Welke Clausilia is dit?

Gestart door BlackScorpion, september 16, 2017, 11:04:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

BlackScorpion

Hoi,

De titel zegt het zelf: weet iemand welke Clausilia dit is?





Groetjes,
Blacky

BlackScorpion


lukasverboom

Hoi Blacky,

Een paar dingen. Voor Clausiliidae is ten eerste de vindplaats erg belangrijk. Vaak kan op basis daarvan al een hoop uitgesloten worden. De makkelijkste manier om dit hier door te geven is door de waarneming op Waarneming.nl in te voeren en dan via "determineren op het forum" de link van de waarneming en de foto's te plaatsen. Zo hebben we alle informatie die we nodig hebben.

Ten tweede is voor de determinatie van deze soorten een goede foto van de mondrand, liefst met zicht op de binnenste colummaire tand, nodig. Gezien de tandjes aan de binnenkant niet goed te zien zijn durf ik deze niet zo te determineren (anderen op dit forum misschien wel). Als je een determinatie wilt raad ik je dus aan om te proberen een scherpe foto van de mondrand te maken en deze hier te plaatsen.

En ten slotte is het op dit forum een huisregel om met je eigen naam te ondertekenen. Ik vermoed dat je naam niet "Blacky Scorpion" is. Als je dit niet bij elke bijdrage wilt leveren kun je het in je handtekening zetten (zie hier: Profiel wijzigen) Zie dit topic voor de huisregels.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

BlackScorpion

Hoi,

Ik weet de exact vindplaats niet, dit slakje komt via via. Het enige dat ik weet is dat het hoogstwaarschijnlijk uit omgeving Lier (Antwerpen) komt uit een gewone tuin.

Ik zal proberen een betere foto van de mondrand te maken, maar met enkel een gsm is het moeilijk een goede 'macro' foto te maken.

Qua mijn naam, meer mensen noemen me BlackScorpion of Blacky dan mijn echte naam. En nee, ik wist niet dat je hier geen nicknames mocht gebruiken.

lukasverboom

Hoi Blacky,

De opmerking over je naam was niet beschuldigend bedoel hoor! Genoeg mensen hebben een nickname als profielnaam, maar ondertekenen met hun echte (voor)naam. Het maakt het aanspreken van mensen gewoon makkelijker en persoonlijker.

Als je meer foto's kunt maken helpen mensen je graag verder met de soort.

Groetjes,
Lukas
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Michael_Inden

Misschien een Grote Clausilia?
vr gr

Tello Neckheim

Aan het gootje te zien en de wijduiteenlopende windingen en het feit dat ze uit een tuin komen leidt allemaal idd tot Alinda biplicate Grote clausilia.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim