Griekse Landschildpad toch?

Gestart door MJE, september 16, 2017, 13:07:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

I would like to know which species this is
It concerns this observation
https://observation.org/waarneming/view/144098173
Hermann's Tortoise - Testudo hermanni observed at 2017-07-30 Bulgaria - Pirin mountains
Photos:
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

rikk

Moeilijk te zeggen of het Testudo hermanni of Testudo graeca is.
Daarvoor heb je een foto van de staartpunt of van de achterpoten (van achteren gezien) nodig.
Rik

MJE

Dank Rik, geven deze twee foto's uitsluitsel?
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

MJE

Deze dus.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

rikk

Het lijkt erop dat de sporen (harde knobbels) op de achterkant van de dijbenen te zien zijn. Dan zou het Testudo graeca, Moorse landschildpad moeten zijn.

Het is beter schildpadden niet op te pakken en zeker niet verticaal te houden. Dat geeft veel stress.
Als je een beetje geduld hebt en even afwacht, kan je ze ook goed op de grond fotograferen.
Rik

MJE

Dank Rik. Ben het eens met wat je zegt; mijn jonge neefje wist dat nog niet en ik was te laat om het hem te zeggen.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

tekenaar

op de tweede foto is de staart zichtbaar en die heeft zo te zien geen grote hoornschub aan het einde. Eens met moorse, ondanks de relatiev lichtgele kleur (moorse zijn vaak wat donkerder).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

MJE

Ik lees hier en daar dat de onderkant van Testudo hermanni twee zwarte banden heeft en Testudo graeca niet. Op de foto zijn toch twee zwarte banden aan de onderzijde te zien. En op de foto lijkt te zien dat de bovenkant van de kop kleine schalen heeft hetgeen eveneens zou duiden op Testudo hermanni. En het lijkt er ook op dat de achterkant vrij grote schilvlakken laat zien met één precies in het midden in plaats van twee (zie nieuwe foto). Of zijn dit allemaal geen echte verschillen?
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

rikk

Op de laatste foto lijkt een ongedeeld eindschild te zien.
Dat zou ook op Moorse landschildpad duiden. Al is dat zeker geen hard kenmerk. Er zijn heel veel uitzonderingen op.

De andere kenmerken die je noemt ken ik niet.
Rik

MJE

Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

rikk

Ik had gehoopt dat iemand anders dit zou afronden. Nu kom ik er maar op terug...

Voor het onderscheid moorse/griekse landschildpad heb je voor zover ik weet twee harde kenmerken (de staartpunt en de sporen op de achterkant van de dijbenen) en nog een hele reeks minder harde, minder bruikbare  kenmerken.

De twee harde kenmerken wijzen allebei op moorse, al zijn je foto's niet heel duidelijk.

Je noemt 3 redenen waarom het misschien toch een griekse landschildpad zou zijn.

- Het ongedeelde eindschild. Dat wijst juist op moorse. Ook volgens wikipedia. (Al zeggen ze er niet bij dat het een onbetrouwbaar kenmerk is, waar veel uitzonderingen op zijn.)

- De kleine kopschubben. Daarmee bedoelt wikipedia waarschijnlijk dat moorse een groot frontaalschild heeft en griekse een klein frontaalschild. Maar juist het frontaalschild is op de foto niet te zien. Daar is dus niets over te zeggen.

- Het plastron, de onderkant. Dat is voor zover ik weet bij beide soorten nogal variabel. Bij deze schildpad zit het een beetje tussen de twee plaatjes op dat testudnet-artikel in. Ik zou niet weten waarom dit per se op griekse landschildpad zou moeten wijzen.

Dan nog iets. De grote schubben op de voorpoten wijzen volgens mij ook op moorse. Maar ook dat is een lastig kenmerk.

Samengevat, de twee echt harde kenmerken wijzen op moorse. Van de hele reeks andere kenmerken wijzen er ook twee op moorse.



Rik

Remon

in het kader van beter laat dan nooit; eens met moorse (o.b.v. supracaudal en schubben op de voorpoten. Rest niet echt zichtbaar)

MJE

Zeer bedankt voor je heldere uitleg en je moeite Rik! Dat wordt zeer gewaardeerd.
Remon, jij ook bedankt voor de bevestiging.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))