Hoofdmenu

Balkankwikstaart?

Gestart door martinharskamp, januari 03, 2008, 18:37:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

martinharskamp

Op 30 april 2007 was ik op vakantie in Liessel nabij de Deurnse Peel. In het weiland achter ons vakantiehuisje ontdekte ik een groepje Gele Kwikstaarten waarvan één mij meteen opviel. Snel mijn telescoop en ANWB Vogelgids van Europa gepakt.

Het mannetje Gele Kwikstaart dat ik zag had een egaal zwarte kop, dus geen grijsachtige kop met een donkerdere plek onder het oog zoals de Noordse Kwikstaart. Ook was er tussen het zwart van de kop en het geel van de keel geen lichter streepje te zien zoals bij de Noordse Kwikstaart in mijn vogelgids. Daarom denk ik dat het een Balkankwikstaart was. Mijn vader en twee broers deelde mijn mening.

Omdat alleen de kop van de Balkankwikstaart (en de Noordse Kwikstaart) te zien is in de ANWB Vogelgids van Europa heb ik alleen daarop gelet en heb ik stom genoeg niet op andere kenmerken gelet. Ook heb ik geen geluidje gehoord. De vogel was maar kort ter plaatse (zo'n 3 kwartier). Erg frustrerend was dat ik daar geen toegang tot internet had om hem te melden.

Ik heb de waarneming ingediend bij het CDNA met ongeveer de (sumiere?) beschrijving van hierboven. Zijn de kenmerken die ik gezien heb volgens jullie doorslaggevend voor een Balkankwikstaart?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Martin Harskamp

Ben Wielstra

Nee, ik vrees van niet. Ik denk dat een Balkan echt heel uitgebreid gedocumenteerd moet worden, inclusief geluid en daarnaast foto/video materiaal waar de kop en keel goed vanuit alle hoeken bestudeerd kan worden. Er zijn wel vaker heel donkerkoppige kwikken gemeld. Die zijn uiteindelijk toch te boek gegaan als afwijkende Noordse (of misschien als geheel onbekend?), maar ik vraag me af hoe dat dan weer vastgesteld is. Waar het eigenlijk op neer komt is dat het erg lastige materie is, die kwikken.  

frankneijts

Helemaal met Ben eens. De enige aanvaarde waarneming van Balkankwik in NL  gaat, ondanks een foto, opnieuw bekeken worden door de CDNA en de vrees bestaat dat-ie dat 'niet overleeft'....
Alle 'gele' kwikken zijn variabel en Noordse kan veel op Balkan lijken. Belangrijk zijn o.a. een glimmend zwarte kopkap, een warmer gele onderzijde zònder de voor Noordse vaak kenmerkende groenige borstvlekken, en een donkerder mantel, dikwijls met grijze (donkere) vlekken. In elk geval dient het geluid te worden opgenomen dat duidelijk afwijkt van Gele, Engelse en Noordse Kwikstaart (veel rauwer met een kenmerkende 'rr'-klank).  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

P1234

#3
CiteerNee, ik vrees van niet. Ik denk dat een Balkan echt heel uitgebreid gedocumenteerd moet worden, inclusief geluid en daarnaast foto/video materiaal waar de kop en keel goed vanuit alle hoeken bestudeerd kan worden. Er zijn wel vaker heel donkerkoppige kwikken gemeld. Die zijn uiteindelijk toch te boek gegaan als afwijkende Noordse (of misschien als geheel onbekend?), maar ik vraag me af hoe dat dan weer vastgesteld is. Waar het eigenlijk op neer komt is dat het erg lastige materie is, die kwikken.
Zo is er een berucht geval geweest van een Noordse Kwikstaart bij Katwijk aan Zee op 7 mei 2000, waar heel twitchend (soortenjagend) Nederland eerst heel zenuwachtig van werd, omdat de vogel een zwarte kopkap leek te hebben. Later is de vogel toch ontmaskerd als een erg donkere Noordse Kwik. Verder zou je ook eens kunnen kijken op deze site; http://www.bitsonbirds.nl/, op de waarneming van 4 mei 2006. Ook die spannende kwik heeft het niet gehaald. (Ook overigens trouwens een site die de moeite van het bezoeken absoluut meer dan waard is).

Zelf heb ik op 27 april 1984 eens een gele kwik met een knetterzwarte kopkap gezien op de Vlinderbalg (Lauwersmeer). Geen foto's en geen geluidsopname; dus hij heeft het niet gehaald bij de CDNA. Ik denk dus dat jouw Balkankwik geen kans maakt, wat overigens absoluut niet wil zeggen dat ik geen geloof hecht aan de waarneming.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Muad'Dib

#4
In reactie op de post van Peter. De plaatjes van de "niet" Balkankwik staan op:

http://www.bitsonbirds.nl en dan onder bitsonbirds/bitsonbirding/mei 2006...

Groet,

Dirk

martinharskamp

#5
In de laatste update (8-1-2008) van de lijst van gevallen in roulatie van het CDNA is te zien dat mijn "Balkankwikstaart" niet is aanvaard. Zeker nadat ik jullie reacties had gelezen, had ik niet anders verwacht. Is het dan een Noordse Kwikstaart geweest of is dit nooit met zekerheid te zeggen?

Martin

P1234

Hoi Martin,

Jammer, maar inderdaad te verwachten. Balkankwikken zijn nou eenmaal moeilijk hard te maken. Maar je loopt vanzelf een keer tegen iets anders leuks aan!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;