Hulp bij determinatie 15

Gestart door wouterbosgra, december 14, 2007, 15:11:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Ondanks mijn nieuwe ANWB Vogelgids (dankuwel Sinterklaas!) kan ik hier geen chocola van maken. De vogel was bjina even groot als een merel, misschien iets kleiner, en zat stilletjes kou te lijden.

Gekeken bij de gorzen, de lijsters, de piepers, maar vind eigenlijk niks erop lijken. En toch is die koptekening heel herkenbaar, en deze oranje stelten zie je toch ook niet iedere dag! Het is vast iets heel erg simpels.....

Wie o wie maakt mij los????

Alvast bedankt trouwens!

wouterbosgra

Nog een foto dan, met excuses voor de belabberde kwaliteit natuurlijk!

teunvankessel

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

frankmeer

Frank van der Meer

Gert Veurink

moeilijk, ik dacht ook het eerst aan zanglijster maar formaat is moeilijk in te schatten, ik kan pieper ook niet uitsluiten
(maar ja ik ben al 2 keer uit de bocht gevlogen met een pieper....)
groet!
Gert Veurink



wouterbosgra

kramsvogel was het iig niet: Hij was kleiner (kramsvogels zaten toevallig boven in de boom met zn allen drukte te maken, dus kon ik goed vergelijken), en zanglijsters lijken mij doorgaans ook groter dan dit beestje.... en ik heb ook nog geen zanglijster gezien met zulke oranje poten (meestal meer zalmroze ofzo)?

frankmeer

#6
Hij lijkt een roodbruine bovenzijde, grijze kop en een wat oranjegelige borst te hebben.
Frank van der Meer

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

wouterbosgra

Dat grijze koppie dat ligt aan lichtinval denk ik, ik had de vogel ingeboekt als:
Bruine rug en kop (a la huismus)
Oranje poten
Grootte: kleine merel
Kop lichtbruin met donkerbruin et ovale streep achter oor

Hierbij nog een dokter bibber foto van de voorkant!

P1234

#9
Zoals Guus ook al heeft gezegd zag ik; er lijkt mij helemaal niets mis voor Zanglijster.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

wouterbosgra

Dan houden we het op een zanglijster. Bedankt allemaal!

Leon Olsthoorn

Ik heb de foto iets gecorrigeerd om één en ander duidelijker te maken en ga ook voor zanglijster
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

P1234

Wat is consensus toch mooi ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Alwin

#13
Hoezo consensus? Volgens mij is het een Dwerglijster! (Ik moet nog even mn argumentatie op orde maken om de degens te kunnen kruisen)
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

Rinie van Reenen

CiteerHoezo consensus? Volgens mij is het een Dwerglijster! (Ik moet nog even mn argumentatie op orde maken om de degens te kunnen kruisen)
Er wás consensus...
Dien je 'm trouwens zélf ook in bij het CDNA? Ik neem aan dat Wouter dat niet aandurft ;)
Groet, Rinie van Reenen

wouterbosgra

Ok, toch even opgezocht, die dwerglijster. Nou heb ik niet de pretenties als groentje zomaar even een zeldzaamheid te spotten, ik ben al heel blij met mijn kleine zwanen vandaag!

Maar... wat opzich wel klopt was dat niet de gehele borst gespikkeld was, zoals bij de andere zanglijsters die ik heb gezien en normaal gesproken direct herken. Ook was dit exemplaar duidelijk kleiner en slanker dan mijn overige zanglijsters.

Wat ik nog niet heb kunnen ontdekken in mijn nieuwe gidsje is of dit ook opgaat voor bijvoorbeled een juveniel zanglijster?

Rinie van Reenen

Wouter, 't is natuurlijk nuttig om alle opties langs te lopen, maar ik zou me in dit geval maar beperken tot de gewone soort.
Vooral de grootte: je zegt in je eerste post, dat de vogel net iets kleiner was dan een Merel. Dat past toch perfect op Zanglijster?! En van die borst: elke Zanglijster heeft wel een volledig gespikkelde borst, maar kan het misschien aan lichtval liggen dat je dat niet zag?
Groet, Rinie van Reenen