larve met een doorkijkjasje

Gestart door sliobaarde, september 17, 2017, 11:52:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

sliobaarde

Ik vermoed dat dit de larve van een keversoort is, maar van welke? De lengte is ca. 4 cm.

groet, Sjek

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Ton van Haaren

Een van een daas, zeer waarschijnlijk Chrysops relictus. Heb je meer foto's?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

sliobaarde

Ton, ik heb nog twee andere foto's; ben benieuwd of je daaraan meer kan ontlenen. Ik begrijp dat de larven van dazen aquatisch zijn. Grappig, ik heb daar nooit een daas gezien.

groet, Sjek

Ton van Haaren

#4
Dit wordt Tabanus autumnalis. Ik zag nu pas dat je de lengte had opgegeven. 4cm is te groot voor Chrysops. De laatste foto was doorslaggevend. Waar is dit? Wat voor watertype? En wil je hem ook invoeren? Veel dazen zijn aquatisch maar er zijn ook meer terrestrische soorten zoals Haematopota en Philipomyia. Binnen Tabanus heb je bv. terrestrische en aquatische soorten.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

sliobaarde

Ton, bedankt voor de determinatie.
De larve zwemt in een voormalig openlucht-zwembad in de duinen van Duin en Kruidberg, N.P. Zuid-Kennemerland.
Ik constateer op basis van Waarneming.nl dat dit soort larven niet vaak wordt gezien, klopt dat? Heeft wellicht te maken met het feit dat ze zich beter maar niet aan de oppervlakte kunnen vertonen met het opvallend witte voorkomen!?
Wordt ingevoerd.

groet, Sjek

Ton van Haaren

hallo sjek
Er is geen hond die dazenlarven determineert en invoert, waarschijnlijk alleen ik. Maar ook ik voer ze nooit in in waarneming.nl maar in mijn eigen database, maar dat komt omdat ik het voor mijn werk doe. Als je goed kijkt zie je ze wel, maar niet vaak. veelal zitten ze tussen de oevervegetatie. Maar zo nu en dan worden ze in het open water aangetroffen, b.v. in veedrinkpoelen. geen idee waarom.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-