Onbekende vogel.

Gestart door RTigelaar, september 18, 2017, 19:27:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

RTigelaar

Hallo,

Vandaag (maandag 18 september) bij ons in de tuin een onbekende vogel gezien. Heb geprobeerd deze vogel te identificeren via het boek ANWB vogelgids van Europa. Ik zal de vogel beschrijven: de vogel is wat groter dan een vink. Het heeft een pik zwart kapje op zijn hoofd tot op de ogen. Volgens mij had hij een zwarte snavel. De mantel, achterhals, vleugels waren groen van kleur. De rand van de vleugel (alula, handdekveren) waren in een dunne streep geel met zwart. Heel duidelijk te zien. De borst was geel. Ik dacht zwarte poten. Ik heb hem ongeveer 20 sec. kunnen observeren. Hij zat bij onze druivenstruik, die nu gerijpte druiven heeft, waar ook merels van eten. De enige die er een beetje op leek uit het ANWB boek, is de roodoogvireo.

Daarnaast vorig jaar een vogel gezien in onze eikenboom, die ik ook niet in het boek kon vinden:
Op 6-8-2016 gezien. Grote ook van een vink. Gevorkte staart. Rood/bruine borst, die vervaagt naar de poten in licht grijs. Kop als van een gors, maar duidelijker strepen en stippen. Vaal groene vleugels. Het is geen Ortholaan of keep.

Wie kan mij helpen? :'(

Roy Schroor

Ten eerste: welkom op het forum!

Ten tweede zou ik je een tip willen geven: gebruik de grootte van een vogel niet als kenmerk, tenzij het bijvoorbeeld om vinken en reigers gaat. Typerend daarvoor is dat een kenmerk van veel buizerds op dit forum is dat ze "groter dan een buizerd zijn"...

Je beschrijving is zeer uitgebreid, dat helpt zeker. Heb je sijs al overwogen? Behalve de grootte (ze zijn 2 cm kleiner dan een vink) en een zwarte snavel komt je beschrijving daar aardig mee overeen. Bij je tweede vogel zou ik zo snel niet weten wat het zou kunnen zijn, misschien hebben anderen nog een goede suggestie.
Met vriendelijke groet,
Roy

keesschreven

Dag RTigelaar,

Bij jouw eerste vogel moet ik ook aan Sijs denken.
De tweede vogel kan ik zo gauw niet plaatsen.

Kun je tuin en omgeving beschrijven? Wat voor gebied is het?

PS. Wil je je naam onder je berichten zetten? Dat is gebruikelijk hier op het forum.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Rijswijk †

Tweede vogel: beschrijving zou toch ook kunnen passen bij vink. Als je op internet bij afbeeldingen op vink (man) kijkt, zie je dat er aardig wat variatie in de kleuren en kleurpatronen kan zitten. Terwijl je gids maar 1 plaatje laat zien......
Ik heb daardoor best wel eens moeite om "in het veld" zo'n vogel meteen als vink te herkennen. Heb ook wel eens gedacht een heel bijzondere vogel te zien en thuis op de computer de foto bekijkend toch tot de conclusie moeten komen..... Gewoon wat feller gekleurd, fletser, groener, grijzer, meer getekend.

En ja, je zou ook nog kunnen denken aan een ontsnapte volierevogel. Is ook niet ongebruikelijk!

Groet, Minke.

Roy Schroor

Had ik ook overwogen, maar ik struikelde vooral over de "duidelijker strepen en stippen" op de kop. Wat houden die in?
Met vriendelijke groet,
Roy