Hoofdmenu

eolovogels

Gestart door Geum rivale, september 09, 2017, 15:59:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lowieke

Raspieper - Geen eigenheimer.

Etaleur - Zet zich graag te kijk.

Achtzwaluw - Houdt zijn omgeving nauwlettend in de gaten.
Jeroen.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

janvdbrugge

Blijkbaar zijn de eolovogels niet uit het veld te slaan . . .
De vondst Etaleur van Jeroen Lowieke is niet volgens de regels, dus voor hem misschien een (ba)teleurstelling.
Zonder enige connectie daarmee (!) wil ik zelf een zwemvogel melden die ik opvallend onhandig zag manoeuvreren, de

oenderkoeten.

Ik denk dat het een mannetje was, weet niet zeker of een oen ook wel eens 'n vrouwtje is. Overigens was het exemplaar niet alleen, dezelfde vijver was het leefgebied van

oenderganzen. De overige watervogels toonden zich t.o.v. deze twee duidelijk superieur in hun gedrag.

Wat verder van huis, maar voor Bart v.H. wel vertrouwd terrein:
Ik denk dat er weinig Nederlandse vogelaars op het eiland komen, hetgeen de onbekendheid verklaart van de

Elba-astrild.

Sinds Napoleon is er weinig meer van vernomen. Connecties met de historische operazangeres Nellie en haar ijstoetje Pêche met het Afrikaanse verspreidingsgebied zijn onduidelijk. Ik zou het wel willen weten, dus we zoeken verder.

Groeten, Jan van der Brugge

canoorlander

Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Bart van Hoogstraten

Uurvinkje - roept om het uur.
Taalvink - roept in meerdere talen.
Delzanger - roept naar de dames van lichtere zeden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

janvdbrugge

De laatste inzending hierboven is een herhaling van zetten. Jammer, originaliteit is ook wat waard.

De Oostaziatische
Oen - Noord-Koreaanse klerelijster van Hans Garden-Safari krijgt van mij nog een variëteit, de

Unbekwulp. Bijna van de kaart verdwenen, als het aan de Verenigde Staten ligt (Amerikaanse spelling met -un). Kenmerk: het agressieve geluid dat uit de snavel van dat soort exemplaren komt.

Uit de overige buitenlandse avifauna:

Luizenaarstinamoe. Zal wel niet de enige Zuidamerikaanse soort zijn die daar last van heeft, maar leeft wel geïsoleerd.

Postelvogel. Komt in Australië in groepjes van zendelingen voor, doet veldwerk voor Ravon (registratie van baarsachtigen).

Aakbek - Noordeuropese tegenhanger van de Schuitbekreiger.

Ruinkopmees - het kapoentje onder de kleine zangvogels, met een ponykapsel.

Gr., Jan van der Brugge


Geum rivale

Er zitten wel meer dubbelingen tussen. Nog een paar niet-genoemde soorten uit de avifauna h.t.l.:

Oerdomp      –   is zo oud dat niemand precies weet wat z'n naam betekent.
Rauwe klauwier   –   is een ruig beest.
Rijskopspecht   –   z'n kop wordt steeds hoger.
Witte wikstaart   –   gebruikt z'n witte staart bij het nemen van beslissingen.
Uut         –   dat waren ze.
Kees van Reenen

janvdbrugge

Hallo Kees, je hebt wel gelijk dat sommige namen meer dan één keer voorkomen, maar dan is het toch 't mooiste als de inzender er een andere aardige of originele betekenis voor heeft bedacht dan bij de eerste vermelding. Dat ontbreekt in de meeste gevallen.

Verder is het duidelijk dat jij de regels (voor zover die geldig zijn) niet zo consequent toepast. Fuut zonder f is niks, een Roerdomp zonder r heb je mooi weten te omzeilen, maar bij Rauwe klauwier zou de k van klauwier óók weg moeten en bij Witte wikstaart de W van Witte. Dan hou je toch niet veel over.

Oerdomp      –   is zo oud dat niemand precies weet wat z'n naam betekent.
Rauwe klauwier   –   is een ruig beest.
Rijskopspecht   –   z'n kop wordt steeds hoger.
Witte wikstaart   –   gebruikt z'n witte staart bij het nemen van beslissingen.
Uut         –   dat waren ze.

Voor de Rijskopspecht had ik zelf Rijsbuikstekelstaart in gedachten; met rijsbuik kun je beter "woordspelen" dan met rijskop. 

Ik kwam in de voorraad vogelnamen nog tegen:

Essenpikker - Medeveroorzaker van de actuele aantasting van het Nederlandse landschap, uit de groep Bastaardhoningvogels

Adderspecht - Slangenhalsvogel die een trap nodig heeft om in een boom te klimmen

Noedelduif - Aziatische soepduif met bijzondere haardos

Nevelbaardkoekoek - Roept niet zoals de hangklok, maar maakt snorrend geluid in de Zuidamerikaanse bergwouden.

Groeten, succes,
Jan van der Brugge

Geum rivale

#68
Ho ho -
Citaat van: janvdbrugge op september 18, 2017, 19:18:37 PM
Fuut zonder f is niks
Wie zeit 'r dat "uut" niks is? Kiek mer uut, jie!
(Ik dacht dat de meeste mensen "uut" wel zouden herkennen als een gangbare dialectvorm van "uit". Hier in de Vallei in elk geval wel. (Als "niks" wel mag...))

Citaat van: janvdbrugge op september 18, 2017, 19:18:37 PM
bij Rauwe klauwier zou de k van klauwier óók weg moeten en bij Witte wikstaart de W van Witte.
Wat mij betreft ben je er in zulke gevallen vrij in om hetzij één, hetzij beide samenstellende delen van de vogelnaam in te korten.
Kees van Reenen

Cygnus

Mijn voorstel is om Jan van der Brugge te benoemen tot de eolovogels olitie :police:

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

janvdbrugge

Zouden ze dit in de Gelderse Vallei ook begrijpen? . . .

Oekoek - zei de Brabantse huisvrouw terwijl ze haar man 'n snee peperkoek aanreikte. Ze stootte bijna de koffiekan om.

Oekan! riep de man geschrokken.

Gr. Jan van der Brugge




 


Geum rivale

Kees van Reenen

tekenaar

#72
Oene Echt - bewezen minder intelligente soort
IJs Op Echt - heeft het klontje ook opgedronken
Warte Echt - zal er nog wel staan
aaihals - aanhalig tiep
IJeneter - houdt erg van zachtgekookt
Langenarend - verwant aan den korten

(sorry, wel eens twee letters weggelaten ...)

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

janvdbrugge

Even nog in 't Brabants, voor deze:

Mazonepapegaai! riep het jongetje naar zijn moeder, en gaf met zijn handjes de grootte van het beest aan.

Verder van huis (en ook verder gezocht . . .):

Laatcamaroptera: d'r zit weer zo'n kleintje in het Afrikaanse woud te mekkeren; hij gaat z'n gang maar.

Tolpurperspreeuw: hanteert een landingstarief voor zijn koraaleilandje.

Gr., Jan van der Brugge

 

Geum rivale

#74
Elkraai – zijn naam begint met een L
Venvogel – komt mogelijk nog voor in Brabant
Wavelborsttoekan – mis poes!
Ouden fluiter – schijnt nog steeds te horen te zijn
Estlandstormvogel – is naar het oosten getrokken
Adelbekooievaar – is ook zonder paard herkenbaar als edeling
Angstaarthavik – is altijd ergens bang voor
Amerhoen – komt voor in de Biesbosch
Rapvechtkwartel – is altijd in voor een knokpartij
Alklandplevier – broedt aan rotskusten
Lipduif – doet denken aan de lelduif
Lafuil – durft niet te bijten
Osse(n)valkuil – is misschien toch geen vogel
Kees van Reenen

janvdbrugge

Ik kreeg al even het idee dat de Eolovogelaars waren uitgeprocedeerd of dat het aan voortschrijdend inzicht ontbrak.
Het wordt er niet gemakkelijker op, maar er is nog wel wat te vangen.

Odie.     O, die! Dat zijn toch van die groen-rood-witte van het Caribisch gebied?

Opaaskolibrie.  In Amerika lokt men de kolibries met suikerwater in feeders, maar voor dit juweeltje wordt een dode kat opgehangen.

Gr., Jan van der Brugge