Hoofdmenu

Rietgras?

Gestart door hoven, september 13, 2017, 16:08:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/143998998
onzeker Rietgras - Phalaris arundinacea gezien op 2017-09-13 Amersfoort - Oude Kamp
Foto's:








bij voorbaat dank Alrik Hoven
Mvg,
Alrik

migratorius

Europese hanenpoot, wel een flink exemplaar.

JanHein

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Willemien Troelstra

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het de andere hanenpoot is: de Stekelige.
Jammer dat niet te zien is hoe scheef de overgang van de schede naar de bladschijf is.
groet, Willemien Troelstra

Nietspitten

Citaat van: Willemien Troelstra op september 13, 2017, 23:31:38 PM
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het de andere hanenpoot is: de Stekelige.
Jammer dat niet te zien is hoe scheef de overgang van de schede naar de bladschijf is.
Betekend dit : als er geen duidelijke foto is van de overgang schede naar bladschijf de soort niet als Europese.. of Stekelige hanenpoot kan worden  benoemd. 
groeten, Gerrit

Sipke Gonggrijp

Ik zie aan de rechterzijde blad dat plots versmald, dat is typisch voor de Europese.

Rien Ondersteijn

Ik heb wel eens Hanenpoot van bijna 2 meter gezien[die gunstige 'arbeidsvoorwaarden' had].
Deze staat ook lekker met zijn voetjes in het vocht.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Citaat van: Nietspitten op september 14, 2017, 00:46:30 AM
Betekend dit : als er geen duidelijke foto is van de overgang schede naar bladschijf de soort niet als Europese.. of Stekelige hanenpoot kan worden  benoemd. 
Er zijn gelukkig meer kenmerken, zoals Sipke bijvoorbeeld al noemt; maar die zeer scheve overgang is een kenmerk dat relatief makkelijk op een foto te zetten is.
Ik ga mee met Sipke dat het Europese zal zijn.
groet, Willemien Troelstra