Iel spanrupsje > Paardenbloemspanner

Gestart door Primula, september 09, 2017, 19:35:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Hallo,

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het is een heel klein iel dun spanrupsje, en nogal trillerig. Heb hem nu bijna drie weken in mijn collectie maar hij lijkt zo klein te blijven.

Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/143085582
onzeker Spanner onbekend - Geometridae indet. gezien op 2017-08-21 Steenbergen (gemeente)
Foto's:










Bij voorbaat dank voor het meedenken. :blink:
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ik zou zo gauw niet weten welke soort het is aan de hand van deze foto's. De meeste (zeker kleine) rupsjes die je nu vindt en die nauwelijks nog groeien zouden als rups moeten gaan overwinteren.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Ik zal eens kijken of ik nog wat meer (duidelijke) foto's kan maken, mocht dat handig zijn. :blink: Heb jij trouwens enig idee waarom hij zo trillerig/bibberig zou kunnen zijn? Dat is al zo sinds ik hem in mijn collectie heb. Als hij op alleen zijn achterpoten staat, kan hij amper stil hangen... :huh:
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Wanneer hij niet in rust is zullen veel van dit soort spanrupsjes inderdaad erg heen en weer bewegen om een takje in de wind na te bootsen oid.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Ah, dank, dat verklaart een hoop! Had het nog nooit eerder gezien. :blink:

Heb nog gauw wat foto's geprobeerd te maken, weet niet of je er wat aan hebt, maar hij is bij nader inzien toch wel iets veranderd!
Groeten,
Bo S.

Primula

#5
Eindelijk, ik heb z'n rug kunnen vastleggen. :rolleye:



Groeten,
Bo S.

Primula

#6
Hier nog wat foto's van deze mysterieuze spanrups, hij is nu iets dikker maar nog steeds heel klein. Hierdoor krijg ik hem maar moeilijk fatsoenlijk op de foto. Hij eet graag muntblaadjes en al helemaal als ze wat ouder/gedroogd zijn. Als hij bang is krult hij zich helemaal op, laat zich op de grond vallen en gaat liggen bibberen. Na een tijdje staat hij dan trillend weer op, en is vrijwel altijd in een gekrulde houding; hij bootst eigenlijk maar vrij zelden een recht takje na eigenlijk. Is dit herkenbaar gedrag voor een specifieke rups?





















Groeten,
Bo S.

Primula

Zou het toch niet stiekem iets zijn in de richting van de Paardenbloemspanner? Ik heb de afgelopen zomer erg veel van deze soort op bezoek gehad.

http://www.ukleps.org/geos/1707s.jpg

Of wellicht is het een rups van een andere Idaea spec?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Hmm... de paardenbloemspanner lijkt er inderdaad wel op, maar heb ik zelf geen ervaring mee (op de volwassen vlinder na). De rups deed me ook wel iets denken aan een jonge spikkelspanner (bijv. http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Alcis_Deversata ), maar ik vind deze lastig.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Die lijkt ook wel inderdaad... Ook qua gedrag is het heel lastig; de rupsen van zowel de Paardenbloemspanner als een aantal Spikkelspanners kunnen (droge) muntblaadjes eten, een groep van de Spikkelspanners gaat net als de Paardenbloemspanner als rupsje overwinteren... Moeilijk, moeilijk. Wellicht verandert zijn uiterlijk nog wat waardoor we beter kunnen zien met wie we te maken hebben, anders wordt het wachten tot hij straks een vlinder is denk ik. ;D
Groeten,
Bo S.

Primula

Inmiddels ben ik erachter dat deze rups ook heel graag (gedroogde) paardenbloem eet. Groeit helaas nog steeds amper...
Groeten,
Bo S.

Primula

Ook deze familie heeft zich uitgebreid, vandaag twee soortgelijke rupsjes aangetroffen in mijn basilicumplant:


De eerste rups is dus nog weinig veranderd, wat ben ik benieuwd wat hier voor vlinder uit gaat komen, hoewel de rupsjes waarschijnlijk toch gaan overwinteren als rups. Wel merkwaardige stipjes op zijn rug nog steeds:


Groeten,
Bo S.