Dryinidae-achtige ectoparasitoïde op Sabelsprink ?

Gestart door Arp, september 05, 2017, 13:31:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Okay, ik ga weer eens met de billen bloot qua totale ignorantie voor wat betreft diverse insectengroepen ...

Op een Duits forum kwam deze vraag langs met een mannetje Sabelsprink die voor mij in eerste instantie aan een Meconema doet denken (maar bij nadere beschouwing toch ook weer niet) met een blaasje achter de kop die me aan een Dryinidae-larve op Cicades doet denken. Alleen kan ik dus even niks vinden over dergelijke parasitoïden aan Tettigoniidae ...

Wie biedt? Welke sprink kan het zijn, en wat weten jullie van dergelijk blaasjes achter de kop?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Wim Bakker

Geen flauw idee. Dit is de eerste keer dat ik zoiets zie. Overigens is dit een nimf grote groene sabelsprinkhaan en zo te zien is het dier al een tijdje dood. Wat mij betreft zijn de foto's niet duidelijk genoeg en zou de doodsoorzaak nog van alles kunnen zijn...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Arp

Dank Wim :)  Zijn de cerci niet veel te lang voor nimf Grote Groene? Ik ga straks even verder vergelijken ...  als het beest al een tijdje dood is, dan is het misschien een organisme dat op lijken leeft ipv een ecto aan levende sprink ...

Altijd meer vragen dan antwoorden in de natuur :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Wim Bakker

Ja, je hebt gelijk, het zal toch een Meconema zijn.

Zou er wat mis zijn gegaan na de vervelling en het oppompen van de vleugels? Dat zie je bij libellen nog wel eens. Soms overleven ze het en blijft het stolsel plakken, soms bloeden ze dood. Maar ik kan mij niet herinneren dat ik dit bij sprinkhanen ooit gezien heb.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Arp

Ha Wim,

Dank nogmaals voor het meedenken. Ik heb het weer even doorgegeven, maar m'n berichtje moet nog "freigeschaltet" worden, dus zal straks wel een keer online komen.

Zou mooi zijn als ze 'm nog terug kan vinden :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

IngridA

Es hat sich gerade jemand zum Freischalten gefunden Arp!  B)
Vriendelijke groet, Ingrid
(met verontschuldigingen dat ik niet in het Nederlands schrijven kan, zie mijn introductie in m'n eerste bericht.)