merels

Gestart door sjaakvantiel, september 15, 2017, 18:04:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Heeft het zin om te melden dat je geen merels meer ziet, terwijl er anders tientallen op ons fruit zitten. Wellicht handig om te kijken hoe het er voor staat. M.a.w. is er een nuloptie als waarneming.

Roy Schroor

Die optie is er wel degelijk, maar ik denk niet dat een dergelijke waarneming echt veel nut heeft.
Met vriendelijke groet,
Roy

sjaakvantiel

Ok, dan ga ik op zoek naar die optie. Normaal zitten hier in de Herfst wisselend 30-100 merels op het fruit. Nu is er dit jaar weinig fruit (vorst) maar ik zie nu geen enkele merel.

HPM

Honderd Merels is niet wat je half september verwacht. Daarvoor zou ik toch nog even wachten.
En meet je dan niet niet meer de hoeveelheid fruit dan het aantal Merel?
Herman van der Meer

sjaakvantiel

#4
Ik heb het over de Herfst. Dat is meer dan alleen september. Verder stel ik dat er Nu geen merels zijn, ondanks druiven, appels en peren. Dat is anders dan in vorige jaren. Dan kwamen ze van alle kanten naar het fruit toe. Zoiets gebeurt ook eerder op het moment dat de Kersen, Puimen en bessen rijp zijn. Dan kunnen de aantallen behoorlijk oplopen, in de piek tot tegen de 100 exemplaren. Als het fruit grotendeels op is verhuizen ze naar betere plekken. Uiteraard staat o.a. het aantal Merels, Lijsters, Spreeuwen, Mezen, Spechten, Eekhoorn, Egels, Eksters, Gaaien en Steenmarter in verhouding met het voedsel aanbod. Een aantal blijft gewoon jaarrond. Meten van fruit vind ik een onzinnige opmerking HPM. Er is nu voldoende fruit voor minstens 1 merel en die zie ik niet meer in de buurt. Ik probeer een positieve bijdrage te leveren door aan te geven dat in deze buurt de Merels en Lijsters vrijwel op dit moment verdwenen zijn. Of dat zin heeft is een ander verhaal en dat was de inzet.

HPM

Citaat van: sjaakvantiel op september 15, 2017, 20:58:46 PM
.. Een aantal blijft gewoon jaarrond. Meten van fruit is een onzinnige opmerking HPM, er is nu voldoende fruit voor minstens 1 merel.

Graag gedaan.
Herman van der Meer

sjaakvantiel

Prima hoor. Had wat anders van je verwacht.

HPM

Je hebt twee jaar geleden in september 40 Merels ingevoerd. Wat denk je dan dat een nulwaarneming zegt?
Herman van der Meer

Frank van de Putte

Citaat van: HPM op september 15, 2017, 21:15:24 PM
Je hebt twee jaar geleden in september 40 Merels ingevoerd. Wat denk je dan dat een nulwaarneming zegt?

Wat wil je nu eigenlijk zeggen Herman? Het is toch duidelijk wat Sjaak aan geeft, nu 0 Merels, en in andere jaren veel meer.
Groetjes,

Frank van de Putte

sjaakvantiel

#9
Omdat er een virus rondwaart onder de merels kun je merels melden waar ze nog zitten, maar dat betekent niet dat ze dan op andere plekken (waar geen meldingen van komen) niet meer zitten. Door te melden waar ze nu niet meer zitten, terwijl dat voorheen wel zo was, kun je een beter beeld krijgen. Normaal zie ik overal wel merels, maar daarvan meldt je maar enkele. Als waarnemers bv. hun eigen locatie een tijdje bijhouden op het voorkomen, krijg je wellicht een beter beeld van de ontwikkeling van de merelstand. Er zitten hier zon'23 jaar lang altijd wel zo'n 4-5 paartjes in de zomer en enkele minder in de winter. Dus dat er geen enkele merel nu zit is opvallend. Een nulmeting in wetenschappelijke zin bedoel ik niet. Ik bedoel gewoon om regelmatig aan te geven dat er op dit en dat moment wel of geen merels zitten in een bepaald gebied. Of dat zinvol is, is de vraag. Ik heb net een 0 -waarneming van de Merel ingevoerd. Dat kan dus. Ik ben benieuwd of men dat kan verwerken en of het wat verduidelijkt. Gr. Sjaak.

HPM

Citaat van: Frank van de Putte op september 15, 2017, 21:33:06 PM
Citaat van: HPM op september 15, 2017, 21:15:24 PM
Je hebt twee jaar geleden in september 40 Merels ingevoerd. Wat denk je dan dat een nulwaarneming zegt?

Wat wil je nu eigenlijk zeggen Herman? Het is toch duidelijk wat Sjaak aan geeft, nu 0 Merels, en in andere jaren veel meer.

Als nergens uit blijkt dat er in andere jaren wel merels zaten dan kunnen er net zo goed geen hebben gezeten.
Herman van der Meer

BramtK

Omdat er een virus rondwaart gaan we nu nulmeldingen invoeren en als dan blijkt dat we heel veel nulwaarnemingen hebben ingevoerd, dan kunnen we vaststellen dat er heel veel Merels zijn doodgegaan... Als je objectief iets wil vaststellen dan moet je ook objectief gegevens verzamelen. 100 Merels, dat had ik wel ff gedocumenteerd willen zien.
Groeten,

Bram ter Keurs

sjaakvantiel

Dat klopt. Daar ben ik zeker niet consequent genoeg in. Het valt niet te ontkennen: ik voer de minder voorkomende soorten idd. sneller in. Als je het hele jaar door merels ziet, verslapt je aandacht er voor. Hoewel ik in het voor- en najaar wel regelmatig even een rondje 'vogels in de tuin" invoer. In de zomer doe ik dat vrijwel niet (mijn minste waarnemingen in augustus.
Maar nu is de situatie v.w.b. de Merels anders. Als ik vanaf november bv. nu iedere maand even meld of er Merels zitten en als dat veel meer waarnemers dit - zo lang als nodig- ook doen, krijg je toch een beter beeld n.m.m.
Maar goed, het slaat niet aan. Dus ik steek er geen energie meer in. Bedankt voor je reactie overigens.

Merel

Grappig, deze discussie werd laatst ook op Facebook gehouden.
Je hebt gelijk dat er een virus onder merels rondwaart, maar zonder gedegen (liefst meerdere jaren op rij) dagelijks de aantallen bij te houden, is op basis van enkele waarnemingen niets zinnigs over de situatie te zeggen. In deze tijd van het jaar ruien vrijwel alle vogels, waardoor ze minder goed kunnen vliegen en zich schuilhouden in de struiken. Tevens is het net meer dan een week compleet ballenweer geweest, waardoor dieren wellicht ook minder geneigd zijn om tevoorschijn te komen.
Ik zou dus willen zeggen, houd de situatie in de gaten. Mocht je een dode merel vinden, dan kun je deze altijd opsturen naar het Dutch Wildlife Health Centre https://www.dwhc.nl/meldingsformulier/ al onderzoeken ze niet elk dier dat ze binnen krijgen. Mijn inschatting is dat je vanaf begin of half oktober weer meer dan voldoende merels zult treffen. Zo niet, dan is dat wellicht alsnog de moeite van het melden waard. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

sjaakvantiel

bedankt voor je reactie. We gaan het afwachten merel. Mvrg, Sjaak.

pdeknijff

Beste Sjaak,

Deze discussie wordt al wat langer hier gehouden:

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=407382.0

Daar is ook terug te vinden dat de ogenschijnlijke afwezigheid van Merels in augustus / september een uiterst constant en jaarlijks terugkerend verschijnsel is.
Probleem met deze analyse aan de hand van de totale wrn.nl dataset is inderdaad dat deze uit een samenraapsel van verschillende tel/invoer methoden bestaat.
Juist voor het volgen van de meer algemenere soorten moet je altijd alle soorten tellen. Dus, kijk eens naar deze pagina:

https://waarneming.nl/soort/stats/150?area=251987

Hier zie je keurig hetzelfde effect, maar dan gebaseerd op mijn eigen 500 waarnemingen in een klein gebied waar ik sinds begin 2008 alle soorten die ik bij ieder bezoek zie tel en registreer.

De beduidend hogere aantallen in het voorjaar zijn het gevolg van intensieve broedterritoria bezoeken, de hoge najaarspeiken voor een groot deel doortrekkende vogels, maar het dal in augustus en september is, nu gebaseerd op standaard tellingen, nog steeds goed zichtbaar.

Ik ontken hiermee niet dat er geen oversterfte t.g.v. het Usutu virus is, maar het is nog te vroeg om de eventuele effecten daarvan in tellingen terug te vinden.

Dus laat je niet ontmoedigen, maar ga gewoon tellen, na ieder rondje tuin (1 maal per week, of 1 maal per maand) ALLE vogelwaarnemingen invoeren, en je zult zien dat je over een paar jaar leuke, maar nu goed te onderbouwen veranderingen zult oppikken!

gr,

Peter

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

sjaakvantiel

feitelijk meld ik al onregelmatig de vogels die ik op ons erf en directe omgeving zie bij waarneming. Ik houd daar geen statistieken o.i.d. van bij, omdat daar geen langdurige continuïteit in zit. Mijn inzet was feitelijk om waarnemers aan te moedigen om landelijk consequenter/periodiek merels in te voeren en dan ook aan te geven als ze er niet zitten. Bv. zoiets als teldagen of verspreid over het land specifiek de Merel te volgen. Gelet op de reacties en discussies hieromtrent op een breder platform (forum) wordt er al voldoende aandacht aan besteedt. Zelf zal ik frequenter de merel gaan volgen in onze omgeving.

Bedankt voor je verwijzingen. Mvrg. Sjaak. 

Weia

Toch zeggen onsystematische waarnemingen ook wel iets. Ieder jaar moeten we in september bij het rijpen van de druiven oppassen dat de merels ze niet net eerder opvreten dan wij. Dit jaar nul merels. Dat is nieuw.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

sjaakvantiel

Dat is precies wat bij ons ook gebeurd. Voor het eerst in 25 jaar weken achter elkaar geen een merel in de druiven. Er hangen er dit jaar toevallig ook heel veel. Maar ze zitten ook niet op -de schaarse oogst dit jaar van- peer en appel. Hoewel ik gisteren er eindelijk wel 2 zag. Die moet ik nog melden. Bij de buren is het zelfde 't geval. Bedankt voor je reactie Weia. Ik blijf het melden. Mvrg. Sjaak.