat leuk, dan zijn zweefvliegen ook al snel actief. Bedankt, zouden de Agaatvlinder popjes die hebben overwinterd, nu met dit weer ook al kunnen uitkomen of dat niet?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

In principe zou het kunnen, maar ik verwacht het niet. De vlinders houden zich meestal wel wat meer aan de seizoenen in Nederland (komen in de winter zelden als volwassen dier voor)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

En weer een update, afgelopen weekend zijn helaas wederom vier rupsen van de nieuwe Agaatvlinder familie gestorven, ik vermoed dat er een ziek was en deze anderen heeft besmet. Twee hebben het overleefd, en één was al een ruime tijd pop, dacht ik, omdat ik deze al sinds half februari niet meer had gezien. Maar toen ik heel de bak ging afspeuren, was er geen spoor van een pop te bekennen. De enige verklaring zou ontsnapping van de rups zijn, maar de bak is altijd erg goed afgesloten geweest, dus dat leek mij onmogelijk. Ik had de overleden rupsen "begraven" en liep daar vandaag langs. Sta ik daar heel even perplex; zit (waarschijnlijk) de lang verloren rups op de exacte plek waar de gestorven rupsen liggen (het kon er ook echt geen van hen geweest zijn). Precies op dat plek. Heel raar. Zo maak je nog eens wat mee. :rolleye:
Groeten,
Bo S.

lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Primula

Ja, hé. :blink:

Op het moment heeft de (opnieuw) gevonden rups zijn weg goed gevonden in zijn bak, letterlijk en figuurlijk, en bevindt zich nu op de bodem van zijn bak waardoor zijn buikpootjes aardig goed zichtbaar zijn. Zou hij zich dan eindelijk gaan verpoppen?



Het is wel aan te raden dat ik mijn popjes goed in de gaten hou met het warmere weer dat voorspeld wordt, denk ik?
Groeten,
Bo S.

Primula

Zijn deze lichte vlekjes op de rug normaal bij een Agaatvlinder rups? Dit is er een van een familie van 10 die ik gisteren heb gevonden.



Groeten,
Bo S.

Primula

Ik vraag me af wat deze Agaatvlinder rups aan het doen is....

Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Aan het verpoppen... maar als hij lang zo blijft liggen dan is er iets misgegaan (heb ik wel vaker gezien bij rupsen, dan scheurt de oude huid niet ver genoeg open of wil niet helemaal afgestroopt worden). Ziet er voor mij dan altijd uit alsof de huid te droog is, maar ik weet niet of dat het geval is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Hij heeft inmiddels een half rode en half bruine kleur, en in deze staat trof ik nog twee Agaatvlinder rupsen aan vanmiddag. Tevens lijken ze aan de achterkant al een deels volgroeide pop. Ook zijn er hele kleine vleugeltjes te zien. Is het gebruikelijk dat deze rupsen wel eens boven de grond verpoppen? Ik weet niet beter dan dat ze dat onder de grond doen. Het ziet er inderdaad uit alsof de oude huid erg droog was.
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

De rups verandert sowieso onder de oude huid al in een pop die alleen nog zacht is en nog niet volledig de vorm van de pop heeft, maar al wel enigszins. Weet je zeker dat de anderen er ook zo bij lagen en niet al gewoon verpopt waren?
En de agaatvlinder verpopt soms onder de grond, soms boven de grond tussen afgevallen bladeren en dergelijke.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Ja, ze hadden de achterkant al als pop maar de voorkant had nog een rupsenkopje en een aantal pootjes. Volgens mij is het bij hen alledrie niet helemaal lekker gegaan, tot op heden zien ze er nog steeds hetzelfde uit. Ik zal straks eens proberen een foto te maken. Ze lagen wel inderdaad tussen bladeren op de grond.
Groeten,
Bo S.