inventariseren als vorm van recreatie?

Gestart door tekenaar, december 18, 2007, 11:46:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

Zomaar een gedachte: is inventariseren van flora en fauna te zien als een vorm van recreatie waarvoor natuurgebieden in stand gehouden moeten worden (natuurgebieden hebben immers een recreatieve functie)?  

Ik ben benieuwd wat jullie denken van deze stelling.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Date Lutterop

Daarnaast moeten natuurgebieden ook in stand worden gehouden voor de werkgelegenheid, want anders raak ik (en velen met mij) m'n baan kwijt :lol: .

Groet,

Date


markmeijrink

#2
Ja anders kan ik wel stoppen met mijn opleiding :grin:

Maar ik ben het niet eens met het feit dat alle natuurgebieden een recreatieve functie hebben. Dit zou ik willen veranderen, in veel natuurgebieden. Sommige natuurgebieden zijn hiervoor te kwetsbaar, en zouden (of zijn al) alleen toegankelijk d.m.v. een excursie.

eline1234

Is een excursie dan geen recreatieve activiteit?
Eline

markmeijrink

Ja maar dan in een gecontroleerde vorm.  

Leon Olsthoorn

Inderdaad, dat alle natuurgebieden een recreatieve functie hebben zou een goede zaak kunnen zijn, als dit betekend dat geinteresseerden er een rondleiding kunnen krijgen of mensen er gewoon vrij rond kunnen wandelen. Maar als ik dan weer een stel idioten op mountainbikes dwars over de heide zie crossen dan breekt mijn hart. En dan ga ik me toch afvragen hoe dat soort praktijken gestopt kunnen worden zonder dat je meteen het hele gebied afsluit
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Imperator

CiteerZomaar een gedachte: is inventariseren van flora en fauna te zien als een vorm van recreatie waarvoor natuurgebieden in stand gehouden moeten worden (natuurgebieden hebben immers een recreatieve functie)?  

Ik ben benieuwd wat jullie denken van deze stelling.
het is een hobby, dus een vorm van recreatie. Wanneer een ander postzegels of munten verzamelt,en allerlei beurzen afloopt, loop ik lekker in de natuur om op te schrijven wat ik zie.
Je moet jezelf tenslotte wel bezighouden...  :gap:  
vriendelijke groet,

Trees

huysse

#7
Citeeris inventariseren van flora en fauna te zien als een vorm van recreatie waarvoor natuurgebieden in stand gehouden moeten worden
Is het de bedoeling dat er speciale natuurgebieden zijn waar mensen kunnen en mogen inventariseren ( zovan: laat ze hier maar los, we planten het wel weer in  :) ) of zou de stelling gebruikt moeten kunnen worden als extra argument om meer natuurgebieden te creeren?

groet,
Marijke

hiskodevries

of bestaan natuurgebieden alleen maar om inventariseerders te behagen ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

markmeijrink

Citeerof bestaan natuurgebieden alleen maar om inventariseerders te behagen ?
Inventarisatie moet wel een doel hebben. Anders kun je idd stellen dat inventarisatie een vorm van recreatie is / wordt. Misschien dat het dan beter natuurstudie genoemd kan worden. Recreatie kan volgens mij ook beter vervangen worden door natuurbeleving. Welke belevingswaarden een gebied heeft voor iemand. M.i. zijn natuurgebieden in het leven te roepen om ze te beschermen tegen (bepaalde) recreactie. Mede doordat deze gebieden kwetsbaar zijn. Inventarisaties of monitoring is een momentopname. Voor een deel ook zinloos, meerdere opnames zijn interessanter omdat er dan een trend afgeleid kan worden en een voorspelling gedaan kan worden in welke richting iets zich kan ontwikkelen.  

vuurvlinder

CiteerIs een excursie dan geen recreatieve activiteit?
Een excursie vind ik meer een educatieve activiteit.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

markmeijrink

CiteerInderdaad, dat alle natuurgebieden een recreatieve functie hebben zou een goede zaak kunnen zijn, als dit betekend dat geinteresseerden er een rondleiding kunnen krijgen of mensen er gewoon vrij rond kunnen wandelen. Maar als ik dan weer een stel idioten op mountainbikes dwars over de heide zie crossen dan breekt mijn hart. En dan ga ik me toch afvragen hoe dat soort praktijken gestopt kunnen worden zonder dat je meteen het hele gebied afsluit
De oplossing van het probleem dat het hier geschetst wordt is zonering van verschillende recreatievormen. Bepaalde gebieden zin minder kwetsbaar dan andere, vormen van recreatie zoals b.v. mountainbiken is hier dan wel mogelijk. Dat gebeurd al in de vorm van speciale mountainbike routes. Dit heeft als voordeel dat de beheerder bepaald waar de mountainbikers komen. Kwetsbare natuur wordt hierdoor gespaard, en er wordt vaak gezorgd dat andere vormen van recreatie niet met elkaar in aanraking (botsing) komen. Helaas wat wil het feit nou dat mountainbikers zich niet aan deze routes houden en zelfs op deze routes van de paden afgaan om net dat ene stuifzandheuveltje in het bos te nemen. Jammer!

Gr Mark

Limosa

Nee, dat denk ik niet.

Inventarisatie van flora en fauna als recreatieve activiteit is, behoudens een klein aantal vrijwilligers, in natuurgebieden niet een doel op zich en zeker niet een (bepalende) vorm waarvoor natuurgebieden in stand gehouden moeten worden.

Recreatieve inventarisatie is juist veel belangrijker/nuttiger en (persoonlijk) ook veel leuker buiten de officiele "natuurgebieden". Het kan namelijk op elke plek, op elk moment en qua diversiteit loopt het meestal niet achter bij die van "natuurgebieden".

Groeten,

Joachim

Limosa

Citeer
CiteerInderdaad, dat alle natuurgebieden een recreatieve functie hebben zou een goede zaak kunnen zijn, als dit betekend dat geinteresseerden er een rondleiding kunnen krijgen of mensen er gewoon vrij rond kunnen wandelen. Maar als ik dan weer een stel idioten op mountainbikes dwars over de heide zie crossen dan breekt mijn hart. En dan ga ik me toch afvragen hoe dat soort praktijken gestopt kunnen worden zonder dat je meteen het hele gebied afsluit
De oplossing van het probleem dat het hier geschetst wordt is zonering van verschillende recreatievormen. Bepaalde gebieden zin minder kwetsbaar dan andere, vormen van recreatie zoals b.v. mountainbiken is hier dan wel mogelijk. Dat gebeurd al in de vorm van speciale mountainbike routes. Dit heeft als voordeel dat de beheerder bepaald waar de mountainbikers komen. Kwetsbare natuur wordt hierdoor gespaard, en er wordt vaak gezorgd dat andere vormen van recreatie niet met elkaar in aanraking (botsing) komen. Helaas wat wil het feit nou dat mountainbikers zich niet aan deze routes houden en zelfs op deze routes van de paden afgaan om net dat ene stuifzandheuveltje in het bos te nemen. Jammer!

Gr Mark
Waar we een beetje voor moeten oppassen is dat we niet te veel gaan afbakenen en regiseren in "natuurgebieden". Willen we ook in de toekomst mensen die zich inzetten voor natuur, dan moeten we deze mensen en vooral kinderen kennis laten maken met natuur en ze niet van achter een hek, paaltjes, lint of bord kijken naar "natuur". Natuur moet je voelen, ruiken, zien en horen kortom je moet het beleven. natuur is passie! En mijns inziens kan dat niet (alleen) vanachter afrastering of op een paadje. Je moet struinen door bossen, over heide, over water, door het moeras.  Het horen van krakende takken onder je voet, het en passant zien van de schoonheid van een merelnest met eieren of jongen, het voelen van deinend veenmoeras, af en toe een nat pak halen maar bovenal met een voldaan gevoel en nagenietend thuiskomen van wat je beleeft hebt!

Mountainbaiken kan ecologisch gezien in veel gebieden geen kwaad en het draagt bij aan de beleving in natuurgebieden. We moeten oppassen dat bepaalde selcte groepjes mensen geen claim gaan leggen op gebieden onder het mom van natuur en er dan een hek om gaan zetten, waar behoudens zijzelf geen mens meer mag komen.  Op een paar gebieden na en dan vooral in een bepaalde periode is gehele afsluiting wenselijk, maar dat geldt voor het gros van de gebieden niet.

Voor mij is er niets mooiers dan een vroege ochtend struinen door natuur, voor een ander is dat weer anders, maar natuur is van ons allemaal en daar mag een ieder 9 binnen bepaalde grenzen en daar zit hem nou net de kneep. Misschien een item voor een nieuwe discussie) zijn of haar invulling aan geven.


PS.  De vraag is wat de definitie van een natuurgebied is, maar dat lijkt me voer voor een andere discussie.
Groeten,

Joachim

huysse

CiteerNee, dat denk ik niet.

Inventarisatie van flora en fauna als recreatieve activiteit is, behoudens een klein aantal vrijwilligers, in natuurgebieden niet een doel op zich en zeker niet een (bepalende) vorm waarvoor natuurgebieden in stand gehouden moeten worden.

Giet het maar eens in een Bingo-vorm en knoop er wat leuke prijsjes aan vast: een gat in de markt! :rolleyes:
Ik zie het al helemaal voor me:
Veld A is voor de echte beginners. (de natuurwaarde van dit veld moet dus ook duidelijk niet hoog zijn), een weiland bijvoorbeeld, met nog wat diversiteit.(een zoveelste extra tak voor de boeren?)
Heb je een bepaald aantal punten op veld A bijeen gesprokkeld ( in meerdere keren) dan krijg je een certificaat en mag je door naar veld B. Enzovoort!
Je moet natuurlijk ook uitsplitsen in de verschillende soorten, seizoenen, leeftijd van de deelnemer enz.
Sowieso al weer een arbeidsplaats voor een administrateur.
Oudere mensen krijgen bonuspunten als blijkt dat ze waarnemingen goed kunnen onthouden.
Jeugdige deelnemertjes krijgen aanmoedigingspremies en ook een kleine attentie bij aanmelding.
Behalve natuurlijk het behalen van bijzonder luxe uitgevoerde diploma's ( de antiek-aandoende lijst kunt U er bij kopen), wordt ook per niveau de best-scorende deelnemer onderscheiden.
Zo bouw je dus een heel programma op met misschien als resultaat dat daar dan ook wel mensen bij zijn die "doorstomen" en zich echt in gaan zetten voor de natuur? ;)

groet,
Marijke