Wie weet voor mij te vinden... Adelaarsvaren

Gestart door WP de Winter, september 16, 2017, 18:16:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

WP de Winter

Adelaarsvaren is natuurlijk gewoon genoeg en ook als varenliefhebber loop je er dan ook gemakkelijk  aan voorbij zonder ze goed te bekijken. Dat ik dat jarenlang gedaan heb wreekt zich nu, nu ik planten met goed ontwikkelde sporen nodig heb. Ik vind alleen maar steriele populaties. Eiegenlijk heb ik alleen bij de eerste adelaarsvaren die ik ooit vond bewust de sporangia gezien. Dat was in Velserbeek, maar inmiddels wel zo'n veertig jaar geleden (in het pre-gpstijdperk...). Onlangs ben ik er teruggeweest, maar ik kon de destijds toch grote groeiplaats niet terugvinden.

Het is bekend van deze soort dat ze, wanneer ze zich vegetatief uitbreiden, meestal geen sporen ontwikkelen. De meeste kans om sporen te vinden is er bij klonen die op een zonnige standplaats staan, maar het schijnt dat ook die niet alle jaren sporen voortbrengen.

Wat je wel vaak ziet is het vliezige, teruggeslagen randje aan de bladrand. Veelal wordt het door haren wat omhooggedrukt, zodat het lijkt alsof er wel wat onder zit. Maar een echt vruchtbaar blad heeft een duidelijke bruine contour van onderen.

Ik heb al geprobeerd om waarnemingen te selecteren op "bloeiend" of "vruchtdragend" (wanneer komen hier nou eens termen die ook voor varens bruikbaar zijn?), maar de weinige waarnemingen die dat oplevert hebben meest helemaal geen foto's, of geen foto van de sori, ofwel in een enkel geval goedbedoeld, maar alleen het vliezige randje zonder zichtbare sporangia.

Wie kan mij helpen aan vindplaatsen waar ik enigszins kansrijk vruchtbare bladeren kan verzamelen?

bij voorbaat hartelijk dank!

Wim de Winter