Hoofdmenu

Thuja bastkever?

Gestart door Hannie Luijten, september 10, 2017, 22:09:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Verleden jaar ben ik verhuisd en in mijn nieuwe tuin staan meerdere cipressen. Een aantal daarvan ziet er niet zo best uit. Een van deze bomen, die ik onlangs eigenlijk al opgegeven had omdat hij steeds verder afstierf, is de afgelopen dagen vrijwel geheel van zijn bast gestreept. Ik neem aan door een of meerdere vogels op zoek naar een lekker hapje. Bij nadere inspectie bleek dat er onder de nog resterende bast overal kleine larfjes zitten. Er zijn ook vraatsporen in het hout zichtbaar. Ik heb wat zitten zoeken op internet en ben de Thuja bastkever tegengekomen, een exoot dus. Ik vraag me af ik hier mee van doen heb of dat iemand daar iets over weet. En of de eventuele aanwezigheid van deze kever nu betekent dat alle cipressen in de tuin het loodje gaan leggen en of zij ook een gevaar vormen voor andere boomsoorten in de tuin  :-\

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/143912996
onzeker Phloeosinus rudis gezien op 2017-09-10 Harfsen
Foto's:

De larfjes in de stam


Vraatsporen





De van zijn bast gestripte boom





bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

develhorst

Zitten er geen kever(tjes) onder de bast?
Hartelijke groet,
Jan Burgers

Hannie Luijten

ik heb geen kevers (groot of klein) gezien, ook geen poppen, maar ik heb maar een klein stukje bast weggehaald. Het was pas later dat ik ging zoeken naar wat hier nu aan de hand kon zijn omdat het verschijnsel mij niet los liet. Morgen zal ik daar nog eens verder naar gaan kijken. De boom is er hoe dan ook geweest dus nog meer bast weghalen maakt ook niet uit.  Ik weet wel zeker dat de bast zélf geen gaten vertoonde. Moeten er kevers aanwezig zijn als het om dat Japannertje gaat?
Het is niet de eerste cipres die het loodje legt. Er waren verleden jaar dode exemplaren aanwezig toen ik er kwam wonen. En exemplaren die er niet zo super uitzagen. Ik dacht toen in eerste instantie aan paddenstoelen, omdat er nogal wat honingzwammen aan de voet stonden. Ik heb daar toen verder niet zo bij stilgestaan, totdat ik nu de snelle achteruitgang waarneem. En geen honingzwammen, ook geen myceliumdraden.
De verticale graafgangen die je op de foto's kan zien, klopt het dat die van een andere kever moeten zijn? want ik heb gelezen dat de Japanner horizontaal graaft. Dat zou dan overeen komen met die ronde gaatjes waar ze inzitten ?
Gut, ik hoop toch dat het wat anders is. Dat ze vol met larven zitten omdat ze toch al verzwakt waren of zo iets. Ik ben niet direct een fan van cipressen, maar plaatselijk ontnemen ze wel het zicht op de rommel van de buren, en als ze daar ook wegvallen heb ik dat niet zo 1-2-3 met iets anders weer dicht  :(  Ik kijk liever tegen groen aan ook al is het dan van cipressen  :rolleyes:
Groet, Hannie

develhorst

Het zou mooi zijn als je een paar (resten) van kevers zou kunnen verzamelen.
Dan kunnen we de soort zeker vaststellen onder de  :micro:
Ik woon dicht bij Harfsen, dus kan ze dan evt even ophalen.
Hoor het wel via dit forum.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

Hannie Luijten

Dat is een tof aanbod  :duim:
Ik heb niks gevonden vandaag. Het enige wat ik tegenkom buiten die larfjes zijn pissebedden  :rolleyes:
Maar ga het zeker in de gaten houden. Mocht ik nog wat tegenkomen dan wil ik graag een beroep op je doen.
Groet, Hannie