onbekende kogelspin

Gestart door zakdrager, september 17, 2017, 06:19:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Tenminste het lijkt me een kogelspin maar ik zit niet zo in de spinnen. Heb ook bij enkele andere families gezocht maar geen idee tot dusver.


rietvanoosten

Kogelspin is  :duim:

Wigwamspin onbekend - Phylloneta spec.
met vriendelijke groet, Riet

zakdrager

Dank je wel Riet. Toepasselijke naam, de tekening heeft inderdaad wel wat van een wigwam.

Ik zie dat we de grote en kleine wigwamspin hebben, alleen te onderscheiden na genitaalonderzoek. Ik heb de spin nog bewaard, is het de moeite om die genitaal te (laten) onderzoeken? (Ik weet niet wat het inhoudt bij spinnen; ik kan wel behoorlijk gedetailleerde foto's maken als dat helpt).

Groet, Henk

Frank van de Putte

Het is een vrouwtje, dus moet je naar de onderzijde kijken (epigyne) Maar dan is het nog niet eenvoudig, ik heb een keer een poging gedaan maar daar kwam ook geen zekere soort uit;
https://waarneming.nl/waarneming/view/68814211
Groetjes,

Frank van de Putte

zakdrager


zakdrager

Ik kwam er afgelopen week achter dat ik deze wigwamspin nog in de koelkast had staan dus ik heb alsnog wat betere foto's gemaakt m.n. van de epigyne. Vervolgens vergeleken tussen impressa en sisyphia met de site van Pierre Oger.
Ik heb geen ervaring met het beoordelen van epigynes maar het lijkt me dan sisyphia.

Groet, Henk