Noord Spanje - rups van vlinder? --> Melitaea sp.

Gestart door bartvanhoof, september 15, 2017, 10:30:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

I would like to know which species this is
It concerns this observation
https://observation.org/waarneming/view/144059719
Butterfly unknown - Rhopalocera spec observed at 2017-09-10 Spain - Mazcuerras
Photos:








remarks:
Not sure if it was dead or not, did not move.
thanks in advance Bart van Hoof

Weet dus niet of het dood was of niet. Zat met de achterpoten vast aan het blad.

De plant waat het op zat is te zien in de overzichtsfoto, je kunt de rups links onder zien.

Het lijkt een beetje op een rups van een Melitaea sp. ... maar ik het het niet.

Dank,
bart.

Rayan Majoor

Het is toch inderdaad een Melitaea-soort en hij hangt klaar om te verpoppen. De Melitaea-soorten vind ik normaal al vrij lastig om uit elkaar te houden en nu hij klaar hangt om te verpoppen ziet een rups er altijd toch nog weer net iets anders uit dan daarvoor. Ik zou voor de soort dus ook naar andere dingen als voorkomen moeten kijken en daar heb ik helaas niet echt de tijd voor...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

bartvanhoof

Dank Rayan, zal eens gaan kijken of ik een dezer dagen kan gaan kijken of er een popje hangt ... misschien dat ik het mee neem naar huis, want de plant waar het op zit is in de berm van een gravel/grint road waar ze soms langs maaien (zucht, hoe onnodig kun je een berm maaien ... maar da's een ander verhaal).

Neem ik wat foto's van de pop ... misschien geeft dat meer houvast.

Anyway, dank voor je duw in de goede richting ... het zal trouwens waarschijnlijk een Melitaea parthenoides zijn, hier in overvloed aanwezig.

Rayan Majoor

M. parthenoides is dan inderdaad een zeer goede mogelijkheid. Zou leuk zijn als je de pop terug kunt vinden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

bartvanhoof

paar dagen geleden terug geweest, maar kon de cocon niet vinden ... veel regen in te tussentijd (planten waren aardig gegroeid!) en een voertuig had een deel van de planten op die plek plat gereden ... helaas.