Kleine rupsjes op onkruid > Kooluil & Agaatvlinder van klein naar groot

Gestart door Primula, september 19, 2017, 11:54:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Hallo,

Zonet heb ik op wat onkruid twee kleine groene rupsjes met kleine zwarte stipjes gevonden. Kan iemand hier wat mee om te kunnen bepalen om wat voor rupsjes het gaat? :blink:

Alvast hartelijk bedankt!
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Lijken mij eerste stadium rupsjes van een of ander uiltje, maar sommige micro's durf ik niet uit te sluiten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt voor je reactie! :blink: Ik heb ze in mijn collectie, zal over een paar dagen nog eens wat foto's posten, misschien dat dan beter te zien is welke soort het is.
Groeten,
Bo S.

Primula

Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Doet me denken aan de agaatvlinder, maar kan je nog geen zekerheid geven in dit stadium...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

#5
Ik zal nog wat foto's posten zodra ze wat groter zijn. :blink: De rupsjes doen mij trouwens wel een beetje denken aan de rupsjes van de Kooluil die ik afgelopen zomer in mijn collectie heb gehad (welke nu pop zijn, er is er eentje reeds uitgevlogen).

Hoeveel dagen doet een dergelijke rups er over het algemeen over om van het eerste naar het tweede stadium te gaan?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ligt helemaal aan de omstandigheden hoe snel ze groeien... maar zeker de jongere rupsjes kunnen verbazingwekkend snel groeien.
In ieder geval zijn de rupsen op de laatste foto's volgens mij al 2e stadium ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Dat is dan inderdaad heel snel! Als ik ze nu vergelijk met de foto's hierboven, zijn ze nu alweer een stuk gegroeid. Ze lijken aan de bovenzijde ook steeds donkerder groen te worden.
Groeten,
Bo S.

Primula

Inmiddels 8 dagen en héél veel eten verder:













Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Kooluil lijkt me zo een goede optie
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Wat leuk, zal de waarneming alvast wijzigen naar Kooluil (onzeker voorlopig nog even?).

Het zijn wel kieskeurige dit keer, de Kooluil familie van afgelopen zomer at werkelijk alles, maar deze twee lusten tot dusver na veel dingen proberen enkel onkruid. Wel handig, ruimt goed op in de tuin zo... ;D
Groeten,
Bo S.

Primula

En toen waren ze met z'n drieën.... Wat een verschil tussen de twee "dikkerds" en de vandaag gevonden kleinere.

Groeten,
Bo S.

Primula

Kan ik de waarneming al wijzigen naar "zeker"? :blink:

Groeten,
Bo S.

rupsje

Lijkt mij dat je de kooluil wel op zeker kunt zetten,

Groet,

Herman Damman
rupsje

Primula

Top, ga ik dat doen. Bedankt Herman! :duim:
Groeten,
Bo S.

Primula

#15
Het lijkt wel of ze blijven vervellen... In welk stadium zouden ze nu zitten? Kan het nergens uit opmaken. :huh:







Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Mooie serie foto's! Een beetje laat, maar inderdaad kan hij zeker op zeker nu ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt Rayan! :blink:

Ik had zonet een fotomodel en een acrobaat in beeld:





En toen viel me op dat ze eigenlijk alle drie in een ander stadium zitten (volgens mij). Ze zien er allemaal anders uit qua kleur, patroon en kopje (de donkere heeft een gedetailleerd en zeer getekend kopje, de groengrijze heeft een lichter kopje zonder tekening met enkel spikkeltjes, en de felgroene heeft een bijna doorzichtig wit kopje die bij lange na niet zo groot is als die van de andere twee). Nu weet ik dat er bij Kooluilen sowieso heel veel variatie kan zijn in kleur en patroon als ze in de laatste stadia zitten, maar dit lijken mij echt allemaal andere. Zou dat kunnen kloppen?

Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

De onderste twee zijn van hetzelfde stadium (lijken me allebei ongeveer even ver ontwikkeld) en de bovenste is één stadium jonger. Volgens mij zijn kooluilen over het algemeen zo'n beetje dezelfde kleur tot ze in het laatste stadium komen, waarin ze opeens erg variabel zijn  wat kleur betreft. Tekening (ook op de kop!) is over het algemeen wel hetzelfde, maar dus in andere kleuren. Zo zal je ook bij de lichtere kleurenvorm zien dat de kop zo goed als egaal gekleurd lijkt, maar als je goed kijkt, moet je eenzelfde tekening als bij de donkere kunnen zien van lichtgroen en nét ietsjes donkerder groen (bijna geen verschil in dit geval).
Erg leuk altijd, van die foto's van verschillende stadia en kleurenvormen van de rupsen bij elkaar :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Dat had ik niet verwacht, bedankt voor de uitleg! :duim: Zijn die onderste twee nu in het laatste stadium? Ben benieuwd wanneer die kleinste gaat vervellen.

Ik sta nog steeds echt versteld van hoe snel deze rupsen zijn gegroeid. Zo leuk om (weer) van dichtbij mee te maken en te volgen. En er foto's van te maken uiteraard. ;D
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Onderste twee lijken mij laatste stadium ja
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

En ineens lag daar een gezichtje:


Nu zijn alle rupsjes in hetzelfde stadium; Twee donkere en één lichte, leuke variatie. Hoe lang zou het nu ongeveer moeten duren voordat ze (met name die oudste twee) zich gaan verpoppen? Heb dat de vorige keer niet echt goed bijgehouden helaas.

Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Hoe lang het nog duurt ligt helemaal aan de omstandigheden (zoals temperatuur en hoeveelheid en soort aanwezig voedsel). Bovendien heb ik de soort nog niet zo bewust gekweekt dat ik daar een uitspraak over kan doen. Over het algemeen vind ik zoveel dat ik meerdere soorten bij elkaar in een bak heb (mijn ouders vinden drie grote bakken in een hoekje in de tuin al meer dan genoeg) en ik heb ondertussen al mijn schoolwerk wat mij tegenwoordig belet om alles continu nauwkeurig te volgen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Oké, dan wacht ik geduldig af. Ik blijf ook maar bakken wegzetten, heel mijn loungehoek staat nu vol rupsenverblijven.... Gaat dat trouwens goed, allerlei rupsen bij elkaar in een bak? Of heb je weinig last van kannibalistische taferelen?

Ondertussen wordt het steeds drukker bij de familie Kooluil, vandaag weer drie broertjes en/of zusjes gevonden in het onkruid:
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ik heb nog nooit bewust last van kannibalisme gehad, maar ik geef ze ook genoeg te eten en kijk daarnaast zorgvuldig naar welke soorten in de natuur samen voor zouden kunnen komen. Wel verdwijnen er soms gewoon rupsen in het niets, maar dat is juist vaak wanneer ik maar één rups in een bak heb (waar ze bovendien onmogelijk uit kunnen ontsnappen). Geen idee waar ze dan opeens naartoe zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Dat laatste had ik ook met 6 Zwartkamdwergspanner rupsjes die ik los van elkaar had zitten, opeens uit het niets verdwenen, zo raar! Terwijl ze ook nergens heen konden. Ik snap er ook nog steeds niks van. Heb uiteindelijk van de hele familie maar 1 popje nu. Zouden die dan geparasiteerd zijn geweest? Maar dan zou je het parasitoïde insect ook nog ergens moeten tegenkomen... Hmm. Gewoon heel raar!
Groeten,
Bo S.

Primula

Hoera, de eerste rupsen zijn begonnen met verpoppen. :rolleye:
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Met een kleine tweede stadium rups die ik vandaag gevonden heb, staat de teller nu op 7 Kooluil rupsen. En terwijl de dikste 4 rupsen inmiddels verpopt zijn, heb ik hier een rupsje rondkruipen met identiteitsproblemen... Ik trof hem gisteren heel versuft op zijn zij tussen zijn slablaadjes aan, en sindsdien zit er weinig fut in en kan hij niet eens overeind blijven, kukelt continu omver. Eet niks, poept niet. Heb hem maar even apart gezet. Desondanks heeft hij vanmiddag een mooie donkergroene kleur met patroontje gekregen, maar... Hij heeft twee gezichten. Al de hele dag. Hij probeert nu te eten, maar dat lukt niet met zijn oude gezicht op zijn nieuwe gezicht vastgeketend. Ik moet zeggen dat de rups ook wel erg dun is vergeleken met de andere rupsen, niet zo gek ook denk ik dan. Een hele vreemde vervelling dit, heel anders en veel moeizamer dan bij de andere rupsen, zou de rups dit gaan overleven gezien hij nu amper kan eten of is die kans klein?

Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ik heb dit inderdaad ook soms, de oude kop lijkt dan ook echt muurvast aan de nieuwe te zitten (ik krijg die zelf dan nooit van elkaar) en eten is dan onmogelijk; ze zullen dan ook dood gaan. Niet alles gaat altijd goed in de natuur...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl