Stadium rups Orgyia antiqua > van rups naar vlinder

Gestart door Primula, september 17, 2017, 13:24:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Ik denk niet dat mijn vrouwtje voor nageslacht kan gaan zorgen, er is tot op heden nog steeds nergens een mannetje te bekennen. Haar broertjes zijn vast al ver weg gevlogen.

Rayan, heb jij enig idee hoe lang een Witvlakvlinder vrouwtje ongeveer leeft? Hoe ging dat bij die van jou?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Citaat van: Rayan Majoor op oktober 30, 2017, 09:25:20 AM
Aangezien ik nog geen enkele keer onbevruchte eitjes heb gehad heb ik geen idee hoe lang de vrouwtjes kunnen wachten tot ze eitjes gaan leggen, na het paren beginnen ze namelijk haast direct. Ik gok dat ze misschien zo'n 1 à 2 dagen na het uit de pop komen kan wachten, maar dat is maar een gok
Bij mij leefden de vrouwtjes van de witvlakvlinder 2-5 dagen, maar een dag na het eitjes leggen was het meer dat ze weliswaar leefden, maar dat ze zich al niet echt lang meer aan de cocon vast konden houden en dus voornamelijk op de bodem van de bak stil lagen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Oké, dank! :blink: Ben benieuwd hoe dat gaat met vrouwtjes die niet hebben gepaard, en of je gok klopt. Wel sneu, ze hangt daar maar een beetje en er komt niemand langs. :(

Mocht ze nu daadwerkelijk geen bevruchte eitjes gaan plaatsen straks, daar kun je dan eigenlijk ook niks mee toch? Weet jij toevallig of er ook een verschil te zien is tussen bevruchte en onbevruchte Witvlakvlinder eitjes?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Citaat van: primulaa op oktober 30, 2017, 15:59:19 PM
Mocht ze nu daadwerkelijk geen bevruchte eitjes gaan plaatsen straks, daar kun je dan eigenlijk ook niks mee toch? Weet jij toevallig of er ook een verschil te zien is tussen bevruchte en onbevruchte Witvlakvlinder eitjes?
Als ze echt onbevrucht zijn gebeurt er inderdaad gewoon niets. Voor zover ik weet is er niks te zien van of ze bevrucht zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Helaas nog altijd geen mannetjes gesignaleerd. Mijn vrouwtje begint moe te raken, merk ik. Heel sneu.
Groeten,
Bo S.

Primula

Ze houdt goed vol, ze hangt nu al 5 dagen te wachten op een mannetje, die er hoogstwaarschijnlijk niet zijn. Ik zag op Waarneming.nl ook al dat er de laatste tijd amper tot geen mannetjes (überhaupt Witvlakvlinder imago's) waargenomen zijn, mijn vrouwtje zit vooralsnog toch in een erg ongunstige tijd als imago nu.

Hoe is het nu met jouw tevens ongunstig uitgekomen Witvlakvlinder rupsjes Rayan?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Jammer dat er geen mannetjes meer zijn... maar dat gebeurt in de natuur nou eenmaal ook wel vaker.
Mijn witvlakvlinderrupsjes zitten samen met wat andere rupsen (huismoeder en veelvraat) in dezelfde bak en die laat ik zoveel mogelijk met rust. Geen idee hoe het dus met ze gaat. Ik kan verder toch nu niet veel voor ze doen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Dat is waar. Wel ideaal dat je weet welke soorten er bij elkaar kunnen, ik heb tegenwoordig uit (wellicht onnodige voorzorg) alle rupsen apart zitten (wat dus héél véél bakken betekent), sinds ik een tijd terug een plotseling kannibalistische Hagedoornvlinder rups had die z'n broer heeft gepakt terwijl er gewoon voldoende voedsel was, en sinds de mysterieuze verdwijning van de Zwartkamdwergspanner rupsjes.
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Citaat van: primulaa op november 02, 2017, 14:06:56 PM
Dat is waar. Wel ideaal dat je weet welke soorten er bij elkaar kunnen, ik heb tegenwoordig uit (wellicht onnodige voorzorg) alle rupsen apart zitten (wat dus héél véél bakken betekent), sinds ik een tijd terug een plotseling kannibalistische Hagedoornvlinder rups had die z'n broer heeft gepakt terwijl er gewoon voldoende voedsel was, en sinds de mysterieuze verdwijning van de Zwartkamdwergspanner rupsjes.
Ik weet het nooit zeker, maar uit ervaring met de soort of met enigszins gelijkende (wat gedrag en voedsel betreft) of verwante soorten denk ik vaak wel te weten wat kan. Het enige grote nadeel is wanneer je de poppen op gaat graven dat het soms echt duurt tot de pop uitgekomen is voordat je weet van welke soort het is (en bijvoorbeeld toen ik de volgeling- en zwarte-c-uilrupsen bij elkaar had zitten, waartussen ik geen duidelijk verschil zag en dacht dat het allemaal volgelingen waren, wist ik dus niet welke rups nou bij welke vlinder hoorde toen ze uit de pop kwamen...)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Het is fijn om die kennis te hebben. Ik heb destijds die eerste Kooluil familie wel altijd bij elkaar gehad, maar dit keer zit alles apart. Misschien in dit geval ook beter, gezien de identiteitscrisis van de vermoedelijke Agaatvlinder rups. ;D

Dat lijkt me ook wel een lastige dan inderdaad, met al die poppen en vlinders die dan uitkomen als de rupsen zo op elkaar leken. De poppen waren zeker ook haast identiek? Sowieso lijken de poppen van uilen altijd wel erg op elkaar toch?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Citaat van: primulaa op november 02, 2017, 14:27:27 PM
Sowieso lijken de poppen van uilen altijd wel erg op elkaar toch?
Vaak wel ja... en deze leken zo erg op elkaar dat ik niet echt de moeite heb gedaan om nog te kijken of er misschien een verschil te zien was op de foto's die ik ervan had gemaakt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Begrijpelijk, lijkt me erg lastig en veel werk om daar uit te kunnen komen.

Wat betreft het Witvlakvlinder vrouwtje; na 6 dagen leeft ze nog steeds en hangt nog altijd op hetzelfde plekje aan haar cocon. Het zwarte deel op haar achterlijfje beweegt nog steeds fanatiek, is dat de manier waarop ze de feromonen verspreidt?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Citaat van: primulaa op november 03, 2017, 10:25:31 AM
Het zwarte deel op haar achterlijfje beweegt nog steeds fanatiek, is dat de manier waarop ze de feromonen verspreidt?
Klopt.
Bijzonder dat zo'n vrouwtje zo lang kan leven! Op mij kwamen ze altijd over als een vrij zwak zakje vol eitjes (de eitjes zijn vaak door de huid heen te zien en ik heb één keer een vrouwtje gevonden dat zo goed als dood was, toen ik een paar dagen later keek was ze volledig weggerot op de eitjes na, die samen zo goed als de vorm en grootte van het vrouwtje vormden) dat alleen maar bedoeld was om snel te paren en eitjes te leggen. Blijkbaar zit er toch meer kracht en leven in dan ik dacht :lol:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

#43
Ik had dit ook absoluut niet verwacht, ik dacht ook echt dat ze na een paar dagen zou komen te overlijden... Wel een bikkel hoor. Het lijken inderdaad net enkel eenmalige legbatterijen, ze kunnen zich niet verplaatsen noch eten of drinken, enkel wachten op mannetjes en eitjes leggen en dan is het alweer einde verhaal. Ik ben benieuwd hoe lang mijn vrouwtje het nog volhoudt, ook gezien het best koud is en dan met name 's nachts. We weten nu in ieder geval dat een vrouwtje dat niet paart (aannemelijk) langer leeft dan een vrouwtje die dat wel gedaan heeft en bevruchte eitjes gelegd heeft.

Groeten,
Bo S.

Primula

Dag 9 en ze hangt er nog steeds, ze kruipt zo nu en dan wel eens wat opzij. Vannacht gaat het hier voor het eerst vriezen, ik ben benieuwd hoe ze daarop zal reageren....
Groeten,
Bo S.

Primula

Inmiddels alweer op dag 11 en met twee nachten vrieskou erbij zou je toch denken dat zo'n Witvlakvlinder vrouwtje het niet zou trekken....

... wel dus! Echt bizar hoe sterk dit beestje is, ik sta versteld.
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Bijzonder inderdaad! Blijkbaar heb je tot nu toe goed voor d'r gezorgd (ook als rups) ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

#47
Ja, ze kreeg als rups ontzettend veel eten, en daar maakte ze ook grondig gebruik van. ;D Vooral rozenblaadjes en blaadjes van de geranium waar ik haar destijds op vond gingen er goed in. We zijn nu bijna twee weken (en een hoop kou) verder, en ze blijft volhouden (goede reserves opgebouwd), en ze blijft ook maar bezig met d'r feromonen.

Inmiddels heeft mevrouw 1 eitje gelegd.


Groeten,
Bo S.

Primula

#48
Er komen steeds meer eitjes bij.

Groeten,
Bo S.

Primula

#49
En nog meer eitjes........

Bijna drie weken verder, en inmiddels is ze van haar cocon af gekomen en uit haar bak geklommen, nu paradeert ze op de buitenkant van haar bak en legt daar een soort Hans en Grietje spoor aan eitjes. Avonturier is het wel...




Groeten,
Bo S.

Primula

Nog steeds fanatiek aan het rondkruipen en eitjes aan het leggen na al bijna een maand (!) als vlinder te leven.
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Erg weinig eitjes voor een Witvlakvlinder, maar die leeftijd is echt ongelooflijk... :o
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bijzonder he? En dat nog altijd met die kou ook.

Ik vond het ook weinig eitjes, maar ze is wel nog steeds bezig met ze overal en nergens te leggen. Je kunt nog steeds precies volgen waar ze heeft gelopen/gezeten. :P
Groeten,
Bo S.

Primula

Na exact een maand is de vlinder vandaag overleden.
Groeten,
Bo S.

Marion5

Bo bedankt voor het boeiende verslag van de laatste weken van deze taaie dame  :duim:
Ze heeft niet helemaal voor niets haar best gedaan, we weten nu iets beter hoe
moeizaam het kan gaan om te proberen om nakomelingen te krijgen.

Groetjes,
Marion

belle

Citaat van: Marion5 op november 26, 2017, 22:09:32 PM
Bo bedankt voor het boeiende verslag van de laatste weken van deze taaie dame  :duim:
Ze heeft niet helemaal voor niets haar best gedaan, we weten nu iets beter hoe
moeizaam het kan gaan om te proberen om nakomelingen te krijgen.

Groetjes,
Marion

Ik sluit me hier volledig bij aan.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Primula

Wat leuk dat jullie het hebben gevolgd, Marion en Tjitske. :blink:

Het vrouwtje heeft ons inderdaad weer wat informatie kunnen verschaffen over de moeilijke situatie in deze tijd van het jaar, en ook over de mogelijke levensverwachting van een Witvlakvlinder vrouwtje dat niet heeft gepaard. Ze heeft ontzettend lang met haar feromonen geprobeerd mannetjes te "roepen", maar deze zijn ook nergens meer waargenomen in deze tijd als je kijkt op Waarneming.nl. De vrieskou heeft haar ook niet klein gekregen al die weken. Tevens hebben we kunnen zien dat een Witvlakvlinder vrouwtje dat niet heeft gepaard, (waarschijnlijk normaliter) minder eitjes legt dan als deze wel bevrucht waren.

Ik weet niet of het gebruikelijk is voor een Witvlakvlinder vrouwtje dat wél een mannetje op bezoek heeft gehad, maar zoals we konden zien heeft deze dame, na de meeste eitjes op haar cocon gelegd te hebben, vervolgens nog her en der een spoor aan eitjes achtergelaten toen ze ging rondlopen en aldus liggen deze op verschillende plekken in de omgeving van de cocon.

Erg bijzondere beestjes zijn het, die haast vleugelloze vlindervrouwtjes. :blink:
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Nog steeds is het mogelijk dat ze uiteindelijk toch nog gepaard heeft (hoewel erg onwaarschijnlijk). Ook zijn witvlakvlindermannetjes zo onrustig dat ze nauwelijks te herkennen zijn als ze vliegen en ze vliegen heel veel.

Een witvlakvlindervrouwtje loopt meestal bij het eitjes leggen wel een beetje over de cocon heen (zeker naarmate ze meer eitjes heeft gelegd) en als de ondergrond daar goed voor is, zal ze ook soms de cocon verlaten. Meestal valt zo'n vrouwtje op een gegeven moment ook en blijft dan op de grond nog enige tijd rondlopen terwijl ze nog hier en daar eitjes legt. Toch wel erg leuk om het zo te zien, de meeste vrouwtjes waren bij mij dikker en bleven wel zo lang ze nog sterk genoeg waren aan de cocon hangen.

Erg leuk verhaal zo, bedankt voor het delen :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl