Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: "Kleine" schietmot (NO)  (gelezen 115 keer)

Marleen

• Member
"Kleine" schietmot (NO)
« Gepost op: september 06, 2017, 21:58:42 pm »

Hallo allemaal,

Ik zag vandaag deze schietmot. Is er te zeggen welke soort het is?
Veel schietmotten op de muur de laatste tijd.

https://norway.observation.org/waarneming/view/143734945
Schietmot / Kokerjuffer onbekend - Trichoptera indet. gezien op 2017-09-06 Norway - yer

Toelichting:
Een 'kleintje'. Kleiner dan de meeste schietmotten die ik zie.

Groetjes, Marleen
Waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
Wil je weten - welke soorten / of de soort - in Noorwegen voorkomt? Je kunt evt de Noorse soortenbank "Artsdatabanken" raadplegen.
Waarnemingen Nederland - Buitenland.

David Tempelman

• Admins
  • Admingroep: Waterbeestjes en Schietmotten
    • Werkgroep Trichoptera EIS-Nederland
Re: "Kleine" schietmot (NO)
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2017, 20:25:52 pm »

Rhyacophila sp.
met vriendelijke groet,
David

Marleen

• Member
« Reactie #2 Gepost op: september 10, 2017, 20:28:05 pm »

Dank je wel, David.

Ik heb nu al verschillende schietmotten gevonden en gefotografeerd. En allemaal zijn het nu spec.jes.
Dat vind ik niet erg. Maar is dat omdat de soorten onder de microscoop moeten of hadden extra foto's kunnen helpen om de soort wel op naam te krijgen?
Zo ja, wat is belangrijk te fotograferen? Ik heb maar een eenvoudig cameraatje.
Ik ben benieuwd.

Groetjes, Marleen
Wil je weten - welke soorten / of de soort - in Noorwegen voorkomt? Je kunt evt de Noorse soortenbank "Artsdatabanken" raadplegen.

David Tempelman

• Admins
  • Admingroep: Waterbeestjes en Schietmotten
    • Werkgroep Trichoptera EIS-Nederland
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2017, 17:51:02 pm »

Dag Marleen,
Ik ben in de Noorse fauna allicht minder thuis dan in de NL fauna, dus ik ben behoedzaam. En inderdaad van nogal wat groepen zijn detailfoto's van het genitaal nodig voor zekere determinatie.
 Verder is het ook voor mij een leerproces. Regelmatig komt het voor dat ik pas na jaren een individu tot soort weet te benoemen. Ik geef liever na een tijdje een nadere determinatie, dan dat ik moet terugkomen op een determinatie.
De spec'jes zijn zeker waardevol. Immers later kunnen we wellicht meer herkennen. Houd dus vol  ;).

Tips die volgens mij ook al elders staan: fotografeer van parallel, en fotografeer ook eens een onderkant van een achterlijf van een Schietmot. Zie bijv de soorttekst van Phryganea sp.

Goede uitsneden maken helpt ook trouwens. En ja ik heb laatst ook maar weer eens een nieuw apparaat gekocht voor betere foto's en met mijn nieuwe mobieltje krijg ik veel betere foto's .
Succes en dank voor het delen van je Noorse waarnemingen
met vriendelijke groet,
David

Marleen

• Member
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2017, 18:26:48 pm »

Hallo David,

Wat een fijn berichtje! Dank je wel!

Ik ben het helemaal met je eens. Prima voor mij om het nu als spec in te voeren en wellicht dat er later, als we meer kennis hebben, meer van te maken valt.
Bovendien zijn er bij observado volgens mij nog niet zoveel schietmot-waarnemingen uit Noorwegen, dus ik kan mij voorstellen dat je er misschien nog weinig ervaring mee hebt, welke soorten hier wel/niet zijn.
Ik zal ze zeker blijven invoeren als ik ze zie. Al wordt het hier nu gauw herfst/winter, dus ik weet niet hoeveel ik er hier dit seizoen nog ga aantreffen.
Maar anders natuurlijk volgend jaar weer.  ;D

Bedankt voor de foto-tips. Ik zal er aan denken als ik ze weer tegen kom. Leuk om ook wat meer met deze soortgroep bezig te zijn.

Ja, een nieuwe camera zou ik graag willen. Mijn goede is stuk gegaan dus ik heb nu een minder goede. Maar er is even echt geen budget voor een nieuwe voorlopig, dus helaas moet dat nog even wachten.

Graag gedaan. Leuk om te horen/lezen dat de waarnemingen met plezier/waardering ontvangen en bekeken worden.  B)

Groetjes, Marleen

Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.034 seconden met 19 queries.