Vragen over braakballen

Gestart door Marleen, september 13, 2017, 14:24:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik hier deze vragen even mag stellen. Ik had eerder hier een topic.
De reden dat ik mijn vragen nu hier zet is omdat hier meer (de) uilen/roofvogel kenners zijn. En ik het topic even iets anders wilde invullen.
Omdat het niet om een losse waarneming gaat, maar een reeks waarnemingen in combinatie met elkaar.

In Nederland vond ik nooit braakballen (of ik herkende ze niet als braakbal?). Maar nu in Noorwegen heb ik er wel al een paar gevonden.
Ik heb er nu vijf en allemaal gevonden op een 'open vlakte', met planten, lage struiken, gekapte bomen en hier en daar nog een boom.
De open vlakte ligt op een helling. De braakballen liggen allemaal midden op of langs de rand van het (smalle) voetpad. Er is geen boom direct naast het pad, geen overgebleven stam, niets 'hoogs' waar de vogel kan hebben gezeten, waar vanaf de braakbal is geproduceerd. Kan/mag ik er daarmee vanuit gaan dat de vogel (of ander dier?) zich op de grond begeeft of op de grond gaat zitten om de braakbal uit te braken?

Ik zou graag willen weten of braakballen te determineren zijn. Ik bedoel. Welk dier (vogel?) is de maker van de braakbal.
Of is dat niet te zeggen? Is het allemaal van hetzelfde dier of verschillende dieren?
De braakballen zien er best verschillend uit. Maar dat zal wellicht ook te maken hebben met de omstandigheden waarin ze zijn gevonden. De ene platgelopen. Een andere na regen. Enz.


Nr:Datum:Braakbal-wn:Uitpluis:Maker braakbal:Bijzonderheden:
1.30-08-2017Braakbal-1Zoogdier onbekend ?
2.30-08-2017Braakbal-2Noordse woelmuis ?
3.03-09-2017Braakbal-3Aardmuis ?
4.10-09-2017Braakbal-4Mos, Aardmuis
5.13-09-2017Braakbal-5Nat vd regen, moet eerst drogenHoort misschien bij braakbal-4.

Ik vul de tabel verder aan als er nieuwe waarnemingen of aanvullingen zijn.

Groetjes, Marleen

HPM

Je kan beter gewoon de foto's plaatsen.
Herman van der Meer