Kleine rupsjes op onkruid > Kooluil & Agaatvlinder van klein naar groot

Gestart door Primula, september 19, 2017, 11:54:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Best bijzonder, hoe zou dat kunnen komen dat die kopjes zo vast blijven zitten? Omdat jij noemde dat je zelf geprobeerd hebt de gezichten van elkaar te halen, ben ik zelf ook eens gaan kijken of mij het zou lukken bij deze rups, had dat nog niet geprobeerd. Na héél lang bezig zijn was het me dan toch gelukt de oude kop eraf te "scheppen" met mijn nagel, en de rups wist ook niet hoe snel hij moest gaan eten (poging tot), het arme beest heeft wat afgezien. Maar zijn nieuwe hoofd is ook niet helemaal lekker ontwikkeld, hij kan niet goed eten, z'n kaken sluiten niet goed op elkaar aan. Gelukkig eet hij wel, op zijn eigen hele trage tempo, en hij poept ook weer. Is er dan toch nog hoop voor deze rups?



Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Citaat van: primulaa op oktober 25, 2017, 18:01:16 PM
Best bijzonder, hoe zou dat kunnen komen dat die kopjes zo vast blijven zitten? Omdat jij noemde dat je zelf geprobeerd hebt de gezichten van elkaar te halen, ben ik zelf ook eens gaan kijken of mij het zou lukken bij deze rups, had dat nog niet geprobeerd. Na héél lang bezig zijn was het me dan toch gelukt de oude kop eraf te "scheppen" met mijn nagel, en de rups wist ook niet hoe snel hij moest gaan eten (poging tot), het arme beest heeft wat afgezien. Maar zijn nieuwe hoofd is ook niet helemaal lekker ontwikkeld, hij kan niet goed eten, z'n kaken sluiten niet goed op elkaar aan. Gelukkig eet hij wel, op zijn eigen hele trage tempo, en hij poept ook weer. Is er dan toch nog hoop voor deze rups?

Ik herinner me nu weer dat ik ook wel één of twee keer heb gehad dat de kop er toch af was gekomen (of dat uit zichzelf gebeurd was of dat ik geholpen had weet ik niet meer). Toen kon de rups echter niet meer eten (of probeerde het in ieder geval niet) en ging alsnog dood. Jouw rups heeft dan blijkbaar erg geluk gehad en overleeft het misschien nog wel. Met de nu misvormde kop (ik ben bang dat hij deze vorm blijft houden) is de kans dat het de volgende keer misgaat echter wel groot...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Ik ben benieuwd hoe het zal lopen met deze, hij eet tot dusver nog steeds op zijn eigen tempo en poept ook nog. Hij blijft alleen wel erg klein en dun. De andere twee gezonde rupsjes zijn zomaar stil, zijn een stuk minder fanatiek dan de rups met het misvormde kopje, kan dat door de kou komen of hebben ze daar geen last van?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Temperatuur heeft zeker inderdaad een enorme invloed op de activiteit van rupsen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Dat verklaart een hoop. Ze zouden in principe de kou van nu wel moeten kunnen overleven, toch?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Geen idee, ik heb ze zelf niet gehad. Voor bijvoorbeeld het klein koolwitje kan het nu wel lastig gaan worden: vaak als ik met deze temperaturen rupsen vind van het klein koolwitje (en het wordt alleen nog maar kouder zoals nu het geval is) kwijnen ze voor het grootste deel gewoon weg. Omdat er op vlindernet staat dat de soort meestal als pop overwintert maar de rups in principe het hele jaar door aan te treffen is, denk ik wel dat de kooluil iets beter tegen kou bestand is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt, ik hoop het! En anders zal ik dat gaan ervaren de komende koude periode, eentje is nog steeds echt heel klein dus die zal voorlopig nog niet verpoppen. Deze is nu trouwens wel weer goed aan het eten.

Heb jij zelf nu nog rupsen zitten?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ik heb drie veelvraten die aan de overwintering begonnen zijn, een hele hoop huismoeders van 0,5-2 centimeter, mogelijk hier en daar wat icarusblauwtjes, mijn slakrupsen zitten in hun cocon en zullen volgend jaar verpoppen, een paar witvlakvlinderrupsjes zijn zo slim geweest om in de afgelopen 2 weken uit het ei te komen, een bont zandoogje neemt nog af en toe wat hapjes uit de grassprietjes en ten slotte heb ik nog de mysterieuze rups (https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=411455.0 ) die ze zelfs op het Duitse forum niet kennen (ook al was er wel in 2010 iemand die dezelfde rups had gevonden, maar ook toen kende niemand hem: http://www.lepiforum.de/forum2010.pl?page=1;md=read;id=33461 ).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Wat leuk! Waaraan kun je zien/merken dat de rupsen aan het overwinteren zijn? Wat zijn er veel Witvlakvlinder rupsen laat dit jaar. Gelukkig zijn ze met meerdere, maar nu weer de vraag of de rupsjes goed tegen de kou zouden kunnen tot die tijd? Ik heb hier zelf nog drie vermoedelijke Paardenbloemspanner rupsen en een Hagedoornvlinder rups die zich gelukkig prima vermaken in de kou.

Wat een mysterieuze rups is die laatste die je noemde, heel bizar dat niemand weet wat voor soort het is. Zou die ook als rups het nieuwe jaar in gaan straks?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Veelvraat kan je zien dat hij overwintert aan dat hij zich in een kuiltje in het zand onder wat blaadjes of mos heeft verstopt en daar opgerold ligt. Bijvoorbeeld van het icarusblauwtje kan je het zien aan dat ze wat donkerder van kleur worden en stil ergens laag op de plant gaan zitten. De witvlakvlinderrupsen zijn wel vaker laat, maar nu horen ze zeker niet meer uit te komen, dat gaan ze echt niet meer overleven.
Ik denk dat de mysterieuze rups inderdaad als rups gaat overwinteren, volgend jaar nog een beetje eet en dan gaat verpoppen. Hij is in ieder geval al bijna volgroeid zou ik zo zeggen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Dat verklaart wellicht ook waarom een van mijn Kooluil rupsen al een paar dagen opgekruld ligt. ;D Ik wist niet dat het Icarusblauwtje ook als rups overwintert, leuk! Bijzonder om het kleurverschil dan te zien.

De arme Witvlakvlinder rupsen, ze nu naar binnen doen is niet handig denk ik, of wel?

Ben ook echt heel benieuwd wat er uit je 'mystery caterpillar' zal komen, jammer dat het nog even duurt voordat je daarachter kunt komen. Misschien dat Jeroen Voogd de rups wel kent.....
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Citaat van: primulaa op oktober 30, 2017, 12:57:43 PM
De arme Witvlakvlinder rupsen, ze nu naar binnen doen is niet handig denk ik, of wel?
Ik mag eigenlijk niks binnen hebben staan wat insecten betreft van mijn ouders en daarnaast beginnen hun waardplanten op te raken. Ik heb de tip gekregen wat van de waardplant in de vriezer te bewaren, maar mijn ouders vinden dat ook niet echt een goed idee :rolleyes:

Citaat van: primulaa op oktober 30, 2017, 12:57:43 PM
Ben ook echt heel benieuwd wat er uit je 'mystery caterpillar' zal komen, jammer dat het nog even duurt voordat je daarachter kunt komen. Misschien dat Jeroen Voogd de rups wel kent.....
Ik weet niet eens zeker wat de rups eet (alleen het vermoeden dat het korstmossen zijn, maar of hij daarvan eet zie ik zo gauw ook niet). Het is dus maar de vraag of de rups het bij mij gaat redden. Zou mooi zijn als Jeroen inderdaad de soort wist, maar hij is iets minder ervaren met micro's dan met macro's en daarnaast heb ik geen idee hoe ik hem kan bereiken (zowel op het forum als op instagram is hij inactief en verder had ik geen contactpunten).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Dat is wel een goede tip inderdaad! Jammer dat je ouders het geen goed idee vinden. Als het nou eens snel flink gaat vriezen, dan kun je op die manier wellicht nog wat afgesloten buiten bewaren.... :rolleye:

De mysterieuze rups is al wel wat gegroeid toch? Of vond je hem toen hij al bijna volgroeid was? Wat jammer dat je verder geen contactpunten hebt van Jeroen, dan blijft dit wellicht toch nog even een soort cliffhanger.
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Citaat van: primulaa op oktober 30, 2017, 15:54:23 PM
De mysterieuze rups is al wel wat gegroeid toch? Of vond je hem toen hij al bijna volgroeid was? Wat jammer dat je verder geen contactpunten hebt van Jeroen, dan blijft dit wellicht toch nog even een soort cliffhanger.
Ik vond hem zoals op de foto's in het topic waarvan ik de link gaf en sindsdien is hij voor mijn idee niet echt gegroeid (maar ik kijk er ook niet veel naar om, zo rond de tijd dat rupsen gaan overwinteren kan je ze beter wat meer met rust laten). Ook kan hij zich soms erg lang en dun maken vergeleken met andere momenten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt voor de tip, ik zal mijn rupsen ook zo weinig mogelijk storen. Mijn Kooluil rupsen zijn nu ook erg chagrijnig als ik hun bakken verschoon, ze happen naar mijn handen en duwen eten met enige agressie weg, dat verklaart ook weer een hoop. Jouw rups houdt het nog goed spannend, heb je dit ooit al eens eerder meegemaakt met een andere soort?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ik heb inderdaad één keer eerder een rups gehad waarbij ik maar niet eruit kwam welke soort het was, maar daar was het omdat er verschillende opties waren die op zich zouden kunnen en die rups had het helaas niet gehaald bij mij. Met de foto's die ik had was er toen niemand die de soort kende (misschien dat ik of andere mensen er nu wel uitkomen als ze er even naar kijken). Dat was deze: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=364267.new#new
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

#46
Je vindt nogal wat bijzondere exemplaren. ;D Wat jammer dat destijds niemand de soort kende, wellicht is er inderdaad nu wel iemand die hem wel herkent.

Ondertussen is de Kooluil rups met voorheen twee gezichten gisteren helaas toch komen te overlijden, wat ik eigenlijk toch niet echt had verwacht gezien hij tot op de dag zelf nog goed at. Maar hij kreeg natuurlijk wel te weinig voedingsstoffen binnen doordat hij zo vreselijk traag at, hij groeide ook niet en was nog steeds heel dun. Jammer.

Inmiddels heeft één van de "laatste generatie" Kooluil rupsen een mooie bijzondere kleur gekregen (tenminste, vind ik zelf, ik heb deze specifieke kleur nog nooit gezien bij Kooluil rupsen):



Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ik heb deze kleur inderdaad bij de kooluil ook nog nooit gezien, wel heel vaak bij de agaatvlinder ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Verrek, zou er dan een Agaatvlinder rups tussen de Kooluil rupsen hebben gezeten in dat onkruid?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Citaat van: primulaa op november 02, 2017, 14:02:26 PM
Verrek, zou er dan een Agaatvlinder rups tussen de Kooluil rupsen hebben gezeten in dat onkruid?
Agaatvlinders tref ik het hele jaar door overal in de tuin aan en de jonge rupsjes lijken ook wel wat op de jonge kooluilrupsjes. Zou dus niet heel onlogisch zijn nee :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Zou leuk zijn als het inderdaad een Agaatvlinder rups is, denk je dat ik deze waarneming beter daarop kan zetten?

De kleinste rups die ik heb gevonden is net zo felgroen als dat deze was toen ik hem vond, wellicht is dat ook een Agaatvlinder rups? Of is hij nog te jong om dat te kunnen bepalen?

Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

#51
Van de grote rups weet ik zeker dat het een agaatvlinder is (dat ik nooit kooluilen heb gezien die er zo uitzagen maar wel heel vaak agaatvlinders was een stille hint dat het een agaatvlinder is), dus daar kan je hem beter op zetten, ja ;)

Van het kleine rupsje hierboven ben ik ook zo goed als 100% zeker dat het inderdaad ook een agaatvlinder is (zie ook hier een kweek vanaf een eerste stadium rupsje: https://waarneming.nl/waarneming/view/134983616# )
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Ik heb beide waarnemingen gewijzigd, leuk om meerdere soorten bij elkaar te vinden op één plek (ik vind meestal maar één soort tegelijk op één plek). Ook had ik later in hetzelfde onkruid nog een larve van de Knollenbladwesp gevonden, schijnt een gezellige hangplek te zijn...

Mooie foto's van je kweek vanaf een eerste stadium Agaatvlinder rupsje, ik zie nu precies wat je bedoelt met dat de kleine rupsjes van Agaatvlinder en Kooluil zowat identiek zijn. En die felgroene kleur die ze later krijgen is dus inderdaad heel typerend voor een Agaatvlinder rupsje, dat is wel een mooi verschil met de Kooluil, die juist vaak donkerder wordt of grauwgroenig blijft. Heel leerzaam dit, nu weet ik waar ik op moet letten voortaan. :duim:
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Citaat van: primulaa op november 03, 2017, 10:21:57 AM
Ik heb beide waarnemingen gewijzigd, leuk om meerdere soorten bij elkaar te vinden op één plek (ik vind meestal maar één soort tegelijk op één plek). Ook had ik later in hetzelfde onkruid nog een larve van de Knollenbladwesp gevonden, schijnt een gezellige hangplek te zijn...
Daarom wordt er ook zo vaak gezegd dat het handig is om in een hoekje van de tuin brandnetels en ander onkruid te laten staan: dat zijn dan juist de plekjes in de tuin waar veel insecten leven.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Ja, ik zeg dat ook altijd tegen iedereen maar dan word ik raar aangekeken, want ja, wie wil er nou onkruid in zijn/haar tuin laten staan al is het maar een hoekje, "dat ziet er toch niet uit". Op de locatie waar ik deze rupsen heb gevonden laten ze dat hoekje gelukkig wel staan nu. Ik ga daar later vandaag weer eens kijken of ik nog wat moois kan vinden.

Waar vind jij de meeste rupsen die je in je collectie neemt, in je tuin of ergens anders?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

De meeste rupsen vind ik over het algemeen tijdens wandelingen die ik wel vaker met mijn ouders maak (en dan echt wandelingen van 7-18 kilometer waarvoor we heel Nederland door rijden, dus ik vind ze dan ook door heel Nederland). Dit jaar heb ik echter eind augustus een stukje van het Schaffelaarpark (vrij dicht bij mijn huis) helemaal uitgekamd op zoek naar de rupsen van de pauwoogpijlstaart en van Furcula-soorten (die ik allemaal nog nooit gevonden heb, maar waarvan er wel van een paar jaar geleden op die plek waarnemingen waren). Daar heb ik toen een enorme hoeveelheid en verscheidenheid aan insecten gevonden (waaronder een aantal nieuwe soorten voor mij, ook de populierenpijlstaart, maar niet de soorten waar ik zo erg naar op zoek was :rolleyes:). Twee weken nadat ik daar zo intensief aan het zoeken ben geweest kwam ik daar weer en waren alle planten waarop ik had gezocht (bramen, verschillende soorten jonge wilgen, jonge berkjes en ga zo maar door) allemaal met de grond gelijk gemaakt. Het zag er echt heel triest uit, zo'n kaalgekapte vlakte met  het door het kappen vervuilde water. Ook zaten er in die twee weken dat ik daar zocht allemaal waterjuffers die eitjes legden op de jonge wilgen langs de waterkant (die eitjes overwinteren in de stam en de jonge larfjes laten zich het volgende jaar in het water vallen) en al die boompjes zijn nu gekapt en de waterjuffers waren er ook niet meer. Mogelijk dus is de hele populatie daar uitgeroeid doordat ze zo onnadenkend het hele gebied in één keer kaalgekapt hebben... daar zal ik dus volgend jaar ook niet veel meer vinden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

lukasverboom

Hoi Rayan,

Vervelend om te horen over je ervaringen met dat gebied! Hier in de buurt heb ik me ook regelmatig geërgerd aan de manier/tijd waarop gemaaid en gekapt wordt. Zo is er aan de waterkant ook een rijtje jonge elzen gekapt, een rijtje dat altijd vol zat met pantserjuffers, blauwe glazenmakers...
Je zou een bericht kunnen sturen naar de gemeente met advies. Veel gemeentes reageren daar goed op en zorgen ervoor dat in de volgende jaren rekening gehouden wordt met dit soort dingen.

En Bo, ik lees met veel plezier mee met dit topic! Wat leuk dat je nog agaatvlinder tussen de kooluilen hebt zitten, en leuk dat je het proces hier deelt.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rayan Majoor

Citaat van: lukasverboom op november 04, 2017, 15:18:14 PM
Je zou een bericht kunnen sturen naar de gemeente met advies. Veel gemeentes reageren daar goed op en zorgen ervoor dat in de volgende jaren rekening gehouden wordt met dit soort dingen.
Ik heb er inderdaad ook al een mail over gestuurd naar de stichting landgoed Schaffelaar (met eventuele tips voor hoe ze het beter aan zouden kunnen pakken als ze al zouden moeten kappen), maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Ik heb geen idee in hoeverre de gemeente hier invloed op heeft, aangezien het Schaffelaarpark echt door een aparte stichting wordt beheerd, maar als ik geen antwoord van hen krijg ga ik denk ik inderdaad eens kijken of de gemeente misschien een oplossing kan vinden. Het was namelijk echt een stukje van het park waar de biodiversiteit bijzonder hoog was (ontdekte ik) en dit is echt zonde.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Wat vreselijk, al dat moois weg... Ik kan daar ook echt wakker van liggen. Rayan, ik hoop echt dat je snel alsnog reactie krijgt van de stichting of anders inderdaad de gemeente. Zou inderdaad heel prettig zijn als deze hier ook positief op zou reageren en er voortaan rekening mee wordt gehouden, zoals Lukas al zei. Ik had het hier in de buurt pasgeleden ook, een gebied waar ik graag kwam waar allerlei soorten dagvlinders en andere insecten zaten ineens uit het niets met de grond gelijk gemaakt. Ontzettend zonde van al die indrukwekkende, interessante en leerzame gebieden. :(

Lukas wat fijn dat je met plezier mee leest! :) Inderdaad een leuke verrassing om te weten te komen dat er al die tijd Agaatvlinder rupsen tussen de Kooluil rupsen zaten, ik doe via hier ook weer een hoop nieuwe informatie op (dank Rayan)! Heb van het weekend vermoedelijk weer een Agaatvlinder rupsje gevonden in hetzelfde onkruid:





Groeten,
Bo S.

Primula

En ondertussen bij de vier Kooluilen.......:



(Ik zie nu dat ik hiermee een derde pagina ben begonnen in dit topic, mijn voorafgaande bericht staat nog op de vorige pagina. :rolleye:)
Groeten,
Bo S.