Hoofdmenu

Welke Plant?

Gestart door Theo Aaldijk, september 16, 2017, 21:35:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Aaldijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144119370
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2017-09-16 Oosterhout (NB) - Boswachterij Dorst
Foto's:




bij voorbaat dank Theo Aaldijk
Groet, Theo Aaldijk

Rien Ondersteijn

Een Duizendknoop?Of Varkensgras.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

Theo,
Ik meen op je foto aan enkele van de tuitjes wimperharen te zien, in de meeste gevallen zijn die een verlenging van de nerven in het tuitje.
Dat zou betekenen dat je Perzikkruid kan selecteren uit de Duizendknoopfamilie.
vriendelijke groet
Nathalie

Rob Koelman

Citaat van: Nathalie De Somer op september 19, 2017, 14:42:04 PMDat zou betekenen dat je Perzikkruid kan selecteren uit de Duizendknoopfamilie.

Dit ziet er toch helemaal niet uit als perzikkruid?
Met vriendelijke groet, Rob

Nathalie De Somer

Citaat van: Rob Koelman op september 19, 2017, 18:34:51 PM
Citaat van: Nathalie De Somer op september 19, 2017, 14:42:04 PMDat zou betekenen dat je Perzikkruid kan selecteren uit de Duizendknoopfamilie.

Dit ziet er toch helemaal niet uit als perzikkruid?
Nee inderdaad niet het vertrouwde beeld, wat zie jij Rob?

hb481219

Veenwortel?? Een beetje landvorm
gr han

RutgerB

Lijkt me Kleine duizenknoop. Aan die tuitjes is in deze (half vergane) toestand weinig te zien.

Rien Ondersteijn

Voor Minor moet de plant toch wel héel lange en smalle blaadjes hebben.Op de eerste foto [voor de werkelijke verhoudingen]zie je redelijk goed de bladlengte.
In íéder geval : het is een 'ouwerwetse' Polygonum  !
Groene groe[n]tjes.Rien.

hb481219

Ik zag vandaag precies eenzelfde groot plat rozet rode stengels, wirwarrend door elkaar langs trottoirrand. Ja, en dat was/is varkensgras. Misschien tóch die richting uit?
gr han

RutgerB

Heb je daar ook een foto van? 

Je exemplaar hierboven is nu niet het mooiste voorbeeld van een goed ontwikkelde plant, maar ik denk dat er voldoende aan te zien is om Varkensgras uit te sluiten en het als een (onzekere) Kleine duizendknoop in te voeren. Het gaat in dit geval om de verhoudingen/vorm van het blad en niet om de absolute lengte ervan. Mogelijk heeft er onderaan eerder in het seizoen groter blad aan gezeten.

hb481219

Ga ik alsnog maken. Misschien straks nog. Mogelijk morgen.
gr Han

hb481219

#11
Waarde Forumleden, Op verzoek van admin. Rutger aanvullende fotoos van varkensgras ter vergelijking met de plant van Theo Aaldijk Mogelijk leidt dat tot nieuwe inzichten.
vr gr Han Zwolle
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144276797
Gewoon varkensgras - Polygonum aviculare gezien op 2017-09-21 Zwolle - Diezerpoort
Foto's:














Toelichting:
aanvullende gegevens voor het Forum
bij voorbaat dank Han Beeuwkes

hb481219

Op verzoek van Rutger (zie boven):De foto's zijn gemaakt en op forum gezet. Ben benieuwd naar bevindingen.
gr Han

Rien Ondersteijn

Ik kan geen blad vinden...Hoogstens een restant ?
Hier haal ik toch echt varkensgras uit-zo vertakt met zijn kleine bloemtrossen en liggend uitgespreid.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Voor wat het waard is: Ik zou dit ook Varkensgras noemen.

hb481219

#15
Ja, dat weet ik ook wel, maar ik had eerder geschreven bij de waarneming/foto van Theo (zie aldaar)dat ik een roodstengelig matje van varkensgras had gezien dat enigszins leek op de vermeende kleine duizendknoop. Mij werd gevraagd om daar een foto van op te sturen en aldus gedaan. Waarom? Omdat eerder de suggestie van varkensgras werd gedaan. Varkensgras kunnen we dus bij de waarneming van Theo uitsluiten.
vr gr Han 

Rien Ondersteijn

Varkensgras uitsluiten ? Dat zou betekenen dat je deze vondst anders beschouwt als die van Theo ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Je had die foto bij dat andere topic kunnen plaatsen, want nou is de discussie verwarrend aan het worden

Hier je citaat:
Citaat van: hb481219 op september 20, 2017, 22:58:41 PM
Ik zag vandaag precies eenzelfde groot plat rozet rode stengels, wirwarrend door elkaar langs trottoirrand. Ja, en dat was/is varkensgras. Misschien tóch die richting uit?
gr han

Ik vind ze niet op elkaar lijken. Diegene in dit topic is duidelijk Varkensgras, daar zijn we het over eens, en die andere plant is toch duidelijk anders. Kleur, vertakkingen, blad, grotere tuitjes (alhoewel versleten).  De paar blaadjes die nog op die foto te zien zijn duiden op Kleine duizendknoop. Maar discussieer gerust verder.

M.V.S

Deze staat tussen stenen of asfalt oid. Die andere staat in het zand. Het lijkt me dus niet dezelfde plant.
Groetjes, Marc

hb481219

#19
Rutger inderdaad. Het is verwarrend. Maar ik kreeg het niet voor elkaar om de foto's bij het topic te plaatsen en weet nog niet hoe dat moet. Daarom koos ik voor deze zijweg. Maar goed het is duidelijk. Mijn foto's voegen niets toe. Het was een poging. Hartelijk dank voor de moeite van commentaar. Zal ik de fotoos verwijderen? dan is het opgelost.
Voor de rest wens ik jullie een goede weekwisseling. Forum blijft boeiend, maar is ook een leerschool in brede zin.
Vr gr Han

RutgerB

Ik zal de topics samenvoegen. Uiteindelijk is het natuurlijk ook belangrijk om 'echte' kenmerken vast te leggen en soms kun je dan beter een plant in niet al te beste staat overslaan.

hb481219

Bedankt en causa finita!
gr han