slijmzwam onbekend = Mucilago crustacea

Gestart door sjaakvantiel, september 18, 2017, 22:50:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144198011
Slijmzwam onbekend - Myxomyceet spec. gezien op 2017-09-18 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:












Toelichting:
Was ruim 1 dag geleden een soort gele kerstboom, op rottende grasstengels en omhoog lopend langs jonge stengels. Ik wilde later even foto's maken, maar had er geen idee van dat de ontwikkelingen zo snel gaan. Binnen 28 uur is de slijmzwam verworden tot een brosachtige, kalkkleurig netwerk. Nog wel met een klein spotje van het basisgeel van 1 dag geleden. Ik begrijp dat er zo (en zonder microscoop) geen naam aan kan worden gegeven. Maar ik ben wel erg nieuwsgiering wat er nog over verteld kan worden. Ik heb wel al gekeken bij Slijmzwammen hoe het een en ander kan werken. Maar een naam....
bij voorbaat dank sjaak van tiel

Marian Jagers

Dag Sjaak,

Op de foto is je vondst nog onrijp. Gezien de vorm en groeiplek zal het om Mucilago crustacea gaan.
Ben je in de gelegenheid om nog eens te gaan kijken?
Je vondst zal inmiddels rijp zijn. Kun je dan nogmaals een foto laten zien?
Groeten Marian

sjaakvantiel

#2
Goedemorgen Marjan,
Deze staat bij ons op het erf. Ik zal vandaag wel even kijken of deze nog aanwezig is. Dan plaats ik eventueel nieuwe foto's. Bedankt voor je reactie. Mvrg. Sjaak.

Bijgevoegd nieuwe foto's van de 1e collectie plus enkele vergrotingen, alsmede nog foto's van een nieuwe 'verse' slijmzwam. Die is nog geel. Ook een overzichtsfoto van de situatie. Het is daar vaak erg vochtig. Hopelijk wordt het duidelijker. Als het van belang is, wellicht door iemand laten onderzoeken.























Marian Jagers

Dag Sjaak,

Slijmzwammen houden van vochtige omstandigheden.
Op de eerste foto zijn inmiddels gerijpte sporen te zien.
Het is een mooie fotoserie geworden. Een foto van het opgedroogde stadium zou hem nog completer kunnen maken.
Opsturen is niet nodig. De naam klopt.
Groeten Marian

sjaakvantiel

Bedankt Marjan. Ik zal de naam wijzigen. Erg leuk dat deze zwam een naam heeft. Ik zal proberen om het opgedroogde stadium ook vast te leggen. Dat hoeft niet meer bijgevoegd te worden neem ik aan. Mvrg. Sjaak.