Hoofdmenu

Zandvarkensgras ?

Gestart door peter van santbrink, september 14, 2017, 11:53:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/143894200
onzeker Zandvarkensgras - Polygonum oxyspermum subsp. raii gezien op 2017-09-10 Krimpen aan de Lek - Zaag
Foto's:
















Toelichting:
geen duidelijke bladeren, laatste foto later toegevoegd, lijkt dat nootje iets uitsteekt ? of toch gewoon varkensgras ?
bij voorbaat dank Peter van Santbrink


Kreeg via de mail de melding dat dit misschien Zandvarkensgras kan zijn; in het veld kon ik de soort niet echt op naam brengen (leek het meest op Gewoon varkensgras), helaas zijn de meeste foto's wat onscherp, de laatste foto heb ik later toegevoegd, had begrepen dat de vrucht (ver) uit de bloeiwijze moet steken en hier lijkt dat het geval maar is het ver genoeg voor een raii ?

Rien Ondersteijn

Voor Oxyspermum geldt als goedkeuring toch wel dat het nootje flink moet uitsteken en bovendien moeten de bladeren behoorlijk lang zijn.
Dat zie ik hier helaas niet.
Gewoon Varkensgras is de beste optie evenals een andere vondst van jou.
Groene groe[n]tjes.Rien.

peter van santbrink

Citaat van: Rien Ondersteyn op september 14, 2017, 12:15:10 PM
Voor Oxyspermum geldt als goedkeuring toch wel dat het nootje flink moet uitsteken en bovendien moeten de bladeren behoorlijk lang zijn.
Dat zie ik hier helaas niet.
Gewoon Varkensgras is de beste optie evenals een andere vondst van jou.

duidelijk, helaas had dit exemplaar voor zover ik kon zien geen (volgroeide) bladeren, alleen die microblaadjes die op de foto staan

Willemien Troelstra

Qua standplaats is Zandvarkensgras hier niet direct te verwachten: tot nu toe alleen gevonden op zandige plekken langs de kust. Hij heeft zijn naam waarschijnlijk niet voor niets.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Peter was al zo verstandig geweest om 'm in te voeren als Gewoon.
Groene groe[n]tjes.Rien.